نهضت ملی مسکن گرفتار تامین زمین

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1111

طرح نهضت ملی با نبود زمین دست‌وپنجه نرم می‌کند

نهضت ملی مسکن  گرفتار تامین زمین

کاغذ وطن – یک ماه پس از ثبت‌نام متقاضیان خانه‌های دولتی در طرح موسوم به «نهضت ملی تولید مسکن»، برخی از رسانه‌ها از عدم امکان ۱۴ استان من جمله کرمان در فرایند ثبت نام خبر دادند. موضوعی که دلیلش «محدودیت تامین زمین» عنوان شده، با این حال علی حاجی‌زاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» این گفته را رد می‌کند. او البته اطلاعی در خصوص تعداد افراد ثبت نام کننده و یا حتی زمین‌های انتخاب شده در کرمان برای این طرح در اختیار خبرنگار «کاغذ وطن» قرار نمی‌دهد.

 روز گذشته اما روزنامه «دنیای اقتصاد» از مشکل زمین در ۱۴ استان از جمله کرمان خبر داد. در این گزارش قید شده است:‌«در ۱۴ استان هنوز ثبت‌نام مسکن آغاز نشده است که مهم‌ترین دلیل آن عدم‌تامین زمین برای ساخت یک‌میلیون مسکن در این استان‌‌‌هاست. هر چند دولت اعلام کرده است به محض تامین زمین در این استان‌‌‌ها نیز ثبت‌نام از متقاضیان و عملیات اجرایی ساخت واحدها آغاز خواهد شد. این ۱۴ استان عبارت است از: استان‌‌‌های قم، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، گلستان، کرمان، همدان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان و اردبیل ».علیرغم آمدن نام کرمان در این لیست اما مدیر کل راه و شهرسازی این گفته را تکذیب می‌کند. او البته تمایلی به  اطلاع رسانی در خصوص زمین‌های در نظر گرفته شده برای این طرح ندارد.

این عدم شفافیت در خصوص طرح‌های مسکن صرفا مربوط به طرح نهضت ملی مسکن نیست، در طرح اقدام ملی نیز که مربوط به دولت قبلی است تا ماه‌ها اطلاعاتی در خصوص زمین این طرح منتشر نشد. پروژه ۴هزار واحدی «اقدام ملی» نیز که توسط ستاد اجرایی حضرت امام(ره) اجرا می‌شود، هنوز در مرحله خاک‌برداری است  و مشخص نیست که در نهایت هزینه اجرا به چه میزان خواهد بود و یا پرداخت مابه‌التفاوت افزایش هزینه ساخت در سال‌های توقف پروژه بر عهده چه کسی است.

ابهام در شیوه تامین زمین طرح نهضت ملی درحالی برقرار است که روز گذشته بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخت وام ۳۵۰میلیون تومانی  به این طرح را غیر عملیاتی دانسته است. او گفته است: « این وام باید از طریق اقساط بازگردانده شود، در حالی که الان حقوق این دهک‌ها کمتر از چهار میلیون تومان است و با وجود تورم ویژه‌ای که ایجاده کرده‌ایم و مخارج زندگی، در ماه باید چقدر قسط دهند تا این وام صاف شود.محبی می‌گوید: فکر می‌کنم اگر امکانات در اختیار است مثل زمین رایگان، این کار را انجام دهند تا شرکت تعاونی تشکیل و با حداقل هزینه، مسکن ایجاد شود. اگر این کار صورت بگیرد و افراد توانایی بازپرداخت آن را نداشته باشند، آن را به دیگران می‌فروشند که خود این کار فضای مفسده ایجاد می‌کند و طبیعتاً مجلس این اقدام را همراهی نمی‌کند.» او معتقد است که این وام در نهایت به جای متقاضی صرفا نصیب دلالان خواهد شد:«دلال‌ها با خرید مبلغی ناچیز، این وام را از این افراد می‌خرند و سوءاستفاده به وجود خواهد آمد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :