تورم و کاهش قدرت خرید کرمانی‌ها را به سمت معاملات چکی سوق داد. ۲ برابر شدن مبلغ چک‌های صادرشده در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1524

 تورم و کاهش قدرت خرید کرمانی‌ها را به سمت معاملات چکی سوق داد. ۲ برابر شدن مبلغ چک‌های صادرشده در کرمان
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
خرداد پارسال تا خرداد امسال مبلغ چک‌های کشیده شده در کرمان تقریباً ۲ برابر شده. طبق داده‌های بانک مرکزی، کرمانی‌ها مجموعاً ۵۸۸۵۳ میلیارد ریال خرداد امسال چک کشیدند که سهم کرمان از بازار چک را از ۰.۹ به ۱.۲ رسانده. این اتفاق در ماهی افتاده که کرمان بیشترین میزان از تورم ماهانه (۲.۸) را بعد از استان قزوین (۳.۲) درصد داشته است.

 با یک رشد ۱۹.۵درصدی. تعداد چک‌های کشیده شده در این ماه به ۱۶۷۴ رسیده است.

 داده‌های بانک مرکزی خبر از برگشت رونق به بازار معاملات چکی کرمان می‌دهد. خرداد پارسال ۳۰۶۹۳ میلیارد ریال در این استان چک کشیده شده بود که سهمش از کل مبالغ چک‌های کشور ۰.۹ درصد بود. خرداد امسال اما این عدد به ۵۸۸۵۳ میلیارد رسیده و سهم کرمان را به ۱.۲ درصد رسانده است.
بازگشت به بازار چک در ماهی اتفاق افتاده که طبق داده‌های مرکز آمار ایران، کرمان بعد از قزوین با ثبت تورم ماهانه ۲.۸ درصد، بیشترین تورم را در بین استان‌های کشور داشته است.
  جداول کشیده شده در گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که ارزش ریالی مبالغ چک‌های کشیده شده در کشور در این ماه ۶۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنان بیشترین حجم مبادلات در تهران با سهم ۲۹.۴ درصدی و بعد هم اصفهان ۱۱.۷درصد، آذربایجان شرقی ۷.۵ و خراسان رضوی ۷.۴ درصد است.

 طبق اعلام بانک مرکزی، طی خرداد امسال ۹۱.۷ درصد از کل چک‌های مبادله شده در سامانه چکاوک وصول شده است. این نسبت از نظر مبلغی نیز معادل ۸۸.۴ درصد است.

 درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در ماه قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۲) به ترتیب معادل ۹۲.۲ درصد و ۸۹.۳ درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر ۹۰.۵ درصد و ۸۹.۱ درصد بوده است.

 در کرمان اما از ۵۸۸۵۳ میلیاردریالی که چک کشیده شده ۷۶۸۷ میلیارد ریالش برگشت‌خورده که ۱.۳درصد از کل مبالغ چک‌های برگشت‌خورده در کشور است. نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در این استان ۸.۵ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری، ۸.۳ درصد است. کرمان از این نظر در رتبه ۱۱ قرار دارد و بیشترین چک‌های برگشتی نیز از استان‌های، خراسان شمالی۱۳.۳، کهگیلویه و بویراحمد ۱۰.۴ و لرستان ۱۰.۴بوده است.

 خردادماه ۱۴۳ چک از مجموع ۱۶۷۴ چک کشیده شده در کرمان برگشت خورده‌اند که ۱۳۹ مورد آن به دلیل کسری موجودی برگشت خورده‌اند.
* کرمانی‌ها خوش‌حساب‌تر شدند
بررسی داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در قیاس با خرداد سال گذشته، میزان چک‌های برگشتی در کرمان کاهش‌یافته است. خرداد سال گذشته ۱۰.۵ از مجموع ۱۴۰۱ چک کشیده شده در کرمان برگشت‌خورده است که از لحاظ تعدادی شامل ۱۴۷ چک می‌شود.
  کاهش چک‌های برگشتی در کرمان در شرایطی رخ‌داده که سهم چک‌های رمز دارد در کرمان کاهش‌یافته است. خرداد ۱۴۰۱ بالغ بر ۷.۸ درصد از کل چک‌های کشیده شده، چک‌های رمزدار بوده‌اند؛ اما خرداد امسال با یک کاهش سهم چک‌های رمزدار از کل چک‌های کشیده شده به ۵.۶درصد کاهش‌یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,929
  • ماه: 7,567
  • سال: 25,131