طبق گفته یک مقام مسئول در ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کشفیات حوزه سوخت قاچاق افزایش یافته است. توزیع سختگیرانه سوخت، سرعت قاچاق را کم نکرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1493

طبق گفته یک مقام مسئول در ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کشفیات حوزه سوخت قاچاق افزایش یافته است. توزیع سختگیرانه سوخت، سرعت قاچاق را کم نکرد 

گزارش | بازار
نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها: سیاست‌های اجرایی به ایجاد صف‌های طولانی برای سوختگیری مردم عادی  تبدیل شده است.

کشف تانکرهای قاچاق سوخت در جاده‌های کرمان ادامه دارد و بسیاری از این محموله‌های سوخت از استان‌های مرکزی بارگیری می‌شود.

  قاچاق سوخت از طریق جاده‌های کرمان به سمت مرزهای افغانستان و پاکستان ادامه دارد و هر از چند گاهی نیروی انتظامی استان کرمان گزارش‌هایی در خصوص کشف محموله‌های قاچاق سوخت از تانکرهای سوخت رسان منتشر می‌کنند.

گسترده بودن راه های استان کرمان و هم مرز بودن این استان با سیستان و بلوچستان و هرمزگان سبب شده است قاچاقچیان از این راه‌ها برای انتقال سوخت قاچاق به مرزها استفاده کنند.

خشکسالی و کمبود زمینه اشتغال در شرق و جنوب استان نیز سبب شده است برخی از مردم و جوانان برای تامین معیشت به سمت قاچاق سوخت روی بیاورند و با ساخت مشک‌هایی سوخت را در خودروهای سواری به سمت مرزها قاچاق کنند که گاه منجر به بروز تصادفهای رانندگی و آتش سوزی و تلفات سنگین می‌شود.

ماهانه حجم قابل توجهی سوخت از طریق قاچاق از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان از سیستم اقتصاد سالم کشور خارج می‌شود و برخورد با این رویه جدا از برخوردهای قضایی و انتظامی و توقیف تانکر‌های سوخت رسان نیاز به تدبیر جدی در استان‌های مختلف کشور دارد تا جلوی قاچاق تانکری سوخت گرفته شود.

این در حالی است که سیاست‌های اجرایی در استان‌ها در شرق و جنوب کرمان نیز موجب ایجاد صف‌های طولانی عرضه سوخت به مردم عادی شده است اما همچنان قاچاق سوخت نیز ادامه دارد و این نشان می‌دهد سیاست‌های اجرایی برای کنترل قاچاق سوخت بی‌اثر بوده است. 

از طرفی نیز وقوع تصادف های مرگبار در جاده ها و کشته شدن مردم عادی به دلیل فعالیت سوخت برها به سمت مرزهای شرقی و جنوبی نیز ادامه دارد و این هزینه توسط مردم و مسافران پرداخت می شود.

بیکاری تمایل به قاچاق را افزایش داده است

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها در این خصوص می‌گوید: تفاوت قیمت سوخت با قیمتی که در مرزها وجود دارد یکی از اصلی‌ترین دلایل قاچاق سوخت است، خشکسالی و کمبود اشتغال نیز به چالش مردم تبدیل شده است و به همین دلیل تمایل به قاچاق ایجاد می شود.

علیرضا عباس زاده افزود: اما سیاست های اجرایی نیز به ایجاد صف‌های طولانی برای سوختگیری مردم عادی نیز تبدیل شده است.

او گفت: فرصت های شغلی باید برای مردم این مناطق شناسایی شود و این فرصت‌ها احیا شود تا مردم اقدام به قاچاق سوخت و فروش سوخت خودروهایشان به قاچاقچیان نکنند.

عباس‌زاده گفت: این در حالی است که بیشتر قاچاقچی که انجام می شود نیز مربوط به استان کرمان نیست و فقط از راه‌های استان با قاچاق استفاده می شود.

عباس زاده بیان کرد: مردم جنوب کرمان باید حمایت شوند و کشاورزی در این مناطق رونق گیرد تا عملا گرایشی به قاچاق نداشته باشند اما کشاورزی که برای کشت آب ندارد مسلما دچار مشکلاتی می‌شود.

او عنوان کرد: عملا دولت باید برای این مشکل چاره اندیشی جدی کند و چاره نیز در ایجاد اشتغال برای مردم است.

عباس زاده گفت: برای مثال وقتی یک محصول را هزار تومان از کشاورز می خرند و در بازار ۵۰ هزار تومان می فروشند کشاورز دیگر رغبتی به ادامه تولید ندارد، این مشکلات است که باید رفع شود.

