«آب»، «اینترنت» و «حقوق» بیشترین دغدغه مردم در سال 1400

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1123

«آب»، «اینترنت» و «حقوق» بیشترین دغدغه مردم در سال 1400

مهدی رهبری | پیام‌ما

یادداشت 

مطالعه‌ کارزارهای ثبت شده در پلتفرم «کارزار» ابزار مناسبی برای فهم و تحلیل بهتر دغدغه‌ها و مطالبات مردم در سراسر کشور است چرا که این کارزارها در سراسر کشور مورد توجه اقشار مختلفی از مردم قرار گرفته است. به این منظور تحلیل تعداد کارزارهای ثبت‌شده در خصوص موضوعات مختلف می‌تواند راه‌حلی برای شناسایی کارزارهای دارای اهمیت بیشتر باشد؛ اما این روش ضعف‌هایی دارد از جمله آن که به جامعه‌شناسان و سیاستگذاران نشان نمی‌دهد که کدام کارزارها توانسته‌اند افراد بیشتری را با خود همراه کرده و امضای بیشتری بگیرند. به عبارت بهتر، فراوانی یک کارزار لزوما به معنای آن نیست که آن کارزار دغدغه بخش زیادی از مردم است.

به منظور برطرف کردن این مسئله، تحلیل تعداد امضای ثبت‌شده راجع به هر کارزار می‌تواند فهم بهتری از مطالبات مردم به‌دست دهد. امضای بیشتر یک کارزار نشان‌دهنده دغدغه‌ بیشتر مردم حول آن موضوع است. به طور مثال اگرچه کارزارهای مربوط به انتصابات فراوانی بیشتری نسبت به کارزارهای مربوط به همسان‌سازی حقوق در پلتفرم کارزار داشته است، اما کارزارهای مربوط به همسان‌سازی حقوق به مراتب توجه بیشتری را به خود جلب کرده که نشان دهنده دغدغه بیشتر مردم نسبت به انتصاب افراد است.

از آنجایی که در سال جاری ده‌ها هزار کارزار در پلتفرم کارزار ثبت‌شده است و حجم عظیمی از داده‌ها پیش‌روی تحلیلگر قرار دارد، یک روش قابل دفاع برای تحلیل کارزارهای پرطرفدار و شناسایی دغدغه عموم مردم، دسته‌بندی این کارزارها بر اساس کلماتی است که در عنوان آن‌ها به کار رفته است. به همین منظور، با روش تحلیل محتوای کمّی و با کمک ابزارهای کامپیوتری، پرتکرارترین کلمات در عنوان سایر کارزارها شناسایی شده و میزان امضایی که کارزارهای حاوی این کلمات به‌دست آورده‌اند، به‌دست آمده و تحلیل شده است.

نمودار شماره یک به تفکیک نشان می‌دهد که در سال جاری، کارزارهای حاوی کدام کلمات بیشترین امضاها را قبل و بعد از آغاز دولت ابراهیم رئیسی به‌دست آورده‌اند. همان‌طور که در این نمودار مشخص است، پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، کارزارهای اعتراضی که در مخالفت با یک موضوع شکل گرفته است حدودا 2 برابر بیش از قبل از آغاز این دوره امضا جمع‌کرده‌اند. البته کارزار مربوط به مخالفت با طرح صیانت اینترنت به دلیل شرایط ویژه‌ای که داشته و به تنهایی بیش از 1 میلیون و 100 هزار امضا دریافت کرده، در میان این کارزارها مستثنی شده و به عنوان یک دسته‌بندی مستقل به طور جداگانه در این نمودار تحلیل شده است. افزایش امضای کارزارهای اعتراضی به موضوعات مختلف پس از آغاز به کار دولت رئیسی نشان‌دهنده را می‌توان به افزایش اعتراضات گروه‌های مختلفی از مردم در این دوره تفسیر کرد.اما آنچه در این نمودار مهمتر است، مطالبات مربوط به موضوع مشخص یعنی «حقوق» و «آب» است. این دو موضوع بیشترین امضاها را پس از آغاز به کار دولت رئیسی و به نوعی از نیمه مردادماه به این سو دریافت کرده‌اند. دو موضوع «همسان‌سازی حقوق» و «افزایش حقوق متناسب با تورم» در میان کارزارهای مربوط به «حقوق» بیشترین امضاها را دریافت کرده‌اند.موضوعات مربوط به دانشجویان، دانشگاه و امتحانات نیز از جمله مهمترین موضوعاتی است که پس از آغاز دولت ابراهیم رئیسی که همزمان با آغاز مدارس و دانشگاه‌ها بوده، مورد توجه مردم قرار گرفته است. از جمله مهمترین کارزارهایی که بیشترین امضا را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به دو کارزار «درخواست احتساب سابقه بیمه دوران دانشجویی» و «مخالفت با امتحانات حضوری دانشجویان» اشاره کرد که هرکدام به تنهایی بیش از 100 هزار امضا دریافت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 37
  • امروز: 67
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,646
  • ماه: 7,900
  • سال: 25,754