کرمان نیاز به صرفه جویی حیاتی ۱.۹ میلیارد مترمکعب آب دارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1129

کرمان نیاز به صرفه جویی حیاتی ۱.۹ میلیارد مترمکعب آب دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اگر می‌خواهیم حیات در این استان حفظ شود براساس سند سازگاری با کم آبی، باید ۱.۹ میلیارد مترمکعب آب را تا سال ۱۴۱۵ صرفه جویی کنیم.

جعفر رودری در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه کرمان افزود:طی برنامه میان مدت نیز در قالب برنامه هفتم توسعه باید یک میلیارد مترمکعب در این استان ذیره آب داشته باشیم.

او اظهار داشت:برای امسال باید ۳۳۲ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی کنیم که این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه تغییر سیاست ها را به عنوان برنامه راهبردی دنبال کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت:اصلاح ساختار اقتصادی به عنوان ضروری‌ترین اصل در سطح کلان دنبال شود که متعادل سازی سهم بخش‌های اقتصادی را داشته باشیم،در بخشی از هدف گذاری برنامه ششم توسعه،طبیعت ما را محدود کرد اما توجه جدی‌تری باید به حوزه آب شود.

او تصریح‌کرد:طی برنامه هفتم توسعه سهم بخش‌ها را اصلاح می‌کنیم که توسعه صنعتی، خدمات و پاسخگویی نیاز جمعیتی و جبران بیلان منفی انجام شود لذا باید در این راستا سالانه حداکثر چهار میلیارد مترمکعب آب مصرف کنیم.

رودری ادامه‌داد:در این راستا ۱۰ تا ۱۵ درصد آب کشاورزی برای حفظ مالکیت کشاورزان و ۴۰ درصد برای فعالیت معیشتی و سنتی است و با اصلاحات می‌توانیم کشاورزی را مدرن و ارزش آب را ذخیره کنیم که این امر نیاز به رشد صنعت و توسعه پایدار استان کرمان را محقق کند.

او افزود:در این زمینه ریل گذاری در قالب برنامه آمایش انجام می شود که در استان کرمان برای سال ۱۴۱۵ هدف گذاری و این چشم انداز تبیین شده و برنامه بلند مدتی در قالب برنامه های میان مدت پنج ساله و کوتاه مدت سالانه دارد که عملیاتی می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یادآور شد:سیاست‌ها را باید در عمل به کار گیریم ‌و مهمترین رویکرد توسعه پایدار در سند آمایش استان کرمان کاهش آب‌بری در بخش‌های اقتصادی است.

او گفت:برنامه‌های توسعه را سالانه دنبال می‌کنیم که اهداف کلان را محقق می‌کند و برنامه آمایش ملی و استانی تعادل بین مناطق را برقرار خواهد کرد و در این راستا ۲ مرحله مطالعات در کرمان انجام شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: اقتصاد ۱۶.۶در کشاورزی ۴۱.۶ درصد صنعت و معدن و ۴۱.۵ درصد اقتصاد کشور مربوط به خدمات است لذا اختلاف قابل توجهی بین کشاورزی کرمان با کشور داریم که یکی از عوامل عدم تعادل‌ها است.

رودری افزود:بارش‌های کرمان یک دوم کشور است اما سهم اقتصاد این استان از نظر کشاورزی در قیاس با کشور بیش از ۲ برابر است،در حوزه صنعت، آموزش و سلامت و مددکاری اجتماعی،هنر،تفریحی و سایر خدمات بیش از میانگین کشور هستیم اما در مجموع خدمات و صنعت خلا اشتغال و ظرفیت اقتصادی اشباع نشده داریم.

او اضافه کرد:روند رشد اقتصادی استان کرمان در سال ۱۴۰۰نسبت به چهار سال گذشته با ۲۱هزار میلیارد دلار طی این سالها ۲.۳درصد رشد دارد و سهم اقتصاد استان ۳.۴ درصد و در تولید ۸۸ درصد سرانه کشور را داریم اما کرمان و کشور نرخ رشد اقتصادی پُر نوسانی دارند در مجموع استان ۲.۸ درصد رشد اقتصادی در یک دهه اخیر داشته و وضعیت بهتری نسبت به میانگین ملی دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت:این استان با چهار درصد جمعیت کشور، نرخ رشد جمعیتی مقداری بیشتر از کشور دارد، در حالی که سهممان از اقتصاد کشور ۳.۴ درصد است اما ۸.۶ درصد از آب‌های زیرزمینی کشور را استفاده می کنیم که این آمار نشان دهنده ایراد در کار است.

او ادامه داد:میزان ارزش افزوده استان کرمان براساس مترمکعب آب در قیاس کشور یک دوم است، استان کرمان ۱۹.۳ درصد باغات کشور را دارد و در توسعه پایدار می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 21
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,600
  • ماه: 7,854
  • سال: 25,708