کرمان پیش‌رو در تحقق اشتغال

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1157

رشد خارج از برنامه اشتغال بخش کشاورزی در شرایط خشکسالی

 کرمان پیش‌رو در تحقق اشتغال

سال گذشته ۲۵ هزار شغل از دست رفت اما امسال مسئولان استان مدعی ایجاد ۴۵ هزار و ۶۹۹ شغل در استان کرمان هستند. آمار ارائه شده در گروه کاری اشتغال و کارآفرینی استان نشان می دهد، بیشترین درصد تحقق اشتغال مربوط به سه دستگاه اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی استان و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای  است. استان  کرمان به رتبه پنجم خود  در تحقق اشتغال می بالد اما مشخص نیست چرا در شرایط خشکسالی و ضرر و زیان کشاورزان، اشتغال این بخش رکورد۲۰۲ درصدی در شمال و ۱۵۸ درصدی در جنوب  زده یا چرا درصد تحقق اشتغال ایجاد شده در مناطق ویژه اقتصادی نیمی از این دستگاه‌هاست.۲۲ دستگاه در کار گروه کاری اشتغال ردیف شدند. از شرکت گاز و راهداری تا بسیج سازندگی و حتی پارک علم و فناوری. تعهد اشتغال استان کرمان تا پایان سال ۴۱ هزارو ۵۵۷ نفر شغل است. بیشترین بار اشتغال بر دوش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان است؛ چیزی قریب به ۸ هزار و ۵۰۰ شغل و بعد از آن به ترتیب بنیاد مسکن با ۵ هزار و ۱۰۰ شغل، کمیته امداد با ۴ هزار و ۸۹۷ شغل ،اداره کل آموزش و پرورش با تعهد اشتغال ۴ هزار  شغل و بهزیستی با ۳ هزار و ۵۰۰ شغل قرار گرفتند. سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز تعهد اشتغالی برابر هزار و ۸۱۳ شغل دارد.  بعد از آن سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد و بعد هم میراث فرهنگی و سپس  سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان . 

*کرمان جز ۵استان برتر از نظر تحقق اشتغال

دو ماه مانده تا آخر سال  و استان به ۴۵هزار و ۶۹۹ شغل رسیده است . حسین مهرابی، سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان در بیست و پنجمین  کارگروه اشتغال و کارآفرینی اشاره دارد که استان کرمان جز ۵ استان  برتر کشور در  تحقق اشتغال بوده است.

*رکورد اشتغال کشاورزی  در شرایط خشکسالی

جداول آمار اشتغال به صورت پاور پوینت توسط غلامرضا نویدی، سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری ارائه می شود . اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی استان، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان رکورد زدند. تحقق اشتغال در هر سه دستگاه بالای ۱۷۰ درصد است.  تعهد اشتغال در اداره کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ۹۱۵ نفر بوده اما میزان تحقق۲ هزار و ۳۶ نفر بوده است . 

تعهد اشتغال سازمان جهاد کشاورزی استان و جنوب کرمان در دو ردیف ارائه شده که به نظر می رسد بخش مربوط به استان صرفا مربوط  شمال استان است . میزان تعهد در سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هزار و۸۱۳ نفر بوده که میزان تحقق ۳ هزار و ۶۶۸ نفر بوده است. 

در بخش جنوب استان هم تعهد هزار و ۱۲۶ نفر بوره است که  هزار و ۷۷۸نفر محقق شده است. این سوال باز است که چطور در شرایط خشکسالی درصد تحقق اشتغال این بخش حتی از میزان تعهد شده هم بیشتر بوده است ؟ سوالی که در این جلسه به آن پرداخته نمی شود و صرفا  لیست  آمار تحقق اشتغال ادارات خوانده می شود و از روی آن رد می شود . 

درصد تحقق اشتغال در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان ۱۹۱ درصد است.آماری که مثل جهاد کشاورزی مشخص نیست چقدرش واقعی بوده و بر چه مبنایی گزارش شده است.

این جلسه به دنبال صحت سنجی آمار و یا تجزیه و تحلیل آمار نیست. بعد از ارائه آمار استانی در قالب جداول دیگر میزان اشتغال شهرستان ها هم ارائه می شود. جداول به صورت کلی ارائه شده و بدون مکث برای  تجزیه و تحلیل  از روی آن رد می شوند. 

آمار ارائه شده در این جلسه نشان می دهد که در ده ماهه اول سال  تقریبا تمام شهرستان ها درصد تحقق اشتغالشان بالاتر از میزان تعهد شده بوده است. به عبارتی به جز فاریاب درصد تحقق اشتغال تمامی شهرستان ها بالای صد درصد بوده است. 

*کرمان از اشتغال‌زایی عقب ماند 

قرائت آمار شهرستانی گویای یک نکته عجیب است. طبق لیستی که در این جلسه قرائت می‌شود کرمان جز ۵شهرستان آخر از نظر درصد تحقق اشتغال است. شهری که عملا مهاجر پذیر است. مهاجرتی که اکثر هم از شهرستان های اطراف و جنوبی  به علت دستیابی به شغل صورت می گیرد. ۱۹ شهرستان اما درصد تحقق اشتغالشان بالاتر از کرمان است. ته جدولی ها دو شهرستان  فهرج و نرماشیر از شرق استان است‌ جیرفت و فاریاب از خطه جنوب و شهرستان کرمان. 

مهرابی در این جلسه تاکید دارد که اگر دستگاهی توان محقق کردن اشتغال را ندارد الباقی دستگاه ها با جذب نیرو این درصد را محقق کند. او البته تاکید دارد که هدف اشتان تا پایان سال رسیدن به درصد تحقق برابر ۱۵۰درصد اشتغال تعهد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 64
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,974
  • ماه: 7,612
  • سال: 25,176