چالش دفع زباله گریبان جیرفت را گرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 821

چالش دفع زباله گریبان جیرفت را گرفت

*قریشی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست جیرفت: تفکیک زباله‌های بیمارستانی از دیگر زباله‌ها و حصارکشی محدودۀ جمع‌آوری زباله ضروری است 

* معاون خدمات شهری شهرداری جیرفت: مکان کنونی در سال ۸۲ تمامی مجوزهای لازم را دریافت کرده ، حصارکشی

 را هم در دستور کار قرار می دهیم

زباله را طلای کثیف می گویند شاید تا چندین سال پیش زباله به مواد دورریختنی گفته می‌شد اما با پیشرفت جوامع این مواد دوباره وارد چرخه صنعت می‌شوند و بازیافت صنعت پولساز جوامع  توسعه یافته کنونی است.  یکی از چالش های مدیریت شهری و زیست محیطی  دفن زباله  است. تبدیل زباله به ماده ارزشی نیاز به یک پروسه دارد. مدیریت این پروسه از خانه شروع می شود ولی هنوز در دستور کار مدیران شهری جنوب قرار نگرفته است .دفن بهداشتی عبارت است از انتقال ضایعات  جامد به محل ویژه و دفن آنها در دل خاک ، به نحوی که  خطری متوجه محیط زیست نشود. این روش متداول ترین روش دفع زباله در جهان است. انتخاب زمین مناسب برای دفن زباله های شهری مهمترین عمل است ، این کار  با همکاری محیط زیست ، بهداشت محیط ، سازمان آب و منطقه ای  و منابع طبیعی انجام می شود. یک دکترای علوم اقتصادی  نقل کرده که  سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ سرانه تولید زباله جهان در هر روز برابر با ۳۰۰ گرم اعلام نموده است و  این رقم برای ایرانی‌ها بیش از ۷۱۰ گرم یعنی دو و نیم برابر متوسط جهانی است. اکنون دفع زباله در جیرفت  مشکل ساز شده است ، حجم انبوه زباله ها در جیرفت بعد از جمع‌آوری به محل مشخص شده توسط شهرداری، برده و برای دفن احتمالی  تلنبار می شوند . این زباله ها  موجب آلودگی محیطی خاک ،آب های زیرزمینی و امکان انتقال بیماری ها را فراهم می آورد این موارد به  نگرانی های محیط زیست جیرفت افزوده شده است .

شهرداری مکانی برای جانمایی معرفی نکرده است 

قریشی رییس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت در گفتگو با کاغذ وطن از وضعیت فعلی سایت زباله ابراز  نگرانی کرد و گفت : شهر جیرفت جلگه ای است تمام ورودی‌های شهر به روستا و آبادی ختم می شود حریم کیفی آب های سطحی و فاصله با سکونت‌گاه ها از مشکلات تعیین محل دفن زباله است. قریشی ازمطرح کردن مشکلات  سایت زباله جیرفت  در کارگروه پسماند گفت و افزود در کارگروه پسماند از تمام شهرداران اقماری و شهردار  جیرفت خواستیم  برای جانمایی سایت زباله  محل های پیشنهادی خود را به محیط زیست معرفی کنند تا بررسی لازم در خصوص شرایط آن محل ها صورت بگیرد اما علی رغم اینکه تمام شهرداران اقماری محل های پیشنهادی خود را برای این اداره فرستادند، از سوی شهرداری جیرفت هنوز هیچ محلی پیشنهاد نشده است .  رئیس اداره حفاظت ازمحیط زیست جیرفت در ادامه اظهار داشت : زباله های بیمارستانی در بیمارستان در دستگاه اتوکلاو قرار می‌گیرند و در این دستگاه  زباله بی خطر می شود . وی افزود تمام بیمارستان ها با یک آزمایشگاه معتمد محیط زیست قرارداد، دارند که طی آن به صورت ماهانه  از زباله‌های بیمارستانی آزمایش و نمونه برداری می‌شود که نشان دهد این زباله به خوبی بی خطر شده اند  یا خیر. بعد از آن شهرداری باید زباله هایی را که بی خطر شده از بیمارستان تحویل بگیرد و به محل جمع آوری و انهدام زباله ببرد .قریشی با اشاره به اینکه حمل زباله‌های بیمارستان بایست با ماشین جداگانه صورت گیرد، اظهار داشت زباله‌های بیمارستانی به صورت جداگانه باید در سایت جمع آوری زباله و در محلی مجزا  دفن شوند ، شرایط دفن زباله های عفونی با زباله های خانگی دیگر فرق می‌کند .به طوری که  این  زباله ها باید با یک لایه  آهک پوشانده شوند .

