«شعرباف» را انتخاب کردیم تا شهر تکان بخورد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1089

نادری رییس شورای شهرکرمان:

«شعرباف» را انتخاب کردیم تا شهر تکان بخورد

شورای شهر کرمان بار دیگر از انتخاب‌شان دفاع کردند

کاغذ وطن | مرضیه قاضی‌زاده

گزارش 

دو روز بعد از صدور حکم شهردار اعضای شورای شهر پیش روی رسانه‌ها نشستند تا به این پرسش جواب دهند که چرا شهردار غیر بومی و چرا سعید شعرباف تبریزی؟ انتخاب شهردار کرمان پشت درب‌های بسته، حاشیه‌هایی را برای این شورا به ارمغان داشته تاجایی که به گفته رئیس شورای شهر، اعضا پس از انتخاب شهردار، در برابر انتقادات تندی قرار گرفته‌اند‌. در این جلسه رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان  تاکید کرد که اگر چه بعضی این شورا را منتسب به جریان سیاسی خاصی می‌کنند اما دو استاندار دولت روحانی نیز جزء گزینه‌های انتخاب شهرداری بودند وبا ‌آن‌ها به صورت جدی مذاکره شده است. 

در این نشست خبری که با موضوع «شفاف سازی نحوه‌ی انتخاب شهردار و برنامه‌های پیش‌روی شورا» برگزار شد؛ کمساری، امینی زاده و تقوی به تشریح اقدامات شورا در انتخاب شهردار پرداختند.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان درباره‌ی اینکه چطور آقای شعرباف بدون داشتن شرط سابقه‌ی مدیریتی توانسته حکم شهرداری را بگیرد، توضیح داد که نگاه ما این نیست که شهردار باید صرفا مدیر عملیاتی باشد. او با بیان اینکه ما از قانون جلوتر نیستیم، در پاسخ به منتقدان این امر گفت:« وقتی ایشان تایید را گرفته یعنی توانمندی کافی را برای شهرداری دارند ضمن اینکه در قانون نیامده که شهردار باید حتما از مجموعه‌ی شهرداری باشد. نگاه ما این نیست که شهردار باید صرفا مدیر عملیاتی باشد. بلکه باید کسی باشد که نگاه استراتژیک داشته و مجموعه را مدیریت کند.» او در عین‌حال تصریح کرد: «قبول دارم شهردار جدید به اندازه‌ي آقای عالم‌زاده مرتبط با حوزه‌های عمرانی نبوده است.» 

امینی زاده، دیگر عضو شورا نیز  با بیان اینکه خیلی از افراد بیرون از شورا، ما را منتسب به جریان سیاسی خاصی می‌دانند، گفت:« دو استاندار دولت روحانی نیز جزء گزینه‌های ما برای شهرداری بودند که به‌صورت جدی هم با آنان مذاکره کردیم و یا نخواستند و یا نشد که بمانند. همچنین، شهرداران کلانشهرهای مختلف کشور نیز در لیست ما بودند که به دلایلی قبول نکردند.» 

سخنگوی شورای شهر نیز با بیان اینکه فرد متخصص و کارآمد و دارای برنامه باشد برای شورا مهم‌تر از وابستگی‌های سیاسی افراد بود، در خصوص شیوه انتخاب شهردار که خروجی اش شعرباف بوده، توضیح داد:«پس از بررسی رزومه‌ی 126 نفر و انصراف برخی از آنان، به 44 نفر و در مرحله‌ی بعد به 22 نفر رسیدیم. در نهایت نیز آقایان قاری‌قرآن، سالاری، سرهنگ بهروز، شعرباف، امینی اصفهانی و پوراسماعیلی، گزینه‌های پایانی ما بودند که با بررسی‌های انجام شده به مرحله‌ی مصاحبه با شورا رسیدند.»

*موسوی و ایرانمنش در لیست گزینه‌های شهردار

او در بخشی از صحبت‌‌هایش به این نکته هم اشاره کرد که موسوی و ایرانمنش نیز از گزینه‌‌های  پست شهرداری بودند: «برای اینکه مردم در جریان کار قرار گیرند و حتی قضاوت کنند و نظر بدهند،  جلسه‌ی بررسی شش گزینه‌ی پایانی را به صورت زنده برگزار کردیم. در این مرحله، ناصر بهروز بنا به محدودیت‌هایی که داشت، انصراف داد؛ مهندس موسوی و دکتر ایرانمنش از اعضای شورا، چون منتخب مردم بودند، بهتر دیدند در شورا حضور داشته باشند و شهردار از بین دیگر دوستان انتخاب شود، بنابراین، انصراف دادند.» این عضو شورای شهر  با بیان اینکه حضور شهردار در کرمان برای شورا موضوع مهمی بود، افزود: «آقای امینی‌اصفهانی چون مادر همسرشان خانواده‌ی محترم شهدا بودند و نیاز به رسیدگی داشتند امکان حضور در کرمان نداشتند و تقاضا داشتند به صورت دو هفته یک‌بار به اصفهان بروند و در واقع، طی دو هفته‌، سه تا چهار روز کرمان نباشند ولی برای شورا مهم بود که حضور دائم و تمام وقت داشته باشند و بنابراین، انصراف دادند».

کمساری در ادامه، درباره‌ی انتقاداتی که به انتخاب شعرباف بود اظهار کرد: «انتقادی بود که چرا شهردار بومی انتخاب نشده است و حرف ما این است که شکل فعلی شهر برای افراد بومی عادی شده ولی حداقل داشته‌ی فرد غیربومی این است که وضعیت کرمان طبیعی نشده است».

*شعرباف را انتخاب کردیم تا شهر تکان بخورد

رییس شورای شهر هم  در پاسخ به انتقاداتی درباره‌ی انتخاب شهردار غیر بومی برای شهر کرمان، گفت:« یکی از دوستان ناشناس زنگ زدند که چرا شهردار بومی انتخاب نکردید؟ گفتم وضعیت 30 سال پیش شهرهای بندرعباس و زاهدان و یزد و کرمان و شرایط کنونی این شهرها را می‌بینید؟ گفت که جواب سوالم را گرفتم. یا منتقد دیگری جلوی استانداری ایستاده بود و خود را معرفی کرد که شما با این انتخاب آیا به شهر خدمت کردید یا خیانت؟ من این توضیحات را دادم و گفتم که آقای شعرباف را انتخاب کردیم چون می‌خواهیم شهر تکان بخورد. اگر قرار بود کرمان تغییر کند تاکنون تغییر کرده بود. برای اینکه رشد کنیم، الزاما این‌طور نیست با منِ کرمانی رشد کند.»

او همچنین در پاسخ به حداقل رای قانونی شعرباف، گفت: «این رای‌ها به معنی شش رای در برابر پنج رای نبوده و مخالف و موافق نیست. همه آقای پوراسماعیلی را قبول داریم و اگر شهردار شده بودند، بنده پشت سر ایشان هم بودم. رای در مقابل رای نیست و کسی در مقابل شهردار نیست.»

*50 درصد بودجه را روی فروش زمین بستند

در بخش دیگری از این نشست خبری به عملکرد قبلی شورای شهر در بخش بودجه انتقاد شد. رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه در تامین بودجه مشکل جدی داریم ، گفت :« براساس قانون مصوب شورای پیشین، بایستی ۵۰ درصد بودجه سالانه شهرداری را با فروش زمین و املاک تامین می‌کردند؛ بودجه شهرداری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب اما فقط ۸۰ میلیارد تومان زمین فروخته شده است.مهمترین مشکل کنونی شهر کرمان بودجه است و در این زمینه مجموعه قبل نگاهشان جذب سرمایه گذار بوده که انجام نشده است.»

امینی زاده با تاکید بر با پنج بحران جدی شورای شهر ششم که مهترینش بودجه است، گفت: «شهر کرمان با بحران در تحویل شورا روبرو شده است و وضعیت شورای اسلامی ششم پس از ۲ ماه و نیم هنوز مشخص نیست و شهرداری به دوره جدید تحویل داده نشده است.آرامستان کرمان دسترسی به زیرساخت های آب، برق و پارکینگ ندارد و پرونده های حقوقی از جمله برداشت ۳۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری وجود دارد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 89
  • امروز: 66
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,467
  • ماه: 7,877
  • سال: 25,910