مرغ منجمد در جنوب کرمان به قیمت مرغ گرم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1130

 مرغ منجمد در جنوب کرمان به قیمت مرغ گرم

مرضیه قاضی‌زاده |کاغذ وطن

گزارش 

قیمت مرغ منجمد در ۷شهرستان جنوبی استان به قیمت مرغ گرم رسیده. قیمت مصوب ۲۰هزار تومان است اما فقیرترین نقطه کرمان برای تهیه‌اش گاها تا کیلویی۳۱هزار تومان هزینه می‌کنند. موضوعی که وحید افشارمنش، مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان در کارگروه تنظیم بازار استان به آن اشاره می‌کند اما پاسخی برای اینکه چرا یک ماه است که به طور متوالی میزان واردات مرغ  جنوب استان از خارج از استان صفر گزارش شده است ندارد.

 سرانه مصرف مرغ در استان کرمان ۱۰کیلوگرم کمتر از متوسط کشوری است، اما توان تولید و مدیریت تهیه و توزیع همین میزان را هم ندارد. گزارش‌‌های  رسمی گویای این است که سرانه مصرف  مرغ در کشور به ۳۵کیلوگرم رسیده. میزانی که البته دو برابر میانگین جهانی است که  علتش هم  افزایش بی رویه قیمت  گوشت قرمز و جایگزین کردن گوشت مرغ به جای گوسفنداست.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران سرانه مصرف آبزیان طی یک دهه اخیر کاهش ۵۰ درصدی داشته به طوری که از ۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۲ کیلوگرم در سال ۹۹ کاهش یافته است. سرانه مصرف گوشت قرمز نیز طی این مدت با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده و از ۱۳ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۷ کیلوگرم در سال گذشته کاهش یافته است. جای این دو گوشت را اما مصرف مرغ گرفته.

 *احتمال افزایش دو برابر قیمت گوشت قرمز

 طبق گفته  علی صفر ماکنعلی،رییس سازمان دامپزشکی کشور در تیر ۹۹سرانه گوشت مرغ در سال گذشته ۳۲کیلوگرم بوده. این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ کیلوگرم رسیده. رصد آمار ده ساله استان توسط کارشناسان سازمان صمت استان کرمان اما نشان می‌دهد که سرانه مصرف مرغ در کرمان بین ۲۳ تا ۲۴کیلوگرم است.مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صمت در کارگروه تنظیم بازار روز گذشته سرانه ۳۰کیلوگرم را برای استان در نظر گرفت تا مسئولان استانی خود را برای تهیه و تولید ارقام بالاتر آماده نگه دارند. یکی از عواملی که این عدد ۵کیلوگرم بالاتر در نظر گرفته شد احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت قرمز و جایگزین کردن گوشت مرغ به جای آن بود. موضوعی که ردپای آن در صحبت‌های  حسین مهرابی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان هم یافت میشد. او اگر چه در ابتدای جلسه از بالا نگهداشتن آمار گلایه کرده بود اما در میانه جلسه خود نیز بر این نکته صحه گذاشت که بهتر است سرانه بیشتری برای استان در نظر بگیریم و از الان برای این مورد برنامه‌ریزی کنیم.

 احتمال گرانی گوشت قرمز در نیمه دوم سال موضوع تازه‌ای نیست. تیر ماه نیز ستاد تنظیم بازار پیش‌بینی کرد به‌دلیل خشکسالی و عرضه دام‌های مولد با کمبود و گرانی گوشت قرمز در نیمه دوم سال مواجه شویم و طرحی را ارائه داد تا خرید حمایتی دام از دامداران و ذخایر گوشت قرمز انجام شود.

*گوشت سفید و قرمز استان وابسته به سایراستان‌ها

کرمان هم در تامین گوشت مرغ و هم گوشت قرمز وابسته به دیگر استان‌هاست. موضوعی که البته خاص استان کرمان هم نیست،اما این استان و به ویژه مسئولان شهرستان‌های جنوبی نشان دادند که حتی در مدیریت تامین مرغ نیز توانا نیستند.

قیمت مرغ منجمد در جنوب کرمان به قیمت مصوب گوشت گرم نزدیک شده. مرغی که باید با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شده در برخی از شهرستان‌ها به ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان رسیده و این مورد را افشارمنش، مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان هم تایید می‌کند. اینکه چرا قیمت بالا رفته یک دلیل ساده دارد؛ کاهش عرضه.  گزارش اطلاعات مرغ گرم وارد شده به جنوب استان کرمان که در این جلسه توسط مهرابی قرائت شد نشان می‌دهد که حدود یک ماه است که هیچ مرغی از خارج از استان به جنوب کرمان نیامده. موضوعی که مسئولان جنوبی علتش را نبود تقاضای مرغ گرم در جنوب می‌‌‌دانند. این عده من جمله افشارمنش مدعی‌اند که به دلیل تفاوت زیاد قیمت مرغ گرم و منجمد جنوبیان تمایل کمتری به خرید مرغ گرم دارند و به همین دلیل پیگیری برای ورود مرغ گرم از سایر استان‌ها صورت نگرفته، اما همین کاهش عرضه قیمت مرغ منجمد را شانه به شانه مرغ گرم قرار داده.

قیمت مصوب مرغ منجمد ۲۰ هزار  تومان و مرغ گرم ۳۱هزار تومان است اما در برخی از روزهای سال مردم جنوب مرغ منجمد را به قیمت مرغ گرم خریدند. اینکه چرا مرغ از سایر استان‌ها برای نیاز مردم تامین نشده. موضوعی است که افشارمنش یکبار به نبود تقاضا برای آن ربط می‌دهد وبار دیگر به قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان؛به گفته او با این نرخ کسی حاضر به ورود مرغ به جنوب کرمان نیست و برای همین هم مرغ یا از این طریق تامین نشده.

*کمتر از آمار اعلامی مرغ تحویل گرفتیم

گزارش ارائه شده در این جلسه حاکی از این امر است که تقریبا ۲۴درصد از مرغ تولید شده در داخل استان روانه جنوب می‌شود. موضوعی که مسئولان جنوب زیر بارش نرفتند و از تخلفات در این عرصه خبر دادند. افشارمنش مدعی است که عاملان توزیع مرغ در رفسنجان بارهایی کمتر از اعداد اعلام شده دریافت کردند. موضوعی که او البته هیچ مستنداتی برای آن ندارد.

در این جلسه نه آماری از میزان توزیع مرغ تولیدی به تفکیک  شمال و جنوب ارائه شده. نه میزان ورود مرغ منجمد و اختصاص آن به شهرستان‌‌‌‌ها و نه نیاز دقیق مرغ در هر حوزه. اطلاعات کلیدی که هنوز کارگروه تنظیم بازار استان به آن دسترسی ندارد و بنا شده تا در جلسات بعدی آماری به صورت مستند در این خصوص ارائه شود.  چوب این هرج و مرج و بی‌برنامگی را اما جنوبیان استان کرمان می‌خورند. بخشی که بر خلاف شمال استان به دلیل تعداد محدود مراکز تولید وابستگی بیشتری به سایر استان‌‌ها و من جمله شمال استان  دارد و در کنارش مسئولانش هم چندان پای کار نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 81
  • امروز: 25
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,450
  • ماه: 7,234
  • سال: 24,626