مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران: مشکل ورود موقت فرش دستباف حل شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1646

مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران: مشکل ورود موقت فرش دستباف حل شد
سرپرست مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران از حل مشکل ورود موقت فرش دستباف ایرانی خبر داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران، محمدرضا زارع برزشی گفت: پس از درخواست‌های مکرر بخش خصوصی و پیگیری این مرکز در راستای رونق فضای کسب‌وکار فعالان فرش دستباف، جلوگیری از مهاجرت نیروهای ماهر به کشورهای همسایه و افزایش درآمد ارزی از طریق فراهم‌کردن فضای مناسب در بخش‌های ارائه خدمات به فرش دستباف به‌عنوان یک کالای باارزش غیرنفتی، با نظر مساعد وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه پیشنهاد اصلاح ماده ۷۵ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، هیئت وزیران در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه مصوبه‌ای دررابطه‌با ورود موقت فرش دستباف و سایر بافته‌های داری ایرانی برای انجام عملیات تعمیر، رفوگری، شست‌وشو، رنگ‌برداری، و عرضه در نمایشگاه تصویب کرد.
گفتنی است تاکنون برای واردکردن فرش نیاز به ارائه تضمین ریالی و دلاری بود، اما ازاین‌پس این امر با اخذ تعهد کتبی امکان‌پذیر شد.
مشکل مربوط به ورود موقت فرش دستباف در سال‌های اخیر بارها مطرح شده، اما موضوع ماده ۱۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی همچنان حل نشده بود. بر اساس این قانون برگشت هر کالای مستعمل به کشور مستلزم پرداخت حقوق گمرکی بوده که پرهزینه بود و این باعث شده فرش‌های ایرانی که در بازارهای مختلف انباشته شده، حالا می‌تواند به کشور برگردد و باارزش افزوده بیشتری صادر شود، امکان ورود پیدا نکنند و تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش نیز با مشکل مواجه باشند.
از طرف دیگر از سال ۱۳۹۷ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش، اتاق اصناف تهران و اتاق اصناف ایران با مرکز ملی فرش توافقی امضا کردند و بر اساس آن مقرر شد لایحه‌ای تدوین و ماده ۱۱۹ و ۶۵ قانون اصلاح شود که تاکنون محقق نشده است. فعالان صنعت فرش دستباف بارها این نکته را گوشزد کرده‌اند که اصلاح‌نشدن این قانون و هزینه بالای ورود فرش مستعمل باعث شده تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه و نیروی کار مرمت کار مجبور به مهاجرت به ترکیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 148
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,573
  • ماه: 7,357
  • سال: 24,749