ساخت‌ساز رودباری‌ها در حریم رودخانه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 625

ساخت‌ساز رودباری‌ها در حریم رودخانه

فرماندار رودبارجنوب: در گذشته مجوزهایی صادر و بیش از 150 خانه در شهر رودبار در حریم رودخانه ساخته شده‌اند که وضعیت خطرناکی است

بیشتر تمدن‌ها در کنار رودخانه‌ها به وجود آمدند. انسان‌های اولیه نیز این را فهمیده بودند که برای استفاده بهینه از منابع رود خانه باید حریم آن را حفظ کرد. به مرور زمان و با دور شدن انسان‌ها از رود خانه‌ها این پیوند تا حدی از بین رفت و با اجرای طرح‌های عمرانی، شهرک‌سازی در حریم رود خانه باعث از بین رفتن محیط زیست شد. اطراف رودخانه،مسیل،نهر یا برکه طبیعی که بعد از بستر قرار دارد. حریم رودخانه‌های طبیعی چه آب فصلی باشد و چه آب دایمی باشد بین یک تا ۲۰ متر است. رودخانه‌ها و مناطق اطراف آن جزو مناطقی هستند که برای امکاناتی که دارند مورد توجه ساخت و ساز گرفته‌اند که مهم‌ترین آن‌ها نزدیک بودن و در دسترس بودن آب است. اگر ساخت و ساز در کنار رودخانه انجام شود در وقوع سیل می‌تواند خسارت‌های زیادی را وارد کند. به این حالت که در کنار رود خانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود تعرض به حریم رودخانه می‌گویند. 

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه باید ضمانت اجرایی داشته باشد 

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد که این مهم در حال ‍‍‍‍‍‍‍پیگیری است. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت  فرزانه صادق مالواجرد افزود: علاوه بر میزان تخریب‌های ناشی از سیل دلایل تخریب‌های این حادثه بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: دست‌اندازی و دست کاری‌های بستر رودخانه، محیط‌زیست، طبیعت، مراتع و جنگل‌های فرا دست در میزان تخریب اثرگذار بوده است.

معاون شهرسازی و معماری ادامه داد: در خرم آباد نیز تغییر مسیر جای رودخانه و بهم ریختگی اکوسیستم، کانالیزه شدن برخی قسمت‌ها و پل‌های غیرکارشناسی سال‌های قبل در تخریب تاثیر داشته است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: اولین جلسه شورا در سال‌جاری به دلیل اهمیت موضوع آسیب‌شناسی سیل در دستور کار قرار گرفت که علاوه بر بررسی دلایل تخریب چند نکته اساسی عنوان شد.

صادق مالواجرد افزود: قوانین مربوط به توجه ویژه به محیط زیست و اراضی فرادست و حفظ حرایم رودخانه‌ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد که به این سرمایه‌ها دست‌اندازی نشود.

وی ادامه داد: بازنگری در محدوده بستر و حریم رودخانه‌ها باید اجرایی و در طرح‌های شهری تطبیق داده و از ساخت و ساز در آن جلوگیری شود.

وی با تاکید بر بازنگری ضوابط ساخت و ساز بر اساس اقلیم ادامه داد: تدوین طرح جامع سیلاب و مناسب‌سازی بیرامون رودخانه‌ها یکی از برنامه‌های مهم مورد توجه است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر برخورد با رویه‌های تخلف و ساخت و ساز بیرامون رودخانه‌ها افزود: چنانچه لازم باشد در مجلس شورای اسلامی و یا در هیات وزیران برخی مقررات برای داشتن ضمانت اجرایی تغییر می‌کند. 

ساخت و ساز در حریم رودها بزرگ‌ترین اشتباه است

محمد درویش، کویرشناسی که در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور پژوهش می‌کند، اشتباه بزرگ مردم سیل‌زده و مسوولان را ساخت و ساز در خانه رود عنوان کرد: امسال سالی است که بیشتر از میانگین بارندگی داشتیم و اصطلاحاً ترسالی از آن یاد می‌شود، منتها نمی‌توانیم براساس یک سال قضاوت کنیم و بگوییم که وارد یک دوره ترسالی شدیم، زمانی می‌توانیم بگوییم وارد دوره ترسالی شدیم که دستکم ۴ تا ۵ سال بیشتر از میانگین ریزش آسمانی داشتیم و میزان بارندگی اوایل امسال مرتب تکرار شود، که این مساله بسیار بعید است و هیچ وقت چنین چیزی سابقه نداشته است.

تخلف برخی شهرداری‌ها در اعطای مجوز برای ساخت و ساز غیرقانونی در حریم رودخانه‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ساخت و ساز در حریم رودخانه ها نشانگر وجود فساد در برخی ادارات و پرسنل شهرداری ها است. سیدکمال الدین شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰، گفت: یکی از مسائل مطروحه در هنگام بارندگی‌ها و بروز سیل، ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها بوده حال این سوال مطرح می‌شود که مقصر و مسوول اصلی ساخت و ساز در این مناطق چه کسی است.

بر اساس قانون، اگر در نقشه‌های تفصیلی شهرها، حریم شهری در بستر رودخانه‌ها دیده نشده باشد، آن زمان، هر ساخت و سازی در این مناطق تخلف محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از شهرداری‌ها به سازندگان اجازه ساخت وساز در حریم رودخانه‌ها و مناطق ممنوعه را می‌دهند که این مسأله یک تخلف بزرگ است. شهریاری ادامه داد: از طرف دیگر اگر فردی بدون دریافت مجوز از شهرداری اقدام به ساخت و ساز در مناطق ممنوعه از جمله حریم رودخانه ها کند، در آن زمان عملکرد کمیسیون ماده 100 به زیر سوال می رود و این سوال مطرح می شود که چرا کمیسیون مربوطه نظارت دقیقی در این رابطه نداشته است.

ساخت و ساز در حریم رودخانه ها نشانگر وجود فساد در برخی پرسنل شهرداری ها

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به نظر من ممکن است که تخلفات صورت گرفته در حوزه ساخت و ساز غیرقانونی در حریم رودخانه ها نشأت گرفته از مفاسد مالی در برخی ادارات و برخی پرسنل شهرداری ها باشد، که باید به شدت با اینگونه اقدامات مقابله شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره برنامه ریزی دولت برای اصلاح ساختار کمیسیون ماده 100، گفت:به نظر من با قانون فعلی نیز کمیسیون مربوطه می تواند اثرگذاری بالایی در مقابله با تخلفات داشته باشد.

150 خانه رودبارجنوب در حریم رودخانه

فرماندار رودبار جنوب به«کاغذوطن»گفت:«در حوزه شهر رودبارجنوب 5رودخانه فصلی داریم که هرساله خسارات زیادی را به زیرساخت‌های شهری و منازل مسکونی وارد می کنند.»قانعی‌فرد افزود:« طی سال‌های گذشته مجوزهای ساخت و سازی صادر شده و بیش از 150 خانه در حریم رودخانه ساخته شده،  زمینی جایگزین و در اختیار بنیادمسکن برای رفع این مشکل قرار گذاشه شود.» فرماندار رودبارجنوب گفت:«تاکنون مطالعه‌ای که بتواند این مشکل را حل کند در دستور کار دستگاه‌های مرتبط ندیدیم

اگر این 150 خانوار را به کمیسیون‌های مرتبط ببریم دارای تبعات بدی خواهد بود.

ما درشهرستان امکانات لجستیکی را نداریم و در صورت بروز هرگونه بارندگی و سیلی به مشکل برمی‌خوریم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 145
  • امروز: 94
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,474
  • ماه: 7,873
  • سال: 26,075