به مناسبت بزرگترین رویداد صنعت غذا در ایران: حضور درخشان انجمن صنایع غذایی و انجمن خرما

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1494

به مناسبت بزرگترین رویداد صنعت غذا در ایران: حضور درخشان انجمن صنایع غذایی و انجمن خرما

گزارش | کاغذ وطن

پاویون انجمن صنایع غذایی استان و انجمن خرمای ایران حضور پررنگی به همراه شرکت‌های مرتبط استان کرمان در  نمایشگاه تخصصی صنایع کشاورزی و مواد غذایی، اگروفود ۲۰۲۳ داشتند. 

در شرایطی سومین روز نمایشگاه تخصصی صنایع کشاورزی و مواد غذایی، اگروفود، با حضور گسترده شرکت های غذایی داخلی و خارجی در حال برگزاری است که عدم توجه بخش دولتی به این رویداد بزرگ نیز مورد انتقاد است.

 

سی امین نمایشگاه بین المللی تخصصی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته تهران (اگروفود) از ۲۶ تا ۲۹ خرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است و استقبال بالایی از این رویداد بزرگ غذایی صورت گرفته است. در واقع نمایشگاه اگروفود بزرگترین رویداد صنعت غذا است که فعالان حوزه مواد غذایی و دیگر صنایع وابسته به آن اصولا در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات متنوع خود را برای بازدید کننده های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته اند.

اگروفود فراتر از انتظارات ما برگزار می‌شود

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران در این خصوص می‌گوید: بنده شخصا توقع این بازخورد را از سوی مخاطبان نداشتم. بسیار استقبال بالا است و به این واسطه کلیه غرفه‌داران حوزه کاری ما تمایل خود برای شرکت در دیگر نمایشگاه‌هایی با این سطح کیفی را اعلام کرده‌اند. به خصوص اینکه در اگروفود توانسته‌اند به خوبی توانایی‌ها و محصولات خود را برای مراجعین داخلی و خارجی به نمایشگاه بگذارند.

اگروفود؛ نمایشگاهی شایسته صنعت غذایی کشور

مقداد تکلوزاده دبیر انجمن ملی خرما نیز در این خصوص می‌گوید: همانطور که می‌دانید نمایشگاه اگروفود بزرگترین نمایشگاه غذایی کشور است که در مقایسه با برخی از نمایشگاه‌های حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای صاحب نام در حوزه تولید مواد غذایی، ماشین آلات و همچنین مواد اولیه بسیار قوی‌تر است. در واقع در اگروفود همیشه شرکت‌های بسیار قوی غذایی ایران حضور داشته و از این نمایشگاه استقبال می کنند. لذا اتفاق خوبی است که منتج به توسعه بازار می شود. اگرچه دیدگاه ما این است که نمایشگاه ها علاوه بر بحث توسعه بازار یک کلاس آموزشی خوب برای همه ما در هر سطح کاری است.

انجمن ملی خرما ایران برای اولین بار پاویونی به وسعت ۱۶۰۰ متر مربع برای حضور بیش از ۴۶ شرکت تولید کننده و فعال در حوزه فرآوری خرما در اگروفود تدارک دیده است و حضور دارند. در این نمایشگاه غرفه انجمن سردخانه داران جنوب با پشتیبانی اتاق بازرگانی و عاملیت خوشه خرمای جنوب، به همراه هیاتی ۸ نفره از فعالان حوزه خرمای جنوب کرمان، مدیر اجرایی و رییس دفتر اتاق بازرگانی جنوب کرمان مجموعا به تعداد ۴۰ نفر از فعالان و مسئولان جنوب کرمان از نمایشگاه بازدید داشتند. 

تجمیع غرفه‌های کرمان در یک پاویون

شریفی مدیر مجتمع شرکت آلومینیوم هزار گفت: یکی از نکات مثبت حضور واحدهای کرمانی در «آگروفود ۲۰۲۳» کنار هم بودن آن‌ها در یک پاویون است که امکان تهاتر و همکاری بیشتر را فراهم می‌کند.

شریفی مدیر مجتمع شرکت آلومینیوم هزار، یکی از واحدهای تولیدی حاضر در این نمایشگاه گفت: تجمیع غرفه‌های استان کرمان در یک پاویون، از اتفاق‌های خوب نمایشگاه امسال است که به همت خانه صمت کرمان و انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی رقم خورد.

شریفی افزود: شركت آلومينيوم هزار در شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان مشغول به فعالیت است و اقلام آلومینیومی مورد نیاز صنایع غذایی را تولید می‌کند.

حمایت‌ نرم‌افزاری شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان از واحد‌های تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان در حاشیه بازدید از نمایشگاه «آگروفود ۲۰۲۳» گفت: در راستای سیاست‌های سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران از واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی کرمان حمایت‌های نرم‌افزاری خواهیم داشت.

حسین میجانی گفت: آگروفود یکی از بهترین نمایشگاه‌های صنایع غذایی حتی در مقایسه با نمایشگاه‌های خارجی است.

او با اشاره به حضور گروهی تعدادی از برندهای واحد‌های تولیدی استان کرمان در این نمایشگاه افزود: این امر نکته مثبتی است و این حضور تجمیعی در پاویون انجمن تخصصی همگن صنایع غذایی استان کرمان امری ارزشمندی و در شأن استان کرمان است.

میجانی ادامه داد: ما در کرمان در پی آن هستیم که فرهنگ انجام فعالیت‌های گروهی را گسترش دهیم. غالبا هر کاری که به صورت گروهی انجام شود پیشرفت بیشتر و خروجی قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: در همین راستا حدود یک ماه پیش ارتباطی بین واحد‌های کوچک و متوسط استان ایجاد کردیم که بر اساس خوشه صنعتی قطعات و ماشین‌آلات، باعث شد قراردادهای بهتری منعقد شود و تولیدات بهتری نیز صورت گیرد.

میجانی با اشاره به بازدید از غرفه‌های کرمانی حاضر در نمایشگاه افزود: واحد‌های تولیدی حاضر در پاویون کرمان بازخورد و عکس‌العمل خوبی داشتند، در برخی از این واحد‌های نیز قراردادهایی منعقد شد.

او در پایان تاکید کرد گفت: در راستای سیاست‌های سازمان صنایع کوچک از واحد‌های صنعتی که در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند حمایت‌های نرم‌افزاری خواهیم داشت. 

اهمیت حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه و راه افتادن چرخ تولید 

بر خلاف بسیاری از نمایشگاه هایی که بین المللی خوانده می شود اما شرکت های خارجی در آن حضور ندارند، اگروفود جزو معدود نمایشگاه‌هایی است که شرکت‌هایی از دیگر کشورها به خصوص کشورهای اطراف و همچنین اوراسیا در آن حضور دارند و این امر برای غرفه داران و شرکت کننده‌ها در راستای بازار سازی حائز اهمیت است. 

در حالی برپایی نمایشگاه ها دارای اهمیت است که به گفته برخی شرکت کننده ها در شرایطی می توان به نتیجه آن امیدوار بود که بازدید کننده ها غالبا تخصصی باشند و مردم عادی که به نیت وقت گذرانی به بازدید می آیند کم باشد. به این ترتیب اَمساکی از دیگر شرکت کننده ها در اگروفود به بازار می‌گوید: دقیقا مهمی این نمایشگاه از این جهت است که بازدیدکننده‌های که حضور می یابند به اصطلاح سیاهی لشکر نباشند و خرید داشته باشند تا چرخه تولید راه بیفتد. خوشبختانه در این نمایشگاه کشور افغانستان جزو پایه‌های ثابت است که برای ما به عنوان کشوری همسایه مهم است. 

حضور پررنگ تجار کشورهای همسایه در نمایشگاه اگروفود 

بر اساس این گزارش یکی از اصلی ترین چالش های حوزه صنعت غذایی بحث بسته بندی است که به دلیل نبود دانش فنی و همچنین ضعف در ماشین آلات روز دنیا تولید کننده غالبا با مشکل مواجه هستند. به خصوص اگر قرار باشد در حوزه صادراتی فعالیت داشته باشند. با این وجود یکی از اقداماتی که از سوی استان کرمان برای اگروفود صورت گرفته حضور در قالب پاویون بوده که در بین شرکت کننده ها فعالان حوزه بسته بندی نیز حضور دارند. 

وحید امیری یکی از غرفه داران و فعالان در حوزه بسته بندی محصولات غذایی نمایشگاه را پررونق می‌خواند و می‌گوید: خوشبختانه چون در قالب پاویونی از استان کرمان حضور داریم با قدرت و با ارائه محصولات متنوع بالایی حضور داریم. برای اگروفود تبلیغات خوبی صورت گرفته و مهمانانی از کشورهای مختلف همچون اوگاندا، عراق و ترکیه به ما مراجعه کرده اند. همچنین برای تامین یکسری مواد اولیه نیز بازدیدکننده‌های چینی حضور دارند که این رفت و آمدها می تواند در حوزه بسته بندی کمک کننده باشد.

 فعال در حوزه بسته بندی مواد‌غذایی : در قالب پاویونی از استان کرمان با قدرت و با ارائه محصولات متنوع بالایی حضور داریم، برای اگروفود تبلیغات خوبی صورت گرفته و مهمانانی از کشورهای مختلف همچون اوگاندا، عراق و ترکیه به ما مراجعه کرده‌اند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 42
  • امروز: 83
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,662
  • ماه: 7,916
  • سال: 25,770