وعده رییس جمهور برای ساخت سیل‌بند خُرم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1157

 وعده رییس جمهور برای ساخت سیل‌بند خُرم

رییسی : سیل‌بند خرم را قرارگاه خاتم با کمک منابع شرکت‌های معدنی و منابع دولتی به صورت جهادی بسازد

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

تا اینجای کار سیل هزار و ۵۷۹میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت زده است. اعتباری بیش از نیمی از مبلغی که سیل‌بندخرم برای تکمیلش در سال گذشته نیاز داشت و کسی پرداخت نکرد. این البته یک محاسبه اولیه است و باید هنوز خسارت  وارده به راه ها، منازل  مسکونی ،‌تاسیسات و مدارس را هم در این  حساب و کتاب گنجاند. این بار اما رییس جمهور در سفر به جنوب استان کرمان احداث سیل‌بندخرم را در شمار برنامه های دولت قرار داده است:«احداث سیل بندهای جیرفت جزء برنامه‌های دولت به شمار می رود؛ این مهم سریع پیگیری می‌شود تا با همت جوانان و مردم منطقه و پیگیری مسئولان دیگر شاهد اینگونه خسارت‌ها نباشیم.»

سیل جنوب، سال به سال تکرار می شود. فروردین ۹۸، دی‌ماه ۹۸، فروردین ۹۹ ؛ این بار اما فاصله ده روزه دو سیلاب ماه گذشته، هست و نیست کشاورزان را شست و برد. تخمین اولیه را رئیس سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد.۳۰دی سعید برخوری، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفته بود:«بر اساس برآورد اولیه مجموع خسارات سیل به بخش کشاورزی هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان است. » این خسارت شامل ۱۳۴ رشته قنات ، ۸۱۰ حلقه چاه، ۶۴۰ کیلومتر جاده‌های بین مزارع ، ۱۶هزار و ۱۷۰ هکتار اراضی زراعی و ۱۷۲۰ هکتار اراضی باغی و  همچنین دو هزار و ۲۸۸ راس دام سبک و ۳۵۰ راس دام سنگین تلف شده در سیل است.

*۴۵۰میلیارد تومان خسارات به راه‌های جنوب

 سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان هم روز گذشته درکنار اعلام این خبر که کلیه راه‌های جنوب باز شده از اعتبار ۴۵۰میلیارد تومانی برای جبران خسارت گفته:«حدود 300 متر پل‌سازی در راه‌های اصلی و روستایی باید انجام شود.100 کیلومتر راه روستایی نیز بر اثر سیل و سیلاب دچار آبگرفتگی شدید شدند که باید ترمیم و آسفالت مجدد شود همه این‌ها به علاوه تنظیم بستر رودخانه ها ۴۵۰میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.»از کل ۴۵۰میلیارد تومان وعده اعتبار ۲۰میلیارد تومان آن داده شده است. 

خداداد مقبلی معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور روز گذشته  معاون راه‌های فرعی و روستایی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب کرمان گفته است:«یکی از محورهای اصلی و شریانی  که در این سیلاب خسارت جدی دید است محور رودبار زهکلوت است که در سال ۹۸ هم دچار خسارت شد .برای ترمیم و بازسازی مسیر رودبار به زهکلوت به جهت ایجاد تردد مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای ترمیم ابنیه اختصاص داده شده است.»

الباقی سازمان‌های دولتی هنوز رقمی از میزان خسارت سیلاب دی‌ماه اعلام نکردند. اما آن طور که به یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در بازدید از جنوب استان گزارش شده حداقل۳۵مدرسه در کهنوج و ۴۴مدرسه در قلعه گنج  زیر آب رفتند و دچار خسارت شدند.برآورد دقیقی از میزان خسارت هر ساله سیلاب وجود ندارد اما می توان در یک جمله سردار معروفی، تحلیلی از این میزان خسارات داشت: « خساراتی که هر سال سیل به این منطقه می زند تقریبا به اندازه هزینه کرد احداث این سیل‌بنداست »

سیل‌بند«خرم» درسال‌های ۵۲ و ۵۳ در شرق شهرستان جیرفت احداث شد. قرار بود این سیل‌بندتا جازموریان ادامه پیدا کند، تا در آینده دیگر شاهد وقوع چنین سیلاب‌هایی در جنوب استان کرمان نباشیم.۳۰ سال قبل اما پروژه در همان مقطع جیرفت و عنبرآباد ماندو دیگر کسی سراغی از آن نگرفت.

