کشاورزان در زمان ضرر تنها گذاشته می‌شوند. سال سخت گوجه‌کاران جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1696

کشاورزان در زمان ضرر تنها گذاشته می‌شوند. سال سخت گوجه‌کاران جنوب کرمان
گزارش | کاغذوطن
آب‌وهوا معادلات گوجه‌کاران را به هم زد و تولید هم‌زمان چند استان، ضرر سنگینی به کشاورزان جنوبی وارد کرد.
سمیه‌خدیشی – گوجه کاران جنوب کرمان در کشت امسال نه‌تنها سودی عایدشان نشد، بلکه هزینه‌های کشت محصول هم دستشان را نگرفت. داستان تکراری ضرر کشاورز در فصل نتیجه زحمت و برداشت محصول، تازگی ندارد. تولیدکنندگانی که در خط اول امنیت غذایی قدم بر می‌دارند؛ اما در این جبهه علاوه همه ریسک خطرهایی که باید به جان بخرند بایستی با قوانین دست‌وپا گیری که مسئولان یک‌شبه وضع می‌کنند روبرو شوند و از طرفی عوامل خطر جوی و آب‌وهوایی را هم در مقابل خود دارند.
*قیمت کمتر از ۱۵ هزار تومان یعنی ضرر
شمبویی کشاورز قلعه گنج است. او ۳ هکتار گوجه‌فرنگی در بخش چاه دادخدا کشت کرده است.
او گفت: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول زیاد شده و دیگر برداشت این محصول برای من کشاورز به‌صرفه نیست.
شمبویی ادامه داد: قیمت سبدهای برداشت گوجه‌فرنگی تا صددرصد افزایش داشته، در کنار آن هزینه تأمین کودهای شیمیایی و بذر هم با افزایش زیادی روبرو بوده است و اینها همه هزینه‌های تولید را افزایش داده و اگر هر کیلو گوجه‌فرنگی را به قیمت کمتر از ۱۵ هزارتومان فروش برود، ضرر کرده‌ایم.
این کشاورز قلعه‌گنجی با اشاره به اینکه هزینه‌های برداشت افزایش صددرصدی داشته است، بیان کرد: علاوه بر همه هزینه‌های تولید هزینه کارگر برای برداشت، تأمین سبد و حمل محصول تا درب کارخانه هم‌افزایش چندبرابری داشته و این ضرر تولید امسال را چندبرابر کرده است.
این کشاورز گوجه‌کار افزود: محصول گوجه به علت تازه‌خوری بودن آن و شرایط آب‌وهوایی منطقه که اجازه نگهداری حتی یک روز را نمی‌دهد باید فوراً در بازار به فروش برسد در غیر این صورت کل بار به هدر می‌رود.
شمبویی که کشاورز گندم‌کار هم هست، می‌گوید: «با فروش گوجه تا زمان پرداخت خرید تضمینی گندم توسط دولت هزینه‌های تولیدمان را پوشش می‌دادیم، اما با این وضع پیش‌آمده که تولید گوجه هم هزینه روی دستمان گذاشته دولت هم که پول گندم را به‌موقع نمی‌دهد من کشاورز چطور جواب طلبکارانم را بدهم.»
*سطح کشت کمتر از انتظار بوده است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه در این منطقه در دو بازه زمانی گوجه‌فرنگی کاشت می‌شود، گفت: بر اساس الگوی کشت ابلاغی برای کشت اول حدود ۲۰۰ هکتار ابلاغی داشتیم که ۱۶۰ هکتار کشت شده و این یعنی حتی زیر سطح ابلاغی و کمتر از برآورد ما کشت شده در کشت دوم یعنی کشت بهاره که عمده کشت جنوب کرمان هم هست، حدود ۱۰ هزار و پانصد هکتار سطح ابلاغی وزارتخانه بوده که در سطح ۸ هزار و هفتصد هکتار کشت در جنوب کرمان را داشتیم.
*پای تغییر اقلیم در میان است
پیمان نامور در جواب این سؤال که علی‌رغم اینکه سطح کشت منطقه با الگوی کشت و سطح ابلاغی می‌خواند و حتی کمتر هم است، پس چرا با کاهش شدید قیمت روبرو هستیم، توضیح داد: به جهت زمستان و پاییز متعادل تولید محصول ۲ تا سه استان با هم هم‌زمان شد و بازار به یکباره با افزایش عرضه روبرو شد. درحالی‌که در سال‌های قبل بعد از برداشت بوشهر در زمستان به ترتیب تولید هرمزگان و جنوب کرمان وارد چرخه بازار می‌شد، اما امسال برداشت بوشهر به تعویق افتاد و با برداشت محصول جنوب کرمان و بندرعباس هم‌زمان شد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی گفت: این موضوع هر چند سالی به دلیل شرایط آب‌وهوایی اتفاق می‌افتد و آخرین بار در سال ۹۷ این موضوع پیش آمد. عامل آب‌وهوا از فاکتورهای است که از دست همه خارج است.
