کاهش تلفات جاده‌ای چشم انتظار بودجه ملی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 605

وقتی شرایط اقتصادی دلیل عدم تخصیص بودجه مناسب می‌شود؛ 

کاهش تلفات جاده‌ای چشم انتظار بودجه ملی

 

امروزه توجه به بهسازی و استاندارد سازی جاده ها امری غیر قابل انکار است؛ چرا که جاده ها نقش کلیدی و حیاتی در توسعه اقتصادی هر منطقه است؛ این در حالی است که به این مسئله مهم در جنوب استان کرمان توجه نشده است و شاید می توان گفت یکی از دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران به این منطقه نبود زیر ساخت آسفالتی مناسب بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ با توجه به اینکه ایران اسلامی، کشوری در حال توسعه است ؛ ضرورت دارد که با استفاده از اصول اساسی، توسعه پایداری را برای کشورمان رقم بزنیم. شبکه راه های بین شهری و توجه به توسعه، بهسازی و استاندارد سازی جاده ها از جمله عوامل مهم توسعه اقتصادی هر منطقه است که این امر موجب رونق بخشیدن وضعیت صنعتی، کشاورزی، گردشگری و … آن حوزه خواهد شد و به نوعی می توان گفت دروازه های پیشرفت با توسعه جاده ها و زیر ساخت ها در مناطق مختلف کشور میسر می شود.

استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور است و جنوب کرمان متشکل از هفت شهرستان و جمعیتی حدود 900 هزار نفر از 14 استان کشور وسیع تر و از 9 استان کشور پر جمعیت تر است و برخی از کارشناسان عرصه توسعه پایدار بر این عقیده هستند این منطقه به لحاظ جمعیت و وسعت می تواند استانی متعادل در تراز میانی استانی کشور باشد.

آنچه که مسلم است امروزه جاده ها اهمیت ویژه ای در سراسر دنیا دارند و این مهم نقش کلیدی و حیاتی در توسعه اقتصادی هر منطقه دارد و می توان گفت تا توسعه جاده ها و زیر ساخت ها رخ ندهد توسعه اقتصادی اتفاق نمی افتد.

عدم اقبال سرمایه گذاران به جنوب کرمان به علت نبود زیر ساخت آسفالتی مناسب

احمد حمزه در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه جاده یکی از مهمترین زیر ساخت ها و ارکان توسعه هر منطقه است، گفت: متأسفانه تا چند سال گذشته هیچ کدام از جاده های جنوب استان کرمان استاندارد نبودند و شاید یکی از دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران به این منطقه همین بوده چرا که زیر ساخت آسفالتی مناسبی در این منطقه وجود نداشته است.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه سرعت رشد در جنوب کرمان بالا است؛ بنابراین تعداد خودروهای زیادی نیز سالانه به مجموعه دیگر خودروها اضافه می شود و این در حالی است که جاده های این منطقه جاده های استانداردی نیست.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل نبود شغل، مشاغل کاذبی همچون قاچاق سوخت، انسان، مواد مخدر و سایر اشکال قاچاق در جنوب استان رواج دارد و تمامی این مسائل دست به دست یکدیگر داده و موجب می شود که تصادفات بسیاری در این منطقه رخ دهد و از سوی دیگر به علت وجود مسافت های طولانی در جنوب استان برای رساندن افراد به بیمارستان، تصادفات در این منطقه غالبا منجر به فوت می شود.

محدودیت منابع مالی؛ علت پیشرفت کُند بهسازی جاده های جنوب کرمان

حمزه با اشاره به اینکه اقداماتی را در زمینه جاده ها و به ویژه جاده های بین شهری در حوزه جنوب استان انجام داده ایم، تصریح کرد: اما متأسفانه به علت محدودیت منابع مالی و با توجه به اینکه تمام جاده های منطقه جنوب استان به غیر از جاده کهنوج به بندرعباس، ردیف ملی برایشان در نظر گرفته نشده است و در این راستا باید با استفاده از بودجه شهرستان و استان کار پیش رود که این مسئله روند کار را کند کرده است.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر جاده کهنوج به بندرعباس به عنوان یکی از شریان های حیاتی کشور در حال دو بانده شدن است که آخرین مراحل کاری این پروژه به مناقصه گذاشته شده است و امیدواریم این جاده تا پایان سال آینده به طور کامل تکمیل شود.

وی در خصوص سایر جاده های جنوب استان کرمان اظهار کرد: جاده بین شهرستان های منوجان قلعه گنج، کهنوج _قلعه گنج، کهنوج رودبار جنوب و رودبار جنوب _ ایرانشهر در حال تعریض و استاندارد سازی است؛ اما با توجه به اینکه این جاده ها ردیف ملی ندارند، روند کار بسیار کند است.