حصارکشی محدوده سایت زباله باید انجام گیرد 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت به بازدید  کارشناسان این اداره از محل جمع آوری و دفن زباله های شهر جیرفت اشاره کرد و گفت در بازدید صورت گرفته زباله به صورت انباشت روی هم  جمع آوری شده بود  و محل کنونی هیچ گونه حصار و یا فنس کشی ندارد. وی بیان داشت  طبق ماده ۳۰ قانون مدیریت  پسماند زباله سوزی نباید انجام گیرد.به آتش کشیدن زباله به دلیل تولید اکسید های گوگرد،گازهای هیدروکربنco2,co در محیط بازمی تواند خاک ،آب های سطحی و زیر زمینی را آلوده کند و به دلیل وجود ترکیبات فوق و سایر گاز های آلاینده باعث آلودگی شدید هوا و تاثیرات سویی مانند تخریب لایه ازون و افزایش گازهای گلخانه ای را بدنبال داشته باشد. قریشی ادامه داد:  اکثر شهرهای ایران درگیر مشکل زباله هستند  و ما انتظار داریم که از طریق کارگروه پسماند این مشکل در جیرفت رفع شود و با توجه به اینکه مکانی برای جانمایی سایت زباله از طرف شهرداری جیرفت معرفی نشده است ،امیدواریم که تا زمانی که این اتفاق می افتاد و  بررسی های لازم صورت می‌گیرد،  انجام و رعایت  یکسری حداقل‌هایی در   دستور کار شهرداری  جیرفت قرار بگیرد . وی در ادامه این  نکته را ضروری دانست که سایت زباله  باید حصار کشی شود و با گماشتن نگهبان در این محدوده از رفت و آمد زباله گردها که عامل بالقوه انتقال بیماری هستند  جلوگیری شود  و افزود:  تفکیک زباله های بیمارستانی از دیگر زباله ها ، حذف زباله سوزی به دلیل تبعات زیست محیطی و بهداشتی آن و انجام به موقع دفن زباله ها طبق اصول  مورد نظر ازدیگر مورادی هستند که امیدوارم شهرداری جیرفت در دستور کار خود قرار دهد.قریشی  مکان  موقت دپوی و جمع آوری زباله جنب شهرک فجر جیرفت را به دلیل قرارگرفتن در محدوده مسکونی  نامناسب دانست و خطرات زیادی برای مردم آن منطقه به دنبال دارد .

  سال  ۸۲مجوز های لازم را دریافت کرده‌ایم 

ذبیح الله محمدی معاون خدمات شهری شهرداری  جیرفت  با اشاره به اینکه سایت زباله کنونی شهر جیرفت در سال ۸۲ تمامی مجوز های لازم  را دریافت و دستورالعمل ها را رعایت کرده، افزود: این محل فاصله قانونی را تا محدوده مسکونی دارد و ارگان های دیگر نباید اطراف سایت زباله زمین به مردم واگذار کنند.محمدی گفت: زمین کنونی متعلق به شهرداری و از مستثنیات منابع طبیعی است.وی  با اشاره به اینکه امکان جانمایی محل جدیدی برای این سایت وجود ندارد  و زباله های بیمارستانی در این مکان جمع آوری نمی شوند ادامه داد:زباله سوزی انجام نمی گیرد و زباله ها بعد از جمع آوری به وسیله بولدوزر کوبیده و دفن می‌شوند. وی در خصوص حصار  کشی  محدوده سایت زباله گفت امکان حصار کشی این محدوده وجود دارد و  در این خصوص باید با شهردار گفتگو  و تصمیم اتخاذ شود .

کارگروه پسماند برای رفع مشکل تشکیل می شود 

ابوذر عطاپور وزیری فرماندار شهرستان  جیرفت  و رییس کارگروه پسماند شهرستان  به کاغذ وطن گفت: جمع آوری زباله در جیرفت  از لحاظ محیط زیست ایراد دارد یک سری دستورالعمل‌های به شهرداری ابلاغ شده است که باید آنها را رعایت کند.عطاپور وزیری از بازدید اعضای کارگروه پسماند از محل فعلی دفن و جمع آوری زباله ظرف یک یا دو هفته آینده خبر داد و گفت : بعد از بازدید از محل فعلی اگر بتوان  با حفظ دستورالعملهایی همین مکان ساماندهی شود، در غیر این صورت به جابجایی  محل کنونی فکر می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 48
  • امروز: 150
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,431
  • ماه: 7,921
  • سال: 26,543