مدیرعامل باشگاه مس کرمان: برای ساختن ورزش کرمان آمده‌ام نه تخریب و شهرت‌طلبی فردی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1697

مدیرعامل باشگاه مس کرمان: برای ساختن ورزش کرمان آمده‌ام نه تخریب و شهرت‌طلبی فردی
مصاحبه اختصاصی | الهام سرگز
محمدرضا کافی با درنظرگرفتن مدت سرپرستی امیر سیف‌الدینی پس از محمد کهندل، علی قرایی و محمدتقی امیری‌خراسانی پنجمین مدیرعاملی است که باشگاه مس کرمان در یک سال اخیر به خود دیده است. مدیرعاملی که به گفته خودش برای احیای برند ورزش مس کرمان آمده است.
او در بخشی از صحبتش گفت:«اعتقادی به افشاگری و انکار عملکرد مدیران گذشته ندارم، این کارها سودی به حال ورزش استان ندارد.»
به گزارش کرمان‌نو، در یک سال اخیر نبودن ثبات مدیریتی در کنار تمام مشکلات مالی باشگاه مس کرمان این باشگاه را به یکی از باشگاه‌های پرحاشیه تبدیل کرده بود. محمدرضا کافی اما پنجمین فردی است که به‌صورت رسمی در یک سال اخیر به‌عنوان مدیرعامل باشگاه مس کرمان در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته معرفی شد.
در ادامه مصاحبه مفصل «کرمان نو» با کافی را درمورد مسائل و مشکلات باشگاه مس کرمان می‌خوانید:
در این مدت در باشگاه مس کرمان ۴ مدیرعامل عوض شد. همه هم معتقد بودند که مشکلات زیادی در این باشگاه وجود دارد چرا تاکنون شفاف‌سازی از سمت مدیران باشگاه مس کرمان صورت نگرفته است؟
قبل از هر چیز از شما برای ایجاد این فرصت گفت‌وگو سپاسگزارم. همان‌طور که همیشه قدردان دوستان رسانه‌ای بوده‌ام. حتی عزیزانی که ممکن است قلمشان گزنده یا تلخ باشد را دشمن تلقی نمی‌کنم، قطعاً اختلاف‌نظرهایی وجود دارد؛ اما من چندان اهل هیاهوی رسانه‌ای نیستم، برای کسانی که در این حوزه به‌صورت حرفه‌ای قلم می‌زنند بسیار احترام قائلم چون معتقدم ورزش بدون رسانه هرگز نمی‌تواند در دل مردم خانه بسازد. در مورد پرسش شما به نظرم من فرد مناسبی برای پاسخگویی نیستم و نهادهای نظارتی و حسابرسی باید عملکردها را قضاوت کنند، خودم را عضوی از خانواده مس می‌دانم و سال‌هاست در حوزه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی سعی کرده‌ام به مجموعه‌ای که در آن خدمت کنم، اعتباری بیفزایم نه با جنجال‌سازی و افشاگری دو روز تیتر خبرها باشم و برند مس را مخدوش کنم. طبعاً مشکلاتی وجود داشته و دارد که وظیفه من و همکارانم اصلاح آن و حرکت به سمت آینده بهتر برای ورزش مس و البته استان است. از اعتماد مدیران ارشد شرکت ملی صنایع مس هم سپاسگزارم و معتقدم با همدلی استانی و فرا استانی می‌شود گام‌های بزرگی برداشت.
باشگاه چه میزان بدهی دارد؟
میزان بدهی‌ها زیاد است. طلبکارانی وجود دارند که مصرانه پیگیر هستند. من مدیر تازه‌کاری نیستم، در چند استان کار کرده‌ام و تجربه‌هایی از این دست دارم، با علم به وجود چالش‌های این مأموریت را پذیرفتم. شاید رفتار مصلحت‌اندیشانه این بود که در تهران می‌ماندم و این مأموریت را نمی‌پذیرفتم؛ اما به‌واسطه رفتار پر از مهر مردم کرمان در ده سال پیش که اینجا خدمتشان بودم این را یک ادای دین می‌دانم. کار دشوار است؛ اما بالاخره باید ایستاد و به سمت جلو حرکت کرد. ترجیح می‌دهم در چارچوب روال اداری در مورد عدد و رقم و بدهی‌ها و موضوعات مالی اطلاعات لازم را در اختیار نهادهای حسابرسی قرار بدهم تا در یک فرایند قانونی مورد بررسی قرار گیرد.
باشگاه بدهی‌هایی به برخی سالن‌ها هم دارد در این مورد توضیح می‌دهید؟
بله و متأسفانه این اتفاق رسانه‌ای شد! سالن تجلی که تنها سالن مورد تأیید فدراسیون‌های هندبال و بسکتبال است طلب‌هایی از باشگاه داشت که در روز مسابقه درب سالن را بستند و از ورود تیم‌های میهمان و میزبان جلوگیری شد. اتفاقی که اصلاً برازنده مس و البته دیار کریمان نبود. خوشحالم که با پیگیری‌های انجام‌گرفته و ورود مسئولین عالی‌رتبه استان این مشکل را حل کردیم. ما باید درک کنیم وقتی تعهدی ایجاد می‌کنیم بالاخره روز پرداخت هم از راه می‌رسد. ایجاد تعهد صرف و بدهی که کار دشواری نیست.
