تغییر روش در توزیع سوخت و کاهش سهمیه تراکتورها، کشت تابستانه را به چالش انداخت. دود قاچاق سوخت به چشم کشاورزان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1742

تغییر روش در توزیع سوخت و کاهش سهمیه تراکتورها، کشت تابستانه را به چالش انداخت. دود قاچاق سوخت به چشم کشاورزان
ایرنا
تغییر روش توزیع سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در حالی از تابستان امسال در استان کرمان اجرایی شده که به گفته رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان یکی از الزامات این طرح یعنی ارتباط میان سامانه توزیع فرآورده‌های نفتی (سدف) و پهنه‌بندی، همچنین مدیریت داده‌های کشاورزی برقرار نشده است.
اگر دشواری مراحل کاشت؛ مانند تأمین آب، کود، بذر و سم‌پاشی را کنار بگذاریم در فصل برداشت کشاورزان همواره با مشکلات دیگری مانند تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی روبه‌رو هستند؛ البته چند سالی است که تفاوت زیاد قیمت سوخت دولتی و آزاد در خارج از مرزها باعث شده تا بسیاری از افراد با انتقال سوخت به آن طرف مرزها سود خوبی برای خود خلق کنند و همین زمینه‌ای فراهم کرده تا تر و خشک به‌پای هم بسوزند و دولت نیز با سهمیه‌بندی سوخت دست به محدودیت‌هایی بزند که گستره آن به باغات و مزارع کشاورزی نیز برسد.
به دنبال ثبت و تأمین تخلف‌آمیز سهمیه خرید برخی تراکتورها و دیگر تجهیزات سنگین به‌ویژه در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان باهدف قاچاق سوخت، نحوه توزیع سوخت این تجهیزات مدیریت شده تا هم کشاورزی استان آسیب نبیند و تابع شاخص‌های اصولی باشد و هم جلو قاچاق این سرمایه ملی تا هر چقدر که مقدور باشد گرفته شود.
*قاچاق در نمای کشاورز
در گزارش‌هایی که مسئولان استان کرمان اعلام کرده‌اند، برخی افراد طی سال‌های اخیر با زدوبند و تخلف، بیشتر از سهمیه یا نیاز موردنیاز تراکتور یا دیگر تجهیزات حتی از طریق تخلف در دیگر استان‌ها برای استان کرمان طی سال‌های اخیر خریداری کرده‌اند که نشانگر میل شدید به قاچاق سوخت و درآمد آن است؛ امری که سبب شده برخی کشاورزان دلسوز که تنها دغدغه کشت‌وزرع دارند نیز تحت‌تأثیر قرار گیرند.
هرچند در این میان بسیار کشاورز و گلخانه‌دار شریفی نیز داریم که صرفاً بر تولید و صادرات محصولات خود تمرکز کرده‌اند، از قضا درآمدهای بسیار بیشتر از حتی همین درآمدهای نامشروع و قاچاق سوخت نیز کسب می‌کنند و دولت نیز می‌گوید همه سازوکارها را به کار گرفته تا این دسته از افراد با کمبود سوخت مواجه نشوند؛ اما از سوی دیگر نیز نمی‌توان اجازه داد برخی افراد سودجو با تابلو کشاورزی و به بهانه کشت‌وزرع، زمینه قاچاق سوخت را فراهم آورند؛ یعنی بیشتر سوخت خود را بفروشند و بخش اندکی را به کشاورزی اختصاص دهند یا هیچ بخشی را به این امر اختصاص ندهند؛ البته قاچاق سوخت در سایر بخش‌ها غیر از کشاورزی نیز رخ می‌دهد که برخورد همه‌جانبه، ابتدا زمینه‌سازی فرهنگی، اجتماعی و اشتغال پایدار، و سپس برخورد سخت با قاچاقچیان را ضروری کرده است.
*توزیع سوخت بر اساس سطح
بعدازاین سهمیه‌بندی‌های سوخت بسیاری از این ماشین‌آلات کشاورزی دارای پلاک انتظامی فعال در سطح مزارع استان بر اساس سامانه سدف (سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی سدف newtejaratasan.niopdc.ir) می‌توانستند سهمیه موردنظرشان را دریافت کنند موضوعی که این روزها یعنی از ابتدای تابستان جاری به‌گونه‌ای دیگر در حال اجرا است و مسئولان جهاد کشاورزی کرمان از تغییر رویه توزیع سوخت وسایل کشاورزی از «وسیله محور» به «طرح‌محور» خبر می‌دهند، روشی که در آن توزیع سوخت بر اساس سطح زیر کشت باغات و مزارع انجام می‌شود.
طرح توزیع سوخت ماشین‌آلات کشاورزی بر اساس سطوح باغات و مزارع که از تابستان امسال مطرح شده هنوز در مراحل فنی یک‌سری مشکلات دارد و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان در این طرح باید سامانه سدف به سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ارتباط داده شود تا بر اساس آن صاحبان باغ‌ها و مزارع در استان با مشکلات کمتری بتوانند سوخت موردنیاز ادوات کشاورزی خود را دریافت کنند.