عدم تخصیص منابع کافی برای جاده ها به علت شرایط اقتصادی

حمزه با تأکید بر اینکه در خصوص جاده های روستائی جنوب استان نیز پائین ترین شاخص را در سطح جاده های استان داریم، گفت: بخش قابل توجهی از روستاهایمان و به ویژه روستاهای سه شهرستان منوجان، قلعه گنج و رودبار جنوب هنوز دسترسی مناسب ندارند و جاده هایشان خاکی است که این مسائل، مشکلاتی را در این بخش ها به وجود آورده است.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: پیگیری های متعددی صورت گرفته است اما به دلیل آنکه شرایط خاص اقتصادی در کشور حاکم است و با توجه به عدم تخصیص منابع کافی متأسفانه در خصوص این جاده های اقدام خاصی انجام نشده است.

جمیلی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در گفتگو ماه گذشته با تسنیم با قبول اینکه جاده‌های ما در جنوب استان کرمان کیفیت و کمیت لازم را ندارند اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع این است که در جنوب استان کرمان به تازگی بسیاری از شهرها و بخش‌ها به شهرستان تبدیل شدند و به دلیل کمبود اعتبارات، جاده‌های این مناطق نتوانستند همزمان و متناسب با این تغییرات ارتقا پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در جنوب استان کرمان، 850 کیلومتر راه بین شهرستانی وجود دارد گفت: از این میزان تنها 155 کیلومتر آن تبدیل به راه اصلی شدند نه بزرگراه و 160 کیلومتر آن هم در حال بهسازی است و یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که تا رسیدن به سقف 850 کیلومتر فاصله زیادی داریم.

عدم تأمین بودجه کافی برای جاده های جنوب به علت کمبود اعتبارات دولت

مسعود جمیلی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه جنوب کرمان دارای ۲۱۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۶ کیلومتر راه اصلی، ۱۰۴۱ کیلومتر راه فرعی و ۱۶۸۲ کیلومتر راه روستایی آسفالته است، گفت:  علی رغم افزایش تلفات حوادث رانندگی در کشور تلفات رانندگی در راههای حوزه استحفاظی جنوب کرمان، تغییری(افزایشی) در نتیجه تمهیدات موثر و اثر‌بخشی که در جنوب کرمان در نظر گرفته شده، نداشته است.

وی ادامه داد: از اعتبارات راهسازی می‌بایست ۱ تا ۱۰ درصد برای مباحث ایمنی راه تخصیص یابد؛ که به علت کمبود اعتبارات دولت در سالهای اخیر، به تبع آن بودجه لازم و کافی به منظور ارتقای ایمنی راهها، متاسفانه تامین نشده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان بیان کرد: ولی با وجود تمامی کمبودها، اقدامات قابل توجهی در تعریض، روکش آسفالت، شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی محورها، نصب تابلو و علائم ایمنی، خط‌کشی محورها، اجرای سیستم روشنایی، آشکار‌سازی و رفع نقاط حادثه خیز، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند کنترل تردد محورها، شامل: نصب سامانه‌های ثبت تخلف، سامانه‌ های نظارت تصویری و دستگاههای تردد شمار صورت گرفته است.

قاچاق سوخت و اتباع؛ دلیل بروز افزایش تلفات جاده ای در جنوب کرمان

جمیلی با اشاره به اینکه در تصادفات ۴ عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی دخیل هستند، تصریح کرد: عامل انسانی، مهمترین عامل در بروز حوادث رانندگی است و فرهنگ مردم، آیتم مهم و تاثیر گذار در این موضوع است؛ در همین راستا و درجهت مباحث فرهنگ رانندگی و افزایش ارتقای سطح دانش ترافیکی مردم، اقدامات آموزشی و پیشگیرانه‌ای برای گروههای هدف؛ دانش‌آموزان، راکبان موتورسیکت، رانندگان وانت بارها و ادوات کشاورزی صورت گرفته است.

وی افزود: در این زمینه می توان به آموزش موارد ایمنی در بیش از ۱۱۰ مدرسه و برای بیش از ۱۰۰۰۰ دانش‌آموز در مدارس حاشیه راهها، آموزش موارد ایمنی و توزیع بیش از ۳۰۰۰ کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت، آموزش رانندگان وانت بارها و نصب شبرنگ آشکارسازی برای ۱۵۰۰ وانت بار و آموزش رانندگان ادوات کشاورزی و نصب شبرنگ آشکارسازی برای ۴۰۰ ادوات کشاورزی، اشاره نمود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: با عنایت به موقعیت خاص جنوب کرمان و همسایگی با استان سیستان و بلوچستان، دو پدیده قاچاق سوخت و اتباع بیگانه، باعث‌ بروز حوادث ناگوار رانندگی و افزایش تعداد تلفات می‌گردد؛ که نقش شورای تامین، عوامل قضایی و انتظامی در کاهش این پدیده‌های شوم و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، دارای اهمیت و تاثیرگذاری غیر‌قابل انکاری خواهد بود.

علی ای حال؛ امیدواریم مسئولین امر در سطوح کشوری، استانی و شهرستان های جنوب کرمان با توجه به پتانسیل عظیم اقتصادی که در این مناطق وجود دارد به توسعه جاده ای و حمل و نقل این بخش توجه بیشتری داشته باشند؛ تا شاهد پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر جنوب استان کرمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 52
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,287
  • ماه: 4,797
  • سال: 17,536