انتقاداتی به شما وجود دارد مبنی بر اینکه چرا باوجوداینکه شرکت به باشگاه پول واریز کرده؛ اما شما این پول را به طلبکاران و تیم‌ها نمی‌دهید دلیلتان چیست؟
من برای منتقدین احترام قائلم و حتماً از روی دلسوزی برای ورزش استان اظهارنظر می‌کنند؛ اما چقدر در مورد مسائل درون باشگاه، اولویت‌بندی طلبکاران، چک‌های صادر شده و…. اطلاع دارند؟ اگر اشراف کامل و دقیق بر تمام جزئیات مالی و اداری باشگاه دارند که من باید فکری به حال درز اطلاعات و محرمانگی موضوعات کاری باشگاه بکنم، اگر ندارند که این قضاوت‌ها صرفاً برداشت‌های بیرونی است. میان بودجه و تعهدات صورت‌گرفته با تقاضاها فاصله زیادی است، به همین دلیل از مدیران ارشد مس درخواست مساعدت و متمم بودجه کردم که گام‌های مثبتی برداشته شد. بدون شک بدهی‌ها پرداخت خواهد شد؛ اما در خصوص اولویت‌بندی‌ها حتماً مسائلی وجود دارد.
در فصلی که گذشت مشکلات هندبال به‌عنوان یکی از تیم‌های موفق این باشگاه چه سخت‌افزاری و چه مالی خیلی زیاد بود. نظرتان در این باره بگویید.
خدا را شاکرم که تیم هندبال مس کرمان با همدلی بازیکنان و کادر فنی توانست به مقام قهرمانی لیگ دست پیدا کند. در مورد مشکلات حرف‌هایی که باید زده شده و تکرار مکررات است. در یک برنامه تلویزیونی که همراه با سرمربی محترم تیم حاضر شدم، ایشان به گوشه‌ای از راه دشوار منتهی به قهرمانی اشاره کردند. خوشحالم در روزهای حساسی که تیم در کورس قهرمانی بود و مشکلات عدیده‌ای رخ داد با حمایت مدیران ارشد مس توانستیم تمرکز را به تیم برگردانیم. الان نگاهمان رو به آینده است و بازی‌های آسیایی. اتفاقات قبلی به پشت سر تعلق دارند. از آن درس می‌گیریم و به سمت آینده می‌رویم.
بااین‌وجود برای برون‌رفت از این وضعیت برای سال آینده چه برنامه‌ای در باشگاه مس دارید؟
یک سری مسائل موضوعات درون‌سازمانی است باید درون همین خانواده حل‌وفصل شود، بنده به‌تنهایی نمی‌توانم مشکلات را حل کنم و نیازمند یک خرد جمعی است. مشکل باشگاه مس کرمان امیری‌خراسانی، کافی، قرایی یا سایر اسم‌ها نیست. از نظر ساختار حرفه‌ای و فنی، از نظر تعریف استراتژی نیروی انسانی و مسائل کلانی ازاین‌قبیل نیاز به کار گسترده داریم، این باشگاه هنوز به روش سنتی اداره می‌شود، با چنین رویکردی نمی‌توان آینده روشنی را ترسیم کرد. من برای ساختن ورزش کرمان آمده‌ام نه تخریب و شهرت‌طلبی فردی، به همین دلیل معتقدم باید در تمام ابعاد منطقه‌ای و ملی کار کرد.
آیا برنامه‌ای برای حذف بعضی رشته‌ها دارید؟
به‌هیچ‌عنوان و اصلاً قصد نداریم که تیمی را حذف کنیم و در حال حاضر تصمیمی نگرفتیم شاید تصمیم بر این شد که اصلاً ۴ تیم لیگ برتری داشته باشیم باید بررسی کنیم و بر اساس همه آنچه که از قبل بوده است و آنچه که در آینده می‌خواهیم، با برنامه‌ریزی صحیح تصمیم بگیریم؛ اما اصلاً نباید در فضای فعلی باقی بمانیم و باید در جهت ترمیم شرایط فعلی اقدام کنیم؛ چرا که تداوم وضع موجود دیگر نفسی برای باشگاه در زمان پیش رو باقی نخواهد گذاشت. در تلاش هستیم یک کمیته مشورتی از بزرگان ورزش و کسانی که در مس بوده‌اند تشکیل دهیم و از تمام کسانی که می‌توانند کمکی در این راه کنند می‌خواهیم در کنار ما باشند. قطعاً با نگاه مشورتی خیلی کارهای بزرگ‌تری می‌شود انجام داد.
سه مشکل اصلی باشگاه مس را چه می‌بینید؟
نبودن ساختار حرفه‌ای و مدرن، عدم تطبیق بودجه با عملکرد و نبودن به‌روزرسانی در سیستم از نیروی انسانی گرفته تا ابزارها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 163
  • دیروز: 198
  • هفته: 1,323
  • ماه: 4,424
  • سال: 35,528