سنگ‌اندازی مجوزها در مسیر اقتصاد دانش بنیان.

منتشر شده در صفحه | شماره

سنگ‌اندازی مجوزها در مسیر اقتصاد دانش بنیان.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان ضمن گلایه از روند طولانی صدور مجوزهای شرکت دانش بنیان خواست همه دستگاه ها از فعالان این عرصه حمایت کنند.

سال ۱۴۰۱ که از سوی رهبری به عنوان سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است سال حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان و رفع چالش های فعالان این حوزه به شمار می رود. با توجه به اهمیت موضوع در خصوص وضعیت شرکت های دانش بنیان در کرمان با رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان به گفتگو پرداختیم.

محمدرضا سپهوند با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری به دلیل رسالتی که دارد، سعی می کند بسترسازی لازم را در سطح استان برای فعالیت جوانان و نخبگان کرمان انجام دهد، اظهار کرد: اغلب اقدامات ما در زمینه بحث های حمایتی و بسترسازی برای فعالیت نخبگان است.

او با اشاره به سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» گفت: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری در ادامه نامگذاری های سال های گذشته انجام شده است. امیدواریم امسال مطرح شدن بحث تولیدات دانش بنیان و اشتغال آفرین بتواند حمایت مناسبی را برای فعالان در پارک علم و فناوری و اکوسیستم فناوری استان کرمان فراهم کند.

سپهوند ابراز امیدواری کرد که همه دست به دست هم بدهند تا شرایط برای فعالیت مخترعین، نخبگان، پژوهشگران فراهم شود چرا که این افراد می توانند به کمک تولید بیایند و وضعیت اقتصاد دانش بنیان و تولید را نسبت به گذشته بهبود بدهند.

عدم دسترسی بسیاری  از شهرستان‌های کرمان به مرکز رشد واحدهای فناور

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان ادامه داد: ما در پارک علم و فناوری براساس رسالت ذاتی که بر عهده داریم سعی می کنیم که امکان دسترسی تمامی شهرستان های استان کرمان به مرکز رشد واحدهای فناور را فراهم کنیم. متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از شهرستان ها این دسترسی وجود ندارد.

 یکی از دلایل این مشکلات در شهرستان ها این است که دانشگاه ها متقاضی این امر نبودند که امیدواریم امسال دانشگاه ها با پارک علم و فناوری همکاری کنند تا بتوانیم زمینه دسترسی جوانان در تمام استان را فراهم کنیم.

او گفت: اگر بخواهیم امکان دسترسی افراد حاضر در شهرستان های محروم و کمتر توسعه یافته استان کرمان به امکانات و تجهیزات پارک علم و فناوری را فراهم کنیم، نیاز است که فرمانداری، بخشداری، دانشگاه های مربوطه و… ظرفیت های لازم را در اختیار پارک قرار دهند و فضای استقرار را تامین کنند تا بتوانیم در آن مناطق هم خدمت ارائه دهیم.

سپهوند تصریح کرد: منابع درآمدی و بودجه ما به اندازه نیاز کل استان نیست و نیاز است که این سازمان ها هم در کنار ما باشند و اقدامات و امکانات اولیه را انجام و تامین کنند تا بتوانیم دسترسی شهرستان ها را بسیار تسهیل کنیم.

گلایه از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها

او گفت: در تلاشیم تا بتوانیم شرایط را برای فعالیت واحدهای دانش بنیان تسهیل کنیم و دسترسی آسان به تسهیلات مورد نیاز این واحدها نیز فراهم شود.

سپهوند با بیان اینکه برای جذب نیروهای خلاق نیاز به همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های خاص است، تاکید کرد: باید استعدادها رصد و جهت دهی شوند تا به یک نتیجه مطلوب برسد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان ادامه داد: سال گذشته اولین اقدام در این زمینه را انجام دادیم اما متاسفانه آموزش و پرورش همکاری لازم را انجام نداد. در این راستا کانون شکوفایی خلاقیت را در استان کرمان کلید زدیم اما فقط یک شهرستان متقاضی این مساله شد که آن هم بم بود.

او گفت: انتظار داریم که فرهنگ سازی و بسترسازی را در همه قسمت ها مورد توجه ویژه قرار دهیم. برای اینکه در آینده افراد متخصص و خلاق را تحویل جامعه بدهیم باید از ابتدا روی استعدادهای آنها کار کنیم و این افراد رها نشوند.

او بر لزوم ایجاد بستر لازم برای اکوسیستم فناوری در استان کرمان افزود: تا یک شرکت دانش بنیان مجوزهایش را دریافت نکند، نمی تواند ایده و محصولی که داشته است را به سرانجام برساند بنابراین نیاز است سازمان هایی نظیر صمت در بحث صدور مجوزها در کنار ما باشد. صدور مجوزهای غذا و دارو بسیار زمان بر است که امیدواریم این معضل برطرف و این روند تسریع شود.

سپهوند گفت: اگر همه سازمان ها به اکوسیستمی که طراحی شده است، پایبند باشند و ارتباط موثر و بهینه ای داشته باشیم، می توانیم بسیاری از مشکلات را در آینده نزدیک برطرف کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در خصوص برنامه های حمایتی برای شهرستان ها بیان کرد: کارهای قابل انجام در استان، ایجاد مرکز رشد، کانون های شکوفایی و خلاقیت، برگزاری رویدادهای استعدادیابی، حمایت و استقرار از افراد مستعد است.

او توضیح داد: رویدادهای متنوعی داریم که با برگزاری آنها در سطح استان کرمان می توان افراد مستعد را شناسایی کرد. این کارها نیازمند این است که همه ارگان های مستقر در شهرستان ها… ا. با پارک علم و فناوری همکاری کنند.

سپهوند با اشاره به همکاری معاونت علمی بسیج با پارک علم و فناوری، افزود: سال گذشته در چندین شهرستان از جمله رابر، عنبرآباد و… اقدام در این زمینه کلید خورد و یک استارت آپ ویکند و چند رویداد مربوط به فناوری برگزار شد. در این رویدادها ایده ها را در حوزه های مربوط به منطقه خودشان شناسایی می کنیم و آنها را تحت حمایت مالی قرار می دهیم. همچنین بحث استقرار آنها و تسهیلاتی که می توانیم از طریق پارک پرداخت کنیم انجام می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان اظهار کرد: پارک علم و فناوری می تواند علاوه بر اینکه می تواند حمایت های معنوی (مشاوره، مربی و…) برای شرکت های تحت پوشش پارک فراهم کند، امکان این را دارد که تسهیلات مالی بسیار خوبی را در اختیارشان قرار دهد.

بهره صفر و دوره بازپرداخت طولانی تسهیلات

او با بیان اینکه بهره بخشی از منابع مالی که در اختیار شرکت ها قرار می دهیم صفر درصد است، افزود: همچنین دوره بازپرداخت تسهیلات گفته شده طولانی مدت است؛ به گونه ای که شرکت های مستقر در پارک برای سال اول حدود ۷۰ میلیون تومان دریافت می کنند که چهار سال دوره تنفس دارد. این شرایط می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سپهوند گفت: همچنین به منابعی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی کشور دسترسی داریم که صندوق پژوهش و فناوری استان ذیل آن در حال فعالیت است و با این دسترسی می توانیم از شرکت ها حمایت کنیم و منابع مالی بیشتری را در اختیارشان قرار دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شد و حدود ۳۵ میلیارد هم از منابع تبصره ۱۸ توانستیم به شرکت ها پرداخت کنیم. امیدوارم با توجه به شعار سال، منابع بیشتری در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم منابع را به شرکت ها پرداخت کرده و از آنها حمایت لازم را انجام دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 45
  • امروز: 295
  • دیروز: 255
  • هفته: 2,904
  • ماه: 7,885
  • سال: 24,403