*باز کردن پرونده سیل‌بندخرم توسط فدایی

تکرار سیلاب‌ها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مناطق جنوبی و به ویژه در منطقه رودبار جنوب باعث شد تا این پرونده توسط محمد جواد فدایی استاندار وقت کرمان باز شود. پیشنهاد تکمیل این سیل‌‌بند بعد از سیل سال ۹۸ مطرح و توافق شد تا با کمک قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پهنه سیلابی جنوب استان کنترل شود.اجرای تفاهم نامه سیل‌بندخرم با قرارگاه خاتم الانبیا اما میسر نشد تا بار دیگر در مهر ماه از هزینه ۲هزار میلیارد تومان آن بگویند. مصطفی موسوی آیت اللهی،  معاون عمرانی استاندار کرمان در ۱۰ مهر ماه از هزینه دو هزار میلیارد تومانی برای تکمیل این سیل‌بندخبر دهد.

*سیل‌بندخرم جزء برنامه های دولت تعریف شد

 تمام این مدت اما اعتباری برای حتی مطالعات  نهایی این طرح اختصاص پیدا نکرد. این مهم البته در سفر روز گذشته ریاست جمهوری دوباره جان گرفته. سید ابراهیم رئیسی، بعدازظهر جمعه پس از آنکه از طریق فرودگاه جیرفت وارد جنوب استان کرمان شد بازدید میدانی و دیدار با اهالی سیل‌زده را شروع کرد و در نخستین نقطه به روستای نهضت‌آباد شهرستان رودبارجنوب رفت.او  در جمع اهالی این روستا وعده تکمیل این سیل‌بندرا داده است و آن را در شمار برنامه های دولت خوانده است: «در کنار کارهای کوتاه مدت و امدادرسانی، اقدامات بلندمدت نیز نیاز است که احداث سیل‌بندهای جیرفت از مهمترین آنهاست و جزو برنامه های دولت به شمار می رود؛ این مهم سریع پیگیری می‌شود تا با همت جوانان و مردم منطقه و پیگیری مسئولان دیگر شاهد اینگونه خسارت ها نباشیم.»

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی غروب دیروز یکم بهمن‌ماه در فرودگاه جیرفت گفت: ظرف ۱۰ روز آینده همه لوازم خانگی که در سیل دچار خسارت شده اند تهیه شود و همچنین آمار احشامی که در سیل تلف شده مشخص شده و خسارات وارد شده دامداران طی ده روز آینده نیز جبران می شود. 

حجت الاسلام رئیسی، آبخیزداری و آبخوان‌داری را از اقدامات میان مدت دانست و اظهار کرد: سیل‌بند خرم (جیرفت) که چند کیلومتری از آن قبلا احداث شده و برای تکمیل آن نیازمند اعتبارات دولتی است و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم از محل درآمدهای معادن و هم بودجه دولتی این سیل بند با حرکتی جهادی به اتمام برساند. او افزود: تکمیل سیل بند خرم یک کار طولانی مدت است اما حتما باید این منطقه از خطر سیلاب حفظ شود.

رئیسی عنوان کرد:  بدانید این سفر بنده سفر استانی نیست، بلکه سفر دفعی است و سفر استانی به کرمان خواهم داشت. 

او اظهار کرد: قصد داشتم به برخی مناطق سیل زده سر بزنم اما به دلیل مسائل جوی با توجه به نظر کارشناسان به آینده موکول شد و انشالله در سفر استانی به این مناطق انجام می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 141
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,810
  • ماه: 7,724
  • سال: 25,402