اکثرمطالبات‌ کارگران معادن زغالسنگ مانند; نبود امنیت شغلی، قراردادهای یک‌طرفه و مشکلات بیمه‌ای به نتیجه نرسیده است. مطالبات کارگران معدن زغالسنگ روی زمین

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1521

اکثرمطالبات‌ کارگران معادن زغالسنگ مانند; نبود امنیت شغلی، قراردادهای یک‌طرفه و مشکلات بیمه‌ای به نتیجه نرسیده است. مطالبات کارگران معدن زغالسنگ روی زمین

گزارش | بازار

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان: مطالبات کارگران معادن زغال‌سنگ عمدتاً در بخش حقوق و مزایا، ایمنی کارگاه‌ها و بازنشستگی در زمان مقرر است.

کارگران معادن زغالسنگ زرند در حالی نانشان با جانشان گره خورده که بسیاری از مطالباتشان به نتیجه نرسیده و این مساله باعث گلایه‌مندی آنها شده است.

 کارگران معادن زرند بهترین سال‌های عمرشان را با کار در تونل‌های زیرزمینی سپری می‌کنند که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها نبود ایمنی در محیط کارشان است.

 نبود امنیت شغلی، قراردادهای یک‌طرفه، موقت و بدون پشتوانه، حقوق‌های حداقلی، مشکلات بیمه‌ای و… از دیگر چالش‌هایی است که این قشر زحمت‌کش با آن مواجه هستند.

 یکی دیگر از مطالبات کارگران معادن زرند افزایش سختی کار کارگران معادن زغال‌سنگ به درجه‌دو و بازنشستگی در زمان مقرر با حقوق و مزایای مناسب است.

 کار در اعماق زمین

 رضا یکی از کارگران یکی از معادن زرند است که با گلایه از وضعیت معیشتی کارگران گفت: کارگران در معادن با جانشان بازی می‌کنند و دریافت حداقل حقوق حقشان نیست.

 او گفت: کارگران در سخت‌ترین شرایط با کمترین حق‌وحقوق و امکانات حداقلی کار می‌کنند، با این حقوق اندک از پس هزینه‌های سنگین زندگی بر نمی‌آیم.

 این کارگر معدنی با انتقاد از قراردادهای موقت و بدون پشتوانه گفت: ما باید دردمان را به چه کسی بگوییم؟ چه کسی باید پشتیبان کارگر باشد؟

 محمود یکی دیگر از کارگران گفت: از سال ۷۸ در یک معدن مشغول به کار هستم این در حالی است که کارفرما عنوان شغلی ما را به سازمان تأمین اجتماعی و در قرارداد ارسالی به اداره کار «کارگر ساده» اعلام کرده است و کارگر ساده جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیست.

 او همچنین خواستار اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی در معادن زرند شد و گفت: کارگران مدام با آلودگی‌های تنفسی مواجه بوده و سلامتی‌شان در خطر است.

 اجرای طرح طبقه‌بندی در شرکت‌های معدنی کرمان در دست اجرا

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عملکرد کارفرمایان معادن خصوصی اظهار کرد: مطالبات کارگران معادن زغال‌سنگ عمدتاً در بخش حقوق و مزایا، ایمنی کارگاه‌ها و بازنشستگی در زمان مقرر است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص کارفرمایانی که کارگران معدن را به‌عنوان کارگر ساده به اداره کار و تأمین اجتماعی معرفی می‌کنند، گفت: بر اساس قانون، تشخیص‌کارهای سخت و زیان‌آور در کارگروه کارهای سخت و زیان‌آور استان مورد بررسی قرار گیرد. در این کارگروه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان، نماینده دانشگاه علوم پزشکی منطقه مربوطه و کارفرما حضور دارند.

 مصباح ادامه داد: هر تصمیمی که این کارگروه بر اساس قوانین و ضوابط اتخاذ کند، قانونی است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برخورد با کارفرمایان که مبادرت به این چنین اقداماتی می‌کنند، افزود: این مسائل مربوط به اکنون نبوده و مربوط به حدود ۲۰ سال قبل است. درگذشته دستگاه تأمین اجتماعی و بیمه‌ای، منظم نبود و کار به‌صورت دستی انجام می‌شد. ممکن بود در آن زمان فقط ۲۰ عنوان شغلی باشد و به‌عنوان‌مثال همه را کارگر ساده اعلام می‌کردند.

 او با اشاره به سخت و زیان‌آور بودن کار در حوزه زغال‌سنگ اظهار کرد: در کارگروه تصمیم گرفتیم هر کارگری که در حوزه زغال‌سنگ بوده بدون درنظرگرفتن شغلی که برای او رد شده، عنوان شغلی درست را برایش تأیید کنیم.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نوشتن و اجرای طرح طبقه‌بندی را پروسه‌ای زمان بر دانست و افزود: این کارگاهی تا یک سال طول می‌کشد. البته این مسئله منعی را برای کارگر ایجاد نمی‌کند چرا که از زمان شمول طرح طبقه‌بندی تا زمان احصا، کارگر باید مابه‌التفاوت را دریافت کند.

 پیش‌بینی اجرای طرح طبقه در تمامی شرکت‌های معدنی کرمان تا مهرماه

 مصباح عنوان کرد: تاکنون سه شرکت طرح را اجرایی کرده‌اند، برخی در حال تهیه گزارش اجرا بوده و برخی هم در حال محاسبه گزارش اجرا هستند، تصور می‌کنم تا مهرماه تمامی شرکت‌ها طرح‌هایشان را مطابقت داده و اجرایی کنند. البته با شرکت‌هایی که در این زمینه تعلل کنند برخورد قانونی می‌شود.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص بیمه کارگران معادن گفت: باتوجه‌به حادثه‌خیز بودن معادن به صلاح پیمانکار است که کارگران را بیمه کند و این کار در حال انجام است. در حال حاضر گزارشی در خصوص اینکه کسی بیمه نشده باشد، نداریم.

 او گفت: پیگیری‌های مداوم و مکرر از معادن استان به‌ویژه زغال‌سنگ انجام می‌شود؛ اما اگر کارگری در زمینه بیمه مشکلی دارد با مراجعه به ادارات کار در شهرستان‌ها یا اعلام تلفنی به مدیریت بازرسی اداره کار طرح مشکل کند. قطعاً بازرسان در آن معدن حضور پیدا کرده و مشکل را بررسی خواهند کرد. البته افراد می‌توانند این موارد را به تأمین اجتماعی هم گزارش کنند.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر توافق کارمزدی انجام نشد، پرداخت حقوق به رویه قانون کار، طرح‌های طبقه‌بندی و پرداخت دستمزد بر اساس محاسبات قانونی برمی‌گردد.

 او با اشاره به بازدید مستمر بازرسان اداره کار از معادن استان کرمان اظهار کرد: اگر کارفرمایی در این زمینه تخلف انجام داد، کارگران می‌توانند آن مورد را شخصاً یا از طریق نماینده‌هایشان به اداره کل به‌صورت حضوری یا تلفنی اعلام کنند تا بررسی لازم انجام شود و درصورتی‌که تخلف رخ‌داده باشد برخورد قانونی شدید انجام می‌شود. حقوق کارگر خط‌قرمز اداره کار است.

 مصباح در خصوص ایمنی معادن گفت: ایمنی معادن تابع ضوابطی است که این موارد را بازرسان اداره کار در هر بازدید به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و گزارش اعلام نواقص را به اداره کل کار ارسال کرده و به کارفرما هم اعلام می‌کنند که این موارد در مجموعه نقص ایمنی محسوب می‌شود.

 او ادامه داد: چنانچه بعد از یک الی دو بار اخطار، آن مورد برطرف نشود کارفرما به مرجع قضایی معرفی می‌شود و برخورد طبق ضوابط صورت می‌گیرد.

فرسودگی تجهیزات معادن زغال سنگ کرمان

 او عنوان کرد: یکی از ایرادات کنونی معادن زغال‌سنگ فرسودگی تجهیزات است. ظرف ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه نوسازی معادن انجام نشده است که این مسئله مشکل‌ساز است.

 او گفت: بهترین راهکار برای این مسئله این است که باید تجهیزات معادن زغال‌سنگ نوسازی شود و در کادر نیروی انسانی با حل مشکل خلأ بیمه‌ای هم نوسازی انجام شود. همچنین باید بازنشستگی نیروی انسانی بازنشستگی پیش از موعد انجام شود تا مخاطرات ناشی از کار در معادن کاهش یابد.

 فرماندار زرند با اشاره به سنتی بودن معادن زرند اظهار کرد: زرند را از قدیم با نام زغال‌سنگ می‌شناسند. باید به سمت ارتقای ایمنی معادن پیش برویم.

 سید رضا حسینی‌نژاد با اشاره به اعتراض کارگران نسبت به حقوق و مزایایشان گفت: امیدواریم در بحث حقوق معادن طرح طبقه‌بندی که در دستور کار وزارت کار قرار دارد را عملیاتی کنیم.

 حرکت به سمت مکانیزاسیون معادن

 فرماندار زرند گفت: قصد داریم در زرند به سمت‌وسویی برویم که دستگاه تجهیزات معادن که مستهلک شده و قدیمی است به سمت مکانیزه‌شدن پیش برود.

 حسینی‌نژاد در خصوص لزوم ایمن‌سازی معادن باتوجه‌به آمار بالای ریزش معادن اظهار کرد: معمولاً بعد از ریزش معدن علت وقوع حادثه توسط بازرس اداره کار بررسی می‌شود و نتیجه آن به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

 فرماندار زرند بیان کرد: کارفرمایان باید در خصوص هزینه در خرید تجهیزات معدنی، وسایل و امکانات ایمنی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

 کارگران معادن زغال‌سنگ که نقش مهم و اساسی در زمینه تولید ایفا می‌کند باید در محیطی ایمن و خاطری آسوده از دغدغه‌های اقتصادی و آینده مشغول به کار شود. مسئولان باید اهتمامی جدی در زمینه نوسازی و ایمنی، حقوق و مزایا، اجرای طرح طبقه‌بندی، بیمه و حمایت‌های شغلی از کارگران داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 110
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,020
  • ماه: 7,658
  • سال: 25,222