سند آمایش سرزمین استانی کارایی ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 935

مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد

سند آمایش سرزمین استانی کارایی ندارد

 ۵سال قبل ۸۰۰میلیون تومان بابت سندی پرداخت شد که حالا مرکز پژوهش های مجلس آن را غیر کارا می‌خواند.

رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مدعی است که بازنگری صورت گرفته جزیی است و کلیت اسناد کنار گذاشته نمی‌شوند.

مرضیه قاضی‌زاده |  ۵سال قبل ۸۰۰میلیون تومان بابت سندی پرداخت شد که حالا مرکز پژوهش های مجلس آن را غیر کارا می‌خواند.

اولین قرارداد مطالعات سند آمایش در سال ۸۶بسته شد. آن زمان استاندار وقت تشخیص داد که قرارداد تنظیم سند با دانشگاه باهنر کرمان بسته شود. مشخص نیست چقدر هزینه بابت این سند اولیه پرداخت شد، اما مدتی بعد رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان اعلام کرد که این سند در حوزه گزارش سنتر ایراد اساسی دارد.

براساس صحبت‌های جعفر رودری علی رغم بسته شدن یک قرارداد واحد با دانشگاه، کار انجام این مطالعات بین دانشکده‌های مختلف شکسته شده و همین امر نیز منجر شده است که در مرحله اجرا امکان مدیریت متمرکز و هماهنگی بین این دانشکده‌ها وجود نداشته باشد.

تنظیم دوباره سند با جهاد دانشگاهی

همین شد که قرارداد دوباره‌ای برای تنظیم سند بسته شد. 2 گزینه روی میز بود، جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید باهنر کرمان. این بار کار را به جهاد دانشگاهی کرمان واگذار کردند. قراردادی که سال ۹۴بسته شد و ۸۰۰میلیون تومان هم بابتش پرداخت شد.

اینکه چرا کار به جهاد دانشگاهی واگذار شده است را رودری اینگونه توضیح داده بود:« قیمت پیشنهادی دانشگاه ۳تا ۴برابر جهاد دانشگاهی بود.» یک ماه پیش اما مرکز پژوهش های مجلس تمامی اسناد آمایش استانی را غیر کاربردی خواند. در گزارش آمده است:« علیرغم تلاشهای صورت گرفته در تدوین اسناد آمایش استانی، این اسناد با کاستی‌ها و نواقص جدی مواجه هستند و قابل اتکا بودن آنها در هدایت برنامه های توسعه استانها، محل تردید است. »

الزامات حداقلی در تنظیم سند لحاظ نشد

ایرادات وارده بر اسناد استانی در سه دسته تقسیم شده‌اند. در ابتدا گفته شده که الزامات حداقلی تدوین سند آمایش سرزمین شامل خواسته مشخص، استراتژی توسعه صنعتی کارآمد، نظام آماری قابل اتکا در این اسناد لحاظ نشده است. در این گزارش آمده است که هیچ گونه درک مشخص از توسعه و مفهوم برنامه ریزی منطقه‌ای و آمایش سرزمین در این اسناد وجود ندارد.

کپی برداری در اسناد ملی

ایرادات محتوایی اسناد آمایش استانی نیز توصیف خام و نامنسجم از وضع موجود، بی توجهی به تأثیر سیاست‌های ملی بر برنامه‌های منطقه‌ای و پیوند ضعیف بین مطالعات پایه و راهبردهای پیشنهادی است. تا جایی که در این گزارش به تیترهای تکراری و کپی بودن بخش قابل ملاحظه‌ای از اسناد آمایش استان‌ها اشاره شده است.

سند آمایش بازنگری اساسی می‌خواهد

در این گزارش آمده است که براساس قیمت‌های سال ۱۳۹۶،در مجموع رقمی در حدود هزار میلیارد ریال اعتبار برای تدوین برنامه‌های آمایش مصوب شده و از آغاز برنامه چهارم توسعه در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸ ،در حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این موضوع تخصیص یافته است. حالا اما از دید مرکز پژوهش‌های مجلس تمامی این اسناد نیاز به بارنگری اساسی دارند.

سند آمایش استانی کنار گذاشته نمی‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اما این موضوع را طبیعی می‌داند. او به «کرمان نو»می گوید: «این حرکت رفت و برگشتی همواره وجود داشته و به این صورت است که ما ابتدا سند آمایش مناطق را تهیه و بعد تقسیم کار ملی صورت می‌گیرد.»

رودری مدعی است که بازنگری صورت گرفته جزیی است و کلیت اسناد کنار گذاشته نمی‌شوند. او می‌گوید: «این طور نیست که ما کل سند آمایش سرزمین استان را کنار بگذاریم و بخواهیم کل راهبردها تغییر دهیم.»

سند اشتغال هم توسط جهاد دانشگاهی انجام شد

این اولین سند نیست که به این مشکل برخورده است. این سناریو پیش از این نیز در قالب سند اشتغال استان تکرار شد. از قضا هر دوی این اسناد نیز توسط جهاد دانشگاهی کرمان تهیه شده‌اند. سند توسعه اشتغال در ۴ تیر ماه سال ۱۳۹۲ در کارگروه اشتغال استان رونمایی شد. در همان مراسم رضا کامیاب مقدس، رئیس جهاد دانشگاهی استان،گفته بود که کرمان جز۷استان برتر کشور در تدوین این سند است.

مدیر تعاون: سند اشتغال  چیز به درد خوری نداشت

۵سال بعد ازین رونمایی، درست در مرحله اجرا کار به مشکل خورد. مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی این اسناد را مورد انتقاد قرار داد و به صراحت آن ها را غیر کاربردی و غیر عملیاتی خواند. او در طی مصاحبه خود در آذر ماه سال ۹۷، در خصوص سند اشتغال استان گفته بود: «علی رغم هزینه‌های گزافی که تهیه این اسناد برای دولت داشت، اما از این اسناد چیز به درد بخوری در نیامد.» این بار اما کار حتی به مرحله اجرا نرسیده، مرکز پژوهش‌های مجلس از همین ابتدا این اسناد را غیر کارا خوانده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126