*گوجه‌فرنگی از بازار صادرات جا ماند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: عامل دیگری که بر بازار گوجه‌فرنگی تأثیر گذاشت بارندگی‌های فروردین‌ماه بود.
او در توضیح این مطلب عنوان کرد: وقوع این بارندگی‌ها باعث شد که کیفیت محصول درجه یک گوجه کاران که راهی بازار صادرات می‌شد پایین بیایید و این محصول هم از بازار صادرات بازماند وارد بازار داخلی شد.
یکی دیگر از گلایه‌های کشاورزان، قیمت پایین خرید محصول گوجه از طرف کارخانه‌داران است که معاون سازمان جهاد کشاورزی در این باره توضیح داد: ارقام گوجه‌فرنگی که در جنوب کرمان کشت می‌شود ارقام مناسب و موردنظر کارخانه‌داران رب گوجه‌فرنگی نیست، چرا کارخانه‌داران ارقامی را خریداری می‌کنند که دارای بریکس «غلظت» بالایی باشند این ارقام به دلیل اینکه باهدف ارائه به‌صورت تازه‌خوری به بازار کشت می‌شوند ارقام مناسب و موردنظر برای تولید رب و خرید کارخانه نیست.
او افزود: اکثر کشاورزان ما ارقام تازه‌خوری را انتخاب می‌کنند چرا که در سال‌هایی که بازار مناسب است سود بیشتری از ارقام کارخانه‌ای نصیبشان می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اظهار کرد: قطعاً نمی‌توان گفت که گوجه کاران ما سود کردند و تلاش کردیم بتوانیم بخشی از ضرر جبران شود.
، تعاون روستایی برای جبران بخشی از ضرر وارد گود شد
رئیس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان، از هماهنگی و رایزنی انجام‌گرفته با یکی از کارخانه‌داران رب در کهنوج خبر داد و گفت: طبق توافقی که انجام‌گرفته است یکی از کارخانه‌داران موافقت کرده است که گوجه را کیلویی چهارهزار تومان از کشاورزان بخرد؛ اما دیگر کارخانه‌داران با قیمتی کمتر این چهارهزار تومان محصول گوجه کاران را برمی‌دارند.
محمد بلندنظر اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی باهدف جبران بخشی از هزینه و کمک به کشاورزان این توافق را انجام داده و در مقابل سازمان تعاون روستایی رب تولیدی این کارخانه را خریداری می‌کند.
رئیس سازمان تعاون روستایی با اعلام اینکه کارخانه در شهرک صنعتی کهنوج قرار دارد و به‌صورت روزانه در حال کار است، گفت: به دلیل اینکه هزینه‌های تولید رب با محصول گوجه‌فرنگی منطقه بالا می‌رود اکثر کارخانه‌داران پیشنهاد قیمت ۴ هزار تومان را قبول نکردند و تنها همین کارخانه پای‌کار آمد و قرار است که رب تولیدی را که قیمت بالاتری از تولیدات قبلی آن پیدا می‌کند را سازمان تعاون کشور خریداری کند.
تولید در بخش کشاورزی ازآن‌جهت که علاوه بر عوامل اقتصادی بایستی با عوامل طبیعی و قهری هم دست‌وپنجه نرم کنی سخت می‌شود و این موضوع ریسک خطر را بالا می‌برد و از طرفی اگر که این حوزه با استقبال تولیدکنندگان روبرو نشود به طور مستقیم امنیت غذایی کشور به خطر می‌افتد و ازاین‌جهت هم اهمیت صد چندانی دارد. اما تولیدکنندگان این بخش که بار حفظ امنیت غذایی را یک‌تنه به دوش می‌کشند، در زمان خسران و ضرر دست‌تنها هستند و هیچ پشتوانه‌ای ندارند و فقط بارها از زبان متولیان امر دررابطه‌با بیمه ارزش محصول به‌عنوان راهکار ارائه شده می‌شنویم که جز تیتر خبر و خوش‌صحبتی مسئولان هیچ خروجی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 180
  • دیروز: 198
  • هفته: 1,340
  • ماه: 4,441
  • سال: 35,545