به مناسبت روز ملی گندم و نان; رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب مطرح کرد؛ افزایش عملکرد تولید گندم سال قبل، بالاتراز سطح ابلاغی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1679

به مناسبت روز ملی گندم و نان; رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب مطرح کرد؛ افزایش عملکرد تولید گندم سال قبل، بالاتراز سطح ابلاغی
کاغذوطن – گندم به‌عنوان محصولی که مستقیم با امنیت غذایی مرتبط است از اهمیت ویژه‌ای در بین تولیدات کشاورزی برخوردار است. این موضوع متولیان را بر آن داشت که آخرین روز فروردین‌ماه را با نام روز ملی گندم و نان نام‌گذاری کنند.
رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی جنوب کرمان با مهم دانستن کشت این محصول، عنوان کرد: جنوب استان کرمان را بیشتر با محصولات سبزی و صیفی می‌شناسند و در برخی از محصولات جالیزی رتبه برتر دارد اما گندم با ۴۵ هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت را در بین محصولات زراعی در این منطقه دارد.
احمد آیین ادامه داد: تحلیل وضعیت تولید گندم در جنوب استان کرمان نشان می‌دهد، افزایش در تولید این محصول را در سال‌های اخیر بالاخص سال زراعی گذشته شاهد بودیم و این افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح بوده به‌طوری‌که عملکرد تولید گندم از سه و نیم‌تن در هکتار به قریب چهار و نیم‌تن در هکتار رسید.
او بیان کرد: در سال گذشته افزایش راندمان تولید گندم از عملکرد ابلاغی وزارتخانه هم پیشی گرفت که از عوامل مختلفی که در این عملکرد تاثیر داشتن، می‌توان به افزایش ضریب نفوذ استفاده از بذور اصلاح شده و استاندارد در منطقه نام برد.
آیین با عنوان اینکه در سال زراعی گذشته میزان هشت هزار و۲۰۰ تن بذر دربین کشاورزان توزیع شد، بیان داشت: تنوع‌بخشی در سبد ارقام کشور یکی دیگر از سیاست‌های دولت است به‌طوری‌که انواع بذور با نام‌های مهرگان، سحر، چمران ۲، برات، آیینه، جلال، اوج، ماهان و طلایی ارقامی بودند که به دلیل سازگاری با این منطقه در بین کشاورزان توزیع شدند و این تنوع ارقام کمک بسیاری به افزایش عملکرد گندم کرده است درحالی‌که در پنج سال قبل این تنوع ارقام نبود و حدود سه رقم وجود داشت.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب کرمان افزود: انتقال دانش فنی کارشناسان به مزارع در افزایش عملکرد مؤثر است که این مورد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفت.
آیین به تأثیر ضریب مکانیزاسیون درعملکرد محصول اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل زیربنایی مؤثر در افزایش عملکرد افزایش ضریب مکانیزاسیون است که این ضریب در زراعت گندم بالای هشتاد و پنج درصد است.
او، هدف‌گذاری عملکرد گندم را در سال‌های آتی پنج تن درهکتار عنوان کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت در جنوب‌کرمان در شهرستان رودبار جنوب است و درقلعه‌گنج و رودبارجنوب با چالش‌های جدی در تولید روبرو هستیم که یکی از این چالش‌ها مسئله شوری آب است که برای عملکرد مطلوب بایستی با بهره‌بردن از دانش کشت در زمین‌های شور و انتقال دانش به مزارع، از این معضل عبور کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :