هشدارطبیب‌زاده نسبت به مشکلات صادرات پسته

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1102

هشدارطبیب‌زاده نسبت به مشکلات صادرات پسته 

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت:صادرکنندگان ما با مشکلات جدی روبرو هستند و تمام تلاش ما این است که مشکلات سر راه صادرات را رفع کنیم.

سید‌مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی کرمان گفت: پسته برای ۵ میلیون نفر در کشور اشتغال و معیشت ایجاد کرده است.

او افزود: یک ونیم میلیون دلار گردش مالی پسته در کشور ما است و ۲۷ استان کشور درگیر تولید و یا مباحث مرتبط با پسته بودند.

او با اشاره به درگیر بودن ۴۰۰ هزار خانواده با اشتغال پسته در کشور بیان کرد:در استان کرمان ۲۰۰ هزار نفر در حوزه پسته شاغل هستند.

طبیب‌زاده همچنین بر حضور در بازار‌های بین المللی تاکید کرد و گفت:اگر کالایی رقابتی تولید کنیم می‌توانیم در بازار جهانی بمانیم.او تاکید کرد:دشمن ما رقیب ما در پسته است که هم بحث رقابت و هم بحث دشمنی آمریکا را داریم.

او اظهار کرد: آمریکا ۵۰۰ هزار تن تولید داشت سال گذشته و ایران ۱۵۰ هزار تن از سوی دیگر در بحث افزایش بهره وری در واحد هکتار و دیگری کاهش قیمت آمریکا علیه پسته ایران مبارزه میکند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان بیان کرد:در داخل هم صادر کنندگان ما با مشکلات جدی روبرو هستند و تمام تلاش ما این است که مشکلات سر راه صادرات را رفع کنیم.

او گفت:امروز بسته پیشنهادی برای پسته و خرما داریم تا مشکلی از سر راه صادر‌کنندگان برداشته شود، فصل برداشت پسته تمام شده و فرصت محدودی برای ارائه محصول در بازار جهانی داریم چرا که عید هندی‌ها و کریسمس را در پیش داریم و باید سریع‌تر درباره پسته تصمیم‌گیری شود.

او از کاهش صادرات پسته مهرماه نسبت به سال قبل اشاره کرد و اظهارداشت: این یک هشدار است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان همچنین گفت:امروز در چهار محور مباحث پسته را مطرح می‌کنیم خطر جدی که در سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم کاهش جدی تولید پسته کشور بود که در استان کرمان هم ساله ۶۰ و ۷۰ درصد کشور تولید می‌شد، اما امسال این رقم کمتر شده است و هشدار‌ها جدی است چرا که بخش مهمی از معیشت آن وابسته به پسته است باید مسئولان در خصوص این محصول چاره‌اندیشی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126