جشن ثبت آثار ملی فهرج با شعار حفاظت از آثار تاریخی و محیط‌‌زیست برگزار شد. ثبت ملی ۲ اثر تاریخی در شرق استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1361

جشن ثبت آثار ملی فهرج با شعار حفاظت از آثار تاریخی و محیط‌‌زیست برگزار شد. ثبت ملی ۲ اثر تاریخی در شرق استان
سها خدیش-جشنواره آیین سنتی ثبت ملی ۲ اثر تاریخی شهر باستانی چاه ریگان بخش نگین کویر و کاروان‌سرای هشت‌ضلعی بخش مرکزی شهرستان فهرج در کنار جنگل‌های کهور و با شعار حفاظت از آثار تاریخی و جنگل‌های کهور در منطقه چاهریگان برگزار شد.
این جشنواره در حالی برگزار گردید که محوطه چاهریگان آثاری از یک شهر و مجموعه‌ای از چند استقرار هم‌جوار در سال ۹۶ به دلیل فرسایش باد رویت شد.
گفته شده که استقرار اولیه در این شهر مربوط به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است که با وسعتی حیرت‌انگیز به طول و عرضی تقریباً ۹ کیلومتر بر پهنه ریگزاری سوزان موسوم به چاه ریگان در جنوب شهر فهرج و حاشیه بیابان لوت گسترده و آرمیده است.
اثر ثبت ملی دیگر کاروان‌سرای هشت‌ضلعی بخش مرکزی فهرج است که دارای نقشه هشت‌ضلعی با هشت برج در هر گوشه است و شواهد معماری آن حاکی از قدمت بیشتر اثر و تعلق آن به قرن سوم تا پنجم هجری به‌خصوص دوره سلجوقی و هم‌زمان با میل نادری است .
کاروان‌سرای هشت‌ضلعی با بیش از ۴۰ فضا پذیرای مسافرانی بود که برای رفتن از فارس و کرمان به سیستان و هند و خراسان و کابل و بالعکس بر مسیر منطبق با سنگ‌فرش باستانی فهرج–سیستان گام برداشته‌اند.
* میل نادری فهرج در خطر آسیب قرار دارد
حسین سعیدنیا فرماندار فهرج با اشاره به آثار تاریخی و باستانی زیاد این شهرستان گفت: برای مثال میل نادری با یک‌هزار سال قدمت متأسفانه اکنون در بین ۲ باند جاده ترانزیتی قرار دارد و امکان حصار کشیدن برای آن وجود ندارد.
به گفته او زمانی که می‌خواهیم حصار میل نادری این بنای تاریخی را بکشیم تا به دلیل تردد خودروها از آسیب در امان باشد راهداری اعلام می‌کند باید حریم راه رعایت شود.
سعیدنیا اظهارداشت: شهرستان فهرج با داشتن پنج اثر ملی ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری دارد و با ثبت ملی این ۲ اثر تاریخی نیز ازاین‌پس امکانات مربوط به آثار ثبت ملی دریافت خواهد شد.
فرماندار فهرج عنوان‌کرد: ۲۷ خانه بوم‌گردی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در فهرج وجود دارد که از این تعداد ۱۲ خانه بوم‌گردی در حال فعالیت است.
او با اشاره به ساخت یک دهکده گردشگری در فهرج اضافه‌کرد: داشتن جنگل‌های کهور منحصربه‌فرد و همچنین وجود تپه‌های شنی و نبکاها به‌عنوان بزرگ‌ترین گلدان‌های دنیا در صنعت گردشگری در این شهرستان می‌توانند بسیار مؤثر باشند.
* توجهی به عشایرنشین چاهریگان نشده است
سعیدنیا به عشایر بودن مردم منطقه چاهریگان اشاره‌کرد و گفت: عشایر فهرج، همیشه پای نظام ایستاده و در میدان بوده‌اند و همچنین در بحث کاهش جرایم عشایر و سران طوایف کمک زیادی به شورای تأمین کرده‌اند، به‌طوری‌که بعضی از جرائم توسط سران طوایف و ریش‌سفیدها حل می‌شود.
او افزود: باتوجه‌به اینکه فهرج یک منطقه هموار و دارای دشت و اراضی هموار است در فصل‌های پاییز و زمستان شاهد کوچ عشایر این منطقه به سمت ارتفاعات شهرستان ریگان هستیم.
فرماندار فهرج خاطرنشان‌کرد: بیش از یک‌هزار خانوار عشایر در این شهرستان وجود دارد که حدود ۵۰۰ خانوار در سامانه ثبت شده‌اند و از مشکلات آن‌ها نبود راه مواصلاتی مناسب است.
* بافت سنتی و عشایرنشین چاهریگان حفظ شده است
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فهرج نیز گفت: این جشنواره در کنار جنگل‌های کهور فهرج و با شعار حفاظت از آثار تاریخی و جنگل‌های کهور در منطقه چاهریگان برگزار شد.
حمید وحیدزاده ادامه‌داد: در این منطقه بافت سنتی آن حفظ شده و عشایر اصالت و بومی بودن خود را حفظ کرده‌اند.
او عنوان‌کرد: بیشتر آثاری که ثبت ملی می‌شوند به جهت جلوگیری از تخریب توسط افراد و ارگان‌هایی است که به دلیل یک سری فعالیت‌های عمرانی صورت می‌گیرد تا خسارت به آثار تاریخی وارد نشود.
رئیس میراث‌فرهنگی فهرج بیان‌کرد: کاروان‌سرای هشت‌ضلعی نیز در ۵۵ کیلومتری مرکز شهر فهرج قرار دارد و سومین کاروان‌سرای هشت‌ضلعی کشور است.
* ۲۰ پرونده فهرج در نوبت ثبت ملی
به گفته او کار مطالعات به روی این اثر تاریخی در اداره کل میراث‌فرهنگی و پایگاه جهانی بم در حال انجام است تا پرونده آن تکمیل شود.
وحیدزاده اظهارداشت: این دو اثر تاریخی در پنجم مردادماه سال جاری ثبت ملی شدند و اعتبارات شهرستانی لازم برای مرمت و بازسازی این آثار در نظر گرفته می‌شود.
رئیس میراث‌فرهنگی فهرج خاطرنشان کرد: ۲۰ پرونده مربوط به آثار فهرج در نوبت ثبت ملی هستند و قوانینی برای ثبت آثار ملی وجود دارد که روند این کار زمان‌بر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126