در نشست هم‌اندیشی با هدف چشم‌انداز توسعه گردشگری جنوب کرمان مطرح شد: جاماندگی کهن‌ترین تمدن ایران در توسعه گردشگری

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1630

در نشست هم‌اندیشی با هدف چشم‌انداز توسعه گردشگری جنوب کرمان مطرح شد: جاماندگی کهن‌ترین تمدن ایران در توسعه گردشگری
گزارش | کاغذوطن
سید‌منصور سیدسجادی: کنارصندل، شرایط ثبت‌جهانی دارد، اما از حداقل‌های زیرساخت گردشگری مانند تابلوهای شناسایی هم محروم است.
سمیه‌خدیشی -نشستی باهدف بررسی موانع و راه‌های توسعه گردشگری در جنوب کرمان با محوریت اتاق بازرگانی این منطقه برگزار شد.
در این نشست مدیران دولتی از نهادهای مختلف و فعالان گردشگری بخش خصوصی در جنوب استان حضور یافتند.
این جلسه از سری نشست‌هایی است که اتاق بازرگانی استان و اداره کل میراث‌فرهنگی برای رسیدن به چشم‌انداز توسعه‌ای در حوزه گردشگری برای کرمان ۱۴۰۴ برگزار کرد. به دنبال همین هدف هم بود که اوایل ماه جاری با مشارکت اتاق بازرگانی و اداره کل میراث‌فرهنگی دبیرخانه ستاد گردشگری کرمان ۱۴۰۴ در محل اتاق بازرگانی تشکیل شد. آن‌طور که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفته است این تلاش‌ها برای حضور استان کرمان در نمایشگاه بین‌المللی تهران در ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری است که قصد دارند با همکاری دستگاه‌های مرتبط و با تمام ظرفیت‌های موجود و با استفاده از توانمندی‌های حوزه گردشگری این استان بزرگ کشور را معرفی کنند.
نشست با صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان شروع شد.
*جنوب کرمان منطقه خاص گردشگری
سید مهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه در جنوب استان امکاناتی وجود دارد که می‌توان این منطقه را به مقصد گردشگری خاص تبدیل کند بیان کرد: ظرفیت‌های این منطقه در حوزه گردشگری ناب است و می‌توان این منطقه را به‌عنوان مقصد گردشگری مهمی در کرمان ۱۴۰۴ به کشور معرفی کرد.
رئیس اتاق بازرگانی استان به باز تعریف نقش گردشگری جیرفت و جنوب کرمان به استان تأکید کرد و گفت: لازم است که نگرش نو به گردشگری در بین همه از جمله مسئولان جا بیفتد و در ذهن آنها به این موضوع به‌عنوان پتانسیل اقتصادی نگاه شود.
طبیب‌زاده با اشاره به نسبت سرعت اشتغال در بخش گردشگری ادامه داد: سرعت اشتغال در بخش گردشگری نسبت به دیگر بخش‌ها دو و نیم برابر است و این نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری در این بخش در کنار معادن و کشاورزی و صنایع جانبی کشاورزی می‌تواند جایگاهی برای گردشگری در اقتصاد باز کند.
* عقب‌ماندگی کنارصندل از گردشگری
رئیس اتاق بازرگانی استان که قبل از شرکت در نشست از منطقه تاریخی کنار صندل بازدید کرد، شرایط موجود در این منطقه را از نزدیک دید و توضیحات سرپرست تیم عملیات کاوش باستانی منطقه راهم شنیده بود اظهار کرد: با این توان و تعداد کم، نمی‌توان کنار صندل را رونق گردشگری داد. جیرفت باید به‌عنوان قطب مهم گردشگری به ایران وجهان معرفی شود و این به‌عنوان هدف انتخاب شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از دیگر سخنران نشست هم‌اندیشی بود.
سعید شاهرخی به ظرفیت‌های گردشگری و تنوع آب‌وهوایی و اقلیم منطقه اشاره کرد و گفت: وقتی حرف از دغدغه تمدن و منطقه باستانی جیرفت مطرح شد، دکتر یوسف مجیدزاده نام پروفسور سید منصور سید سجادی را بردند و ما حالا در کنارصندل از وجودشان بهره می‌بریم.
*آغاز راه برای ثبت جهانی کنارصندل
سیدمنصور سیدسجادی از حاضران این نشست بود که با بیان اینکه تمدن جیرفت می‌تواند مبدأ تاریخی جهان را تغییر دهد به ایراد نظر پرداخت و دررابطه‌با فصل جدید کاوش‌های صورت‌گرفته در منطقه تاریخی کنارصندل، گفت: مدت شانزده سال کار راکد مانده بود و این ضرر سختی به منطقه زد که فصل تازه کاوش‌ها با پشتوانه شخص آقای شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی شروع شده است.
سرپرست تیم کاوش‌های باستان‌شناسی کنارصندل ادامه داد: این کاوش‌ها با اهدافی چون توسعه صنعت گردشگری کرمان شروع شده است .
سرپرست تیم باستان‌شناسی کنارصندل عنوان کرد: ما باید وظیفه‌ای را که بر گردن داریم در قبال این منطقه تاریخی به انجام برسانیم و کاری که در شهر سوخته انجام گرفت اینجا هم می‌تواند انجام شود.
سید منصور سیدسجادی با اشاره به اینکه کنارصندل از حداقل‌های زیر ساخت گردشگری مانند تابلوهای شناسایی منطقه هم محروم است، افزود: کنارصندل از ابتدایی‌ترین مسائل صنعت گردشگری محروم است، درحالی‌که شعار نیست که بگویم که اگر اشیا این منطقه تاراج نشده بود، دشت سبزواران از لحاظ تاریخ و قدمت پس از مصر بزرگ‌ترین مجموعه تمدنی دنیاست.
این باستان‌شناس نامدار بیان کرد: این حرف بزرگی است، اما این ادعا را با نگاه و طبق تجربه زندگی در ۱۲ کشور و سفر به کشورهای مختلف و بازدید از آثار باستانی و تاریخی بیش از ۶۹ کشور می‌گویم که شاید شهر رم در ایتالیا بتواند در کنار این مجموعه تاریخ دیده شود و تا حدودی رقابت کند.
* ثبت جهانی کنارصندل در گرو اعتبار
او که شروع کاوش‌های جدید در منطقه تاریخی کنار‌صندل را در گرو همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان می‌داند، افزود: وزارت میراث‌فرهنگی از نظر اعتبارات در مضایقه است و به تبعیت آن ادارات در استان‌ها شهرستان‌ها هم این کمبود اعتبار را دارند.
سید سجادی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی این عملیات کاوش، ثبت کنارصندل در فهرست سازمان جهانی یونسکو است که این منطقه شرایط برای ثبت جهانی را دارد؛ اما معیارهای لازم را ندارد و کسب این معیارها با ادامه کاوش و عملیات و جذب اعتبار به دست می‌آید.
او از دیگر اهدافی که در عملیات کاوش دنبال می‌کند به آموزش جوانان این منطقه اشاره کرد و گفت: جوانان در کنار ما آموزش کسب می‌کنند و آماده می‌شوند تا بعدها