ازآنجاکه بر اساس طرح مصوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰، مرجعیت تعیین میزان سوخت موردنیاز ماشین‌های کشاورزی و واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرارداده شده برای اطلاع از جزئیات شیوه جدید توزیع سوخت در میان وسایل کشاورزی به سراغ رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان رفته است.
*جزئیات تغییر روش توزیع
علی خوارزمی افزود: باید سامانه پهنه‌بندی در وزارت جهاد کشاورزی که سطوح زیر کشت تمام بخش کشاورزی استان در آن ثبت شده است با سامانه سدف ارتباط داده شود و بعد این سامانه سوخت را محاسبه و میان دارندگان وسایل کشاورزی توزیع شود اگر این اتفاق بیفتد همه ابهام‌ها برطرف خواهد شد؛ اما متأسفانه هنوز این سامانه‌ها به یکدیگر مرتبط نشده‌اند.
قرار است در توزیع سوخت به شیوه سطح محور، ادوات کشاورزی بر اساس پلاک انتظامی وسیله موردنظر در سامانه سدف ثبت‌نام کنند و بعد از آن در شهرستان‌ها درخواست مراجعه‌کنندگان به مجموعه ما با سامانه پهنه‌بندی نیز تطبیق داده شود که براین‌اساس سوخت وسایل کشاورزی بسیار متفاوت خواهد بود
وی ادامه داد: قرار است در توزیع سوخت به شیوه سطح محور، ادوات کشاورزی بر اساس پلاک انتظامی وسیله موردنظر در سامانه سدف ثبت‌نام کنند و بعد از آن در شهرستان‌ها درخواست مراجعه‌کنندگان به مجموعه ما با سامانه پهنه‌بندی نیز تطبیق داده شود که براین‌اساس سوخت وسایل کشاورزی بسیار متفاوت خواهد بود، به طور مثال یک تراکتور ممکن است یک هزار لیتر و تراکتور دیگری ۲ هزار لیتر سوخت دریافت کند.
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی تا قبل از تابستان سال جاری در حوزه شمال که در مسئولیت این سازمان است به‌صورت دستگاه محور به کشاورزان در استان تحویل می‌شد، گفت: به این صورت بود که به‌ازای هر دستگاه تراکتور باتوجه‌به توان و قدرت آن وسیله، سوختی در ماه برای آن در نظر گرفته می‌شد و محدودیتی در عرضه سوخت وجود نداشت.
وی ادامه داد: در این طرح برای تراکتورهای ۶ سیلندر ماهانه یک‌هزارو ۲۰۰ لیتر سوخت، تراکتورهای چهارسیلندر ۵۰ لیتر سوخت و تراکتورهای سه سیلندر ۴۰۰ لیتر سوخت در نظر گرفته شده بود.
خوارزمی تأکید کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از ما خواسته که از ابتدای تابستان سال جاری تحویل سوخت به ادوات کشاورزی بر اساس سطوح زیر کشت باغی و زراعی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح مصرف سوخت ادوات کشاورزی بر اساس سطوح کشاورزی و باغی سنجیده و این سوخت به استان داده و ما هم بر همین اساس به کشاورز می‌دهیم.
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: در تهران از ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری به همین بهانه سوخت ادوات کشاورزی استان را قطع کردند و تا ۱۵ تیرماه جاری این سامانه قطع بود تا اصلاح توزیع صورت گیرد، این مهم، نارضایتی شدید کشاورزان و تراکتور دارها را به دنبال داشت.
*سوخت تحویلی ۲ میلیون لیتر از پارسال کمتر است
وی بیان کرد: بعد از پیگیری‌های به وجود آمده و رفت‌وآمدهای رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به تهران، بالاخره در تهران مصوب شد که باتوجه‌به سطح زیر کشتی که در این استان داریم حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت برای مصرف ادوات کشاورزی در فصل تابستان در نظر گرفته شد که نسبت به مصرف ما در تابستان سال گذشته حدود ۲ میلیون لیتر کمتر بود و ما این میزان سوخت را در بین شهرستان‌های استان به نسبت سطح زیر کشت کشاورزی تقسیم کردیم.
خوارزمی ادامه داد: در سازمان جهاد کشاورزی کرمان حدود ۲۳ هزار تراکتور فعال و مشغول به کار در بخش کشاورزی هستند که طبق روال قدیمی توزیع سوخت نیاز سالانه این تعداد دستگاه ۱۱۲ میلیون لیتر سوخت بوده و اکنون در روال جدید و با فرمول محاسبات جدید حدود ۱۰۵ میلیون لیتر شده است.
*نارضایتی‌های روش جدید مدیریت شد
وی اظهار داشت: باتوجه‌به کم‌شدن سهمیه سوخت تابستان امسال وسایل کشاورزی در استان به‌صورت جسته‌گریخته نارضایتی‌های وجود دارد؛ اما سعی کردیم توزیع این سوخت را به‌خوبی در شهرستان‌ها مدیریت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 86
  • دیروز: 83
  • هفته: 746
  • ماه: 4,263
  • سال: 39,101