کارگروه توسعه صادرات غافل از «صادرات»

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1182

کارگروه توسعه صادرات یا نمایشگاه؟

کارگروه توسعه صادرات غافل از «صادرات»

مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن

صادرات جایگاهی در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان ندارد. همین کارگروه در استان گلستان روی افزایش تعداد کشورهای صادراتی متمرکز شده یا در استان اصفهان به دنبال ارائه راهکارهایی برای توسعه روابط اقتصادی با عمان است. هفتمین کارگروه توسعه صادرات استان اما همچون اغلب جلسه‌های قبلی‌ روی بحث برگزاری نمایشگاه‌هایی که بین عمومی و تخصصی بودن آنها اختلاف است، گذشت. تقویم نمایشگاهی ۱۴۰۱ روز گذشته بعد از چندین جلسه بحث و چکش کاری تصویب شد. تقویمی که دارای ۲۶ عنوان نمایشگاهی است که در هر عنوان تا پنج سرفصل آمده که ادعا شده در سایتی با سه سالن به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

 ماه گذشته گلستان افزایش تعداد کشورهای صادراتی اش را جشن گرفت. عمده صادرات گلستان به ۱۵ کشور است اما حالا هند ، ویتنام ، بلژیک و کنیا به جمع کشورهای صادراتی اش اضافه شده و صادراتش ۲۸درصد رشد داشته. کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان نیز به دنبال افزایش توسعه روابط اقتصادی با عمان است. این کارگروه تا دو ماه قبل اعلام آمادگی کرده تا میزبانی اجلاس مشترک ایران و عمان را بگیرد. استان البرز نیز در جلسه کارگروه توسعه صادرات خود به دنبال شناسایی چالش‌های صادرات در قالب کارگروه‌های تخصصی است. کرمان اما از این قافله عقب مانده و تمام ظرفیت این کارگروه را در سبد نمایشگاه چیده است. بازوی قدرتمندی که علی رغم اینکه می‌توانست به فضایی برای رقابت تولیدکنندگان و شناسایی و ارتقا ظرفیت‌های تولیدی استان باشد، با تمرکز بر روی نمایشگاه‌های عمومی خود را به سطح دعواهای دو جناح صنفی و مجریان نمایشگاه تنزل داده است.

 *۲ساعت بحث برای کاهش سهم مبلمان  از ۶۰درصد به ۲۵درصد

 بعد از۲ساعت بحث و بررسی در نهایت تقویم این نمایشگاه در ۲۶ عنوان تصویب شد. هر چند که در این کارگروه علی رغم بحث‌های صورت گرفته در کمیته‌های فنی باز در خصوص نمایشگاه مبلمان و سهم این نمایشگاه بحث و بررسی بود. یوسف جعفری، رئیس اتاق اصناف استان مدعی از دست رفتن بازار مبلمان کرمان با برگزاری چند باره این نمایشگاه‌ها است و از آن سویی میرزایی  نماینده شرکت نمایشگاه بین المللی جنوب شرق سرسختانه می گوید که هیچ فروش مستقیمی در این سایت صورت نگرفته! ادعایی که با پیامک ارسالی مجری نمایشگاه لوازم خانگی  که بر روی خط همراه مسئولین جلسه هم ارسال شده در تضاد است.  همین تناقضات در فروش مستقیم در این نمایشگاه منجر شد تا در این کارگروه تصویب شود که در صورت تکرار تخلفات در این سایت و فروش مستقیم در یک نمایشگاه،‌ این سایت از برگزاری نمایشگاه بعدی محروم خواهد شد. همچنین برای کسب رضایت اصناف سهم بخش مبلمان در نمایشگاه خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون، نورپردازی ، فضای سبز و مبلمان به ۲۵درصد کاهش یافت. پیشتر سهم بخش مبلمان در این نمایشگاه ۶۰درصد در نظر گرفته شده بود. سهمی که به نظر می‌آید متر و معیاری در نظارت برای آن وجود ندارد.

*برگزاری ۷ عنوان در یک نمایشگاه

کرمان  در سال آینده ۲۶ عنوان نمایشگاه برگزار خواهد کرد که از این تعداد، ۲۵ نمایشگاه عنوان تخصصی را یدک می‌کشند. اگر چه تعداد نمایشگاه‌ها ۲۵ عدد است اما تنوع عناوین به حدی است که حداقل ۵۰ نمایشگاه را شامل می‌شود. مثلا در نمایشگاه گردشگری، صنایع وابسته، خدمات و تجهیزات هتلداری، سینما، تئاتر، عکاسی و تجهیزات وابسته به سفر، اکوتوریسم و هنر و موسیقی که در زمره نمایشگاه‌های تخصصی آمده حداقل ۷عنوان آمده که قرار است از ۵ تا ۸ مرداد ماه در یک سایتی که نهایتا سه سالن دارد برگزار شود. این رشته از عناوین نه تنها در این نمایگشاه‌ها بلکه در نمایشگاه طلا، نقره، ساعت، عینک  و صنایع وابسته نیز که ۱۹ تا ۲۲ مهر برگزار خواهد شد نیز آمده است. بعضی از این عناوینی که در کنار هم آمده حتی ارتباط چندانی هم با هم ندارند مثلا  لوستر در کنار کفپوش و فرش ماشینی در نمایشگاهی با عنوان کفپوش،‌موکت، فرش ماشینی، تابلو فرش، لوستر و چراغ‌های تزیینی و منسوجات خانگی آمده است . 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 49
  • امروز: 107
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,702
  • ماه: 7,948
  • سال: 24,550