او افزود: رفع این مشکل باید با یک هم افزایی و برخورد با عاملان اصلی قاچاق سوخت انجام شود زیرا بخشی از این سوخت هم نه توسط سوخت بران محلی بلکه از سایر استان‌ها به سمت مرزها قاچاق می‌شود.

هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای مقابله با قاچاق ضروری است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم دادگستری کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از قاچاق سوخت انتقاد کرد و افزود: باید نظارت بر روند توزیع سوخت افزایش یابد تا سوختی که برای استفاده مردم در کشور توزیع می شود وارد چرخه قاچاق نشود.

مهدی قویدل بیان کرد: این حجم قاچاق سوخت نگران کننده است و سرمایه های کشور را از چرخه سالم خارج می کند.

معاون دادگستری کرمان: باید بانک اطلاعاتی دقیق در زمینه توزیع سوخت به خصوص در شهرستان ها و مناطق دور افتاده ایجاد شود، این اطلاعات دقیق و شفاف منجر به پایش دقیق نحوه عرضه سوخت خواهد شد و زمینه تخلف را از بین می برد

قویدل بیان کرد: عدم نظارت دستگاه‌های در زمینه توزیع و اختصاص سهمیه سوخت، ثبت غیر واقعی پیمایش ناوگان حمل‌ونقل جاده ای از دلایل بروز این مشکل است.

او تاکید کرد که در این خصوص همه دستگاه ها باید مسئولیت های قانونی خود را انجام دهند تا نظارت ها افزایش یابد و عرضه سوخت به صورت صحیح انجام شود و موجب بروز مشکل برای مردم نیز نشود.

بانک اطلاعاتی توزیع سوخت ایجاد شود

معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان ادامه داد: جهاد کشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه نقش محوری دارند و نباید اجازه داد افراد سود جو از خلاء های موجود برای بهره برداری از سرمایه‌های ملی استفاده کنند.

قویدل بیان کرد: باید بانک اطلاعاتی دقیق در زمینه توزیع سوخت به خصوص در شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده ایجاد شود، این اطلاعات دقیق و شفاف منجر به پایش دقیق نحوه عرضه سوخت خواهد شد و زمینه تخلف را از بین می برد.

افزایش ۷۵ درصدی کشف سوخت قاچاق

این در حالی است که فرمانده سابق انتظامی استان کرمان در آخرین اظهار نظرش در زمان مسئولیت در کرمان از افزایش ۷۵ درصدی کشف قاچاق سوخت طی دو ماه ابتدایی سال جاری خبر داده است.

سردار عبدالرضا ناظری فرمانده سابق نیروی انتظامی گفته است که در واکاوی عملکرد پلیس استان طی ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به نسبت همین مدت طی سال گذشته شاهد افزایش انهدام باندهای حمل مواد مخدر و همچنین افزایش کشفیات حوزه سوخت قاچاق بوده ایم.

او افزود: در همین راستا طی این مدت از سال جاری بیش از ۱۲ هزار و ۸۵۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف، ۴۸۸ قاچاقچی دستگیر و ۲۵ باند فعال در عرصه حمل و توزیع این مواد خانمان سوز منهدم شده که باید افزایش ۱۵ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر، توقیف ۳۲۶ دستگاه خودروی حامل مواد، جمع آوری بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر و همچنین کشف ۲۱ هزارو ۵۲۸ بسته سیگار قاچاق را هم ناظر به دغدغه مندی پلیس در این حوزه برشماریم.

سردار ناظری با اشاره به موقعیت استان کرمان ادامه داد: در حوزه دیگر کشفیات نیز در این مدت با بازداشت ۳۳۰ متهم به دلیل حمل کالای قاچاق و همچنین بیش از یک میلیون و ۴۴۸ هزار لیتر فراورده سوختی قاچاق کشف و دستگیری ۲۳۲ قاچاق‌بر و توقیف ۵۶۷ خودرو حامل سوخت که عمدتا از نوع سواری و وانت بوده‌اند از مخاطرات بسیار زیاد تردد این دست وسایل نقلیه در محورهای استان کاسته شد.

این آمار رسمی در حالی بیان می شود که طی ماه های اخیر میزان قاچاق سوخت نیز در استان های مانند کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز افزایش یافته است و مسئولان باید با ریشه یابی دلیل این مساله اقدام کنند.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم دادگستری کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از قاچاق سوخت انتقاد کرد و افزود: باید نظارت بر روند توزیع سوخت افزایش یابد تا سوختی که برای استفاده مردم در کشور توزیع می شود وارد چرخه قاچاق نشود. مهدی قویدل بیان کرد: این حجم قاچاق سوخت نگران کننده است و سرمایه های کشور را از چرخه سالم خارج می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 141
  • امروز: 88
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,468
  • ماه: 7,867
  • سال: 26,069