مدیرکل فرهنگ کرمان: هویت فرهنگی تعزیه برای «ده‌زیار» ایجاد می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1479

مدیرکل فرهنگ کرمان: هویت فرهنگی تعزیه برای «ده‌زیار» ایجاد می‌شود 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با تشریح جزئیات برگزاری دهمین سوگواری ملی تعزیه در روستای ده‌زیار شهرستان کرمان گفت: نیاز است برخی روستاها و شهرهای استان بیشتر شناخته شوند و به دنبال ایجاد هویت فرهنگی تعزیه برای روستای ده زیار هستیم.

به گزارش ایرنا، دوستداران اهل بیت در روستای ده‌زیار از توابع بخش چترود شهرستان کرمان یک دهه است که با اجرای سوگواره ای ملی در ایام ارتحال امام خمینی(ع، چراغ این هنر آیینی را زنده نگه داشته اند و ده‌زیار به یک روستای دینی و مذهبی در سطح کشوری تبدیل شده است.

به همین منظور و در آستانه برگزاری دهمین دوره این سوگواری ملی محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در نشست خبری تشریح ابعاد این مناسبت گفت: تلاش داریم همه از جمله رسانه‌ها کمک کنیم که این هویت را برای روستای ده زیار به عنوان روستای تعزیه ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه دهمین دوره سوگواره تعزیه در روستای ده زیار در آستانه برگزاری است تاکید کرد: مردمی بودن وجه اصلی این برنامه و سوگواره است و قصد نداریم این سوگواره به یک برنامه دولتی تبدیل شود بلکه نقش ما پشتیبانی برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد است.

تعزیه خوانان از استان های ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: در این دوره از سوگواره تعزیه ده زیار گروه‌هایی از استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان، قم، قزوین و کرمان حضور دارند.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای تعزیه در روستای ده زیار، در روستای زنگی آباد کرمان هم کار تعزیه در ایام فاطمیه به صورت جدی برگزار می شود.

روحی با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه ده زیار در ایام رحلت امام خمینی(ره) برگزار می شود ادامه داد: به دلیل اینکه در ایام ماه‌های محرم و صفر گروه‌های تعزیه در استان‌ها و شهرهای خود برنامه دارند، لذا زمانی انتخاب شده که گروه‌ها امکان حضور در ده زیار را داشته باشند.

او گفت: اجراهای تعزیه ده زیار ۲ بخش دارد که یک بخش استفاده مردمی و بخش دیگر آموزش برای گروه های تعزیه از مناطق دیگر استان و کشور است و باید برنامه ریزی کنیم تا در سال‌های آینده کارگاه‌های آموزشی نیز در کنار تعزیه برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تلاش می کنیم مهمانانی از خارج از کشور نیز در این سوگواره در سال‌های آینده داشته باشیم، البته دانشجویان خارجی که در کرمان تحصیل می کنند، برای حضور در این آیین دعوت شده اند.

او اظهار امیدواری کرد که با پشتیبانی و حمایت‌های لازم، این برنامه تداوم داشته باشد،مردم بیشتر شرکت کنند و از نزدیک تعزیه را ببینند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 78
  • امروز: 27
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,428
  • ماه: 7,838
  • سال: 25,871