وجود سایت زباله، فاجعه‌ای زیست محیطی برای فهرجی‌ها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1029

وجود سایت زباله، فاجعه‌ای زیست محیطی برای فهرجی‌ها

مردم فهرج سالهاست از وجود سایت زباله در منطقه گردشگری شاه مردان که تنها و اولین مقصد تفریحی مردم این شهرستان است، رنج می‌برند.

 رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان فهرج گفت: در آستانه پنجمین سالروز ثبت جهانی بیابان لوت و قرار گرفتن فهرج در لیست ورودی‌های اصلی بیابان لوت در کشور و حضور بی‌‌شمار گردشگران از مناطق کویری فهرج، امروزه همه دستگاه‌ها باید برای میزبانی و قرار‌دادن امکانات و خدمات دهی برای استقبال از گردشگران داخلی و خارجی کوشا باشند؛ اما فهرجی‌ها سالهاست، از وجود سایت زباله در همجواری منطقه گردشگری شاه مردان که تنها و اولین مقصد تفریحی مردم شهرستان فهرج است، رنج می‌برند.حمید وحیدزاده به همجواری سایت زباله در رودخانه فصلی فهرج و شهر اشاره کرد و افزود: همچنین دامداران و شتربانان به دلیل خشکیدگی رودخانه به ناچار دام‌های خود را به سایت زباله می‌برند که خود کمک به انتقال ویروس‌های خطرناک و آلوده شدن گوشت می‌کند و این امر، یک فاجعه انسانی در آینده به بار خواهد آورد.او تصریح کرد: هر سال شاهد از بین رفتن دام‌های زیاد و همچنین زخمی شدن پای کودکان و مردم به واسطه پخش شیشه در محیط هستیم.

مدیر پایگاه جهانی لوت گفت: فاجعه بزرگی به دلیل ایجاد بیماری‌های مختلف به واسطه وجود انواع ویروس ها، جانداران سمی (مار، عقرب، انواع حشره‌ها و…) و وجود پلاستیک به خطر افتادن سلامتی در کمین مردم است.

وحیدزاده افزود: تعداد زیادی از دامدارن و شتربانان دام‌های خود را از مسیر رودخانه انتقال می‌دهند و با توجه به خشکیدگی رودخانه، دام‌ها مجبور می‌شوند از محل سایت زباله استفاده کنند.

او گوشت چنین دام‌هایی را آلوده دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود این سایت، حتی خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز دور از انتظار نیست.وحیدزاده گفت: از سوی دیگر، از آنجایی که حیوانات زیادی به دلیل گرسنگی به سایت زباله می‌روند و بعد در مرکز شهر و اطراف جابجا می‌شوند، لذا می‌توانند حامل ویروس باشند.

او خطاب به مرکز بهداشت، اداره محیط زیست، شرکت آب و شهرداری هشدار داد: توجه ویژه‌ای به جابجایی سایت زباله شهر داشته باشید؛ چرا که سلامتی مردم در خطر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 68
  • امروز: 7
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,242
  • ماه: 7,395
  • سال: 24,879