قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۳ هزار تومان؛ کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند، آب‌بهای‌شان نصف می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1314

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۳ هزار تومان؛ کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند، آب‌بهای‌شان نصف می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت گندم در سال زراعی جدید ۱۴۰۱_۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت نگاه ویژه رئیس جمهور به حوزه تولید بوده است، افزود: در سال گذشته کشت قراردادی را به صورت پایلوت در 250 هزار هکتار از اراضی شروع کرده ایم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: قیمت گندم را در ابتدای دولت و پیش از شروع فصل کشت به 7500 تومان افزایش دادیم، سوم فروردین 1401 با بحران جهانی و افزایش قیمت ها، قیمت گندم را به 10 هزار و 500 تومان به علاوه یک هزار تومان یارانه کشت افزایش دادیم که ثمره آن تحویل 11 میلیون تن گندم توسط کشاورزان بوده است، همچنین 205 درصد در برنج افزایش تولید داشته ایم.

وی ادامه داد: افزایش 1.5 میلیون تنی کشت دیم در 2.6 میلیون هکتار از اراضی کشور را داشته ایم و در بیش از 5 میلیون هکتار از اراضی در سال جاری کشت دیم انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است که در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است، عنوان کرد: تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به گندم نان 9 میلیون تن است، ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی جدید در تولید گندم نان به پایداری در خودکفایی برسیم.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه سیاست ما یارانه کشت بر روی محصولات و یارانه حمایتی برای تواید است، خاطرنشان کرد: برای کشت سویا یارانه 6 میلیون تومان در هر هکتار را در نظر گرفته ایم و برای کشت گندم 1500 تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: امسال پیش از هدفمندی یارانه‌ها خرید تضمینی کلزا با قیمت 15 هزار تومان انجام می شد که پس از هدفمندی یارانه‌ها با ورود بخش خصوصی به 23 هزار تومان افزایش یافت و مابه تفاوت این مبلغ به حساب کلزاکاران واریز شد.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه اهمیت امنیت غذایی با جنگ اوکراین به خوبی در جهان احساس شد، گفت: با برنامه ریزی های دولت سیزدهم کشور در بحران جنگ اوکراین و اصلاح اقتصادی دچار صف، کمبود و سهمیه بندی نشد، تولیدکنندگان در بخش کشاورزی با غیرت پای تامین سفره مردم ایستادند که از فعالان بخش کشاورزی، دام و طیور بسیار تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: در فصل زراعی جدید کشت قراردادی را به خصوص در اراضی خرده مالکی اعمال خواهیم کرد تا به کشاورزان کمک کنیم، همچنین از کشت کلزا با یارانه کشت حمایت خواهیم کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه رئیس جمهور در نظارت ستادی از وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای الگوی کشت تاکید کرد، ادامه داد: دستورالعمل آن تا هفته آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای الگوی کشت به ابزارهایی نیاز داریم که یکی از این ابزارها قیمت گذاری است، از ابزار قیمت در کشت گندم استفاده کردیم و کشاورزان به کشت این محصول ترغیب شدند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخشودگی پلکانی آب بها که از دیگر تاکیدات ریاست جمهوری است، بیان داشت: با جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم این موضوع را بررسی کرده ایم، کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند 50 درصد بخشودگی آب بها خواهند داشت و با افزایش بهره وری میزان بخشودگی افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 129
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,039
  • ماه: 7,677
  • سال: 25,241