فقرای استان دستشان را بلند کنند. فقر مطلق در کرمان ۴میلیون تومان تعیین شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1203

فقرای استان دستشان را بلند کنند. فقر مطلق در کرمان ۴میلیون تومان تعیین شد

۱۳درصد خانوارهای استان فقیرند. این آخرین پایشی است که کمیته امداد به عنوان یک نهاد حمایتی داشته و معتقد است است که از این افراد ۱۰درصد تحت پوشش کمیته امداد‌ند و ۳ درصد هم سایر دستگاه‌هایی چون بهزیستی. این آمار  البته از سمت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی این استان پذیرفته نشد. سال گذشته در یکی از جلسات اقتصاد مقاومتی ادعا شد که ۳۲ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد فقیر نیستند و حدود ۱۱۰ هزار خانواده فقیر کرمان عملا تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند. با دستور ریاست جمهوری قرار است تمامی فقرای استان‌‌ها شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند. هنوز سقف کمک‌ها مشخص نیست اما آن طور که در جلسه مقابله با فقر روز گذشته مطرح شد، طی اولین مرحله  بناست تا یک میلیون نفر در کل کشور مورد حمایت قرار گیرند و ملاک سنجش افراد فقیر در کرمان داشتن درآمد زیر ۴میلیون تومان برای هر خانواده است. 

شناسایی فقرای استان اولین بار با جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه سر باز کرد.  شورایی که با ابتکار نماینده ولی فقیه در استان تشکیل و ۵۰۰ مشکل استان شناسایی شد. در مرحله بعد این ۵۰۰ مشکل به ۸مادر مسئله بخش‌بندی شد که یکی از آن‌ها فقر بود. قدم اول برای حل این مشکل شناسایی افراد فقیر است. 

بنا به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در جلسه مقابله با فقر، قرار است اولین بانک اطلاعاتی فقرای کرمان راه اندازی شود. بانک اطلاعاتی که به گفته رحمان جلالی اطلاعاتش تا دوشنبه هفته آينده تکمیل و راه‌اندازی می‌شود. سامانه بارگذاری اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین شده و بنا به تعریف این سازمان فقر مطلق شامل آن دسته از افرادی است که توان تامین خوراک، پوشاک و سرپناه خود را ندارند. 

جلالی در این جلسه تاکید دارد که تمام نهادهای حمایتی اطلاعات خود را مورد پایش قرار دهند تا افراد زیر خط فقر شناسایی شوند. ملاک سنجش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان برای شناسایی افراد فقیر درآمد زیر ۴میلیون تومان است. 

این طرح صرفا برای افراد ایرانی بوده و اتباع را شامل نمی‌شود. همچنین معتادان متجاهر و بیماران اعصاب و روان  به‌عنوان  قشری که حتی سرپناه هم ندارند مورد توجه ویژه قرار گرفتند. آنچه مسلم است به غیر از درآمد زیر ۴میلیون تومان ملاک دیگری برای سنجش فقرا ارائه نشده و برای تعیین میزان درآمد افراد نیز تنها ملاک قابل اتکا، اطلاعات بانک اطلاعات رفاه ایرانیان است . در این جلسه ملاک معرفی فقرا سازمان‌های حمایتی است اما در دستورالعمل این طرح قید شده که حتی سمن‌ها و خود اظهاری افراد نیز ملاک عمل خواهد بود.

بی شناسنامه‌ها هم مشمول حمایت می‌شوند

نکته قابل توجه این طرح تحت پوشش قرار دادن بی شناسنامه‌ هاست. به طوریکه در دستورالعمل اجرایی این طرح  قید شده که افراد واجد شرایط فاقد کارت ملی و یا هر مدرک شناسایی  پس از انجام مراحل ارزیابی و تخصیص کد موقت ده رقمی از سوی استانداری مشمول حمایت می‌شوند.

اگر چه هنوز منابع لازم این طرح مشخص نشده اما جلالی مدعی است که  هیچ نگرانی نسبت به بودجه اجرای این طرح نداریم و مقابله با فقر مطلق مورد تاکید رئیس جمهور است. به گفته او در فاز اول  این طرح، سهمیه بندی بین شهرستان‌ها برای حمایت از این افراد وجود ندارد و  فقط کد ملی مبنای کار است. با این حال معاون سیاسی امنیتی استاندار تاکید دارد که هر فردی را فقیر قلمداد نکرده و صرفا افرادی که مشکل شدید دارند در قالب این طرح معرفی ‌شوند.

بودجه حمایتی مشروط است

به طور کلی دو روش برای حمایت از این افراد ارائه شده که شامل دسته  معتادان و بیماران اعصاب و روان و  دسته سایرین است. 

بنا به توضیحات ارائه شده در این جلسه افراد معتاد و بیماران اعصاب و روان رها شده در معابر عمومی به سازمان بهزیستی جهت ساماندهی از طریق خانواده یا مراکز نگهداری و گرمخانه معرفی می‌شوند. سپس سرانه اعتبار مورد نظر پس از تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به کمیته امداد، در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد. 

در این جلسه تاکید می‌شود که سایر افراد دچار فقر مطلق که در قالب بی خانمان‌ها و بیماران اعصاب و روان قرار نمی‌گیرند،  توسط کمیته امداد از طریق مراکز مردمی وابسته و سمن‌ها مورد حمایت موقت قرار گیرند. به گفته جلالی در دستورالعمل‌های این طرح قید شده تا افراد مشمول حداکثر سه ماه پس از دریافت کمک معیشت یا حمایت غذایی، مشمول فرآیندهای توانمندسازی کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرند و در صورت سرباز زدن افراد حمایت‌ها نیز قطع خواهد شد. اگر چه منابع درآمدی این طرح به طور دقیق مشخص نشده است اما در دستورالعمل این طرح قید شده تا منابع اجرای برنامه ، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور مازاد بر اعتبارات جاری دستگاه‌ها، تامین و در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 182
  • امروز: 38
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,341
  • ماه: 7,794
  • سال: 26,213