صدور اسناد کاداستری اراضی کشاورزی افزایش یابد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1493

صدور اسناد کاداستری اراضی کشاورزی افزایش یابد

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: از قریب ۱۷ میلیون هکتار اراضی ملی کرمان ،۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار سنددار شده است و یک درصد باقی مانده است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان با اشاره به این مطلب که حوزه صدور اسناد حدنگاری اراضی کشاورزی مشکلاتی در استان کرمان وجود دارد، گفت: از حدود ۶۰۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کرمان، حدود ۲۳ درصد دارای اسناد حدنگاری هستند و مابقی آن در دست پیگیری است و در این جلسات به دنبال آن هستیم که هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی را ایجاد کنیم تا با سرعت بیشتری اسناد اراضی کشاورزی به صورت کاداستری صادر شود و در این زمینه نیاز به همراهی ویژه مردم داریم.

او گفت:حفظ فضای سبز هفت باغ به عنوان یک سرمایه ملی از اهمیت خاصی برخوردار است و ۷۰ هزار اصله درخت در این محور رشد کرده است که باید حفظ شوند.

او بر تعیین کارگروهی به منظورتدوین راهکار‌های مناسب جهت تامین آب درختان موجود در محور گردشگری هفت باغ تاکید‌کرد و ادامه‌داد: این کارگروه باید به حضور سازمان‌های مربوطه تشکیل گردد تا بر مبنای کار کارشناسی نیاز یا عدم نیاز هفت باغ به منابع آبی جدید برای آبیاری درختان مورد بررسی قرار گیرد و این اقدام باید در تکمیل مصوبات قبلی انجام شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز گفت: در زمینه حفظ حقوق بیت المال باید موضوع پیشگیری را مد نظر داشته باشیم،زیرا بار‌ها مشاهده شده که اتفاقاتی رخ می‌دهد و سپس برای حل آن‌ها اقدام می‌کنیم که برخی اوقات رفع آن‌ها بسیار دشوار است.

مهدی بخشی افزود: اگر در قالب کارگروه‌های قانونی تعیین شده نسبت به پیشگیری از تصرف اراضی و حفاظت از اموال غیرمنقول دولتی اقدام کنیم دردسر‌های مدیران در آینده کمتر خواهد بود و نیازی به ورود دستگاه‌های نظارتی نیز نخواهد بود.

او ادامه داد: دستگاه‌های عضو شورای حفظ حقوق بیت المال مکلف هستند که مصوبات این شورا را اجرا نمایند و چنانچه در این خصوص به علت عدم اجرا و ترک فعل حقی از بیت المال تضییع شود، این امر قابل پیگیری می‌باشد و دادستانی قطعا به این موضوع ورود خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز به دستور رییس کل دادگستری استان کرمان به منظور تشکیل کارگروه ویژه حدنگاری و پیگیری امورات این حوزه اشاره کرد و گفت: نخستین نشست این کارگروه با ۱۳ مصوبه برگزار شه است تا مشکلات و موانع موجود در اجرای طرح کاداستر بررسی شود.

سید مهدی قویدل با اشاره به لزوم رشد ۹۹ درصدی اجرای طرح کاداستر در استان کرمان، تصریح کرد: برای رسیدن به این منظور باید حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ثبت کاداستر شود.

او گفت: رفع مشکلات و موانع اجرای طرح کاداستر در اکثر شهرستان‌های شمال و جنوب استان این اتفاق به خوبی رقم خورده و این اقدام در دست پیگیری قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بااشاره به این مطلب که برخی از مصوبات مورد نیاز برای اجرای این طرح باید در شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان مصوب گردد و پس از آن به صورت هر دو هفته یکبار مورد نظارت و پایش قرار می‌گیرند، گفت: مجموع اراضی ملی دراستان کرمان ۱۷ میلیون و ۵۲ هزار هکتار است که ازاین میزان اسناد مالکیت بیش از ۱۶ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۶۷ هکتار صادر شده است.

قویدل یادآور شد: در یک هفته اخیر ۵۲ قطعه به میزان ۵۷ هزار و ۷۱۴ هکتار در شمال استان و ۱۹ قطعه به میزان ۲۴ هزار و ۳۰۹ هکتار در جنوب استان کرمان سنددار شده است.

او عنوان‌کرد: پنجره واحد زمین نیز باید در آینده نزدیک عملیاتی و قطعی شود تا نیل به اهداف پنجره واحد زمین در استان کرمان محقق شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 86
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,996
  • ماه: 7,634
  • سال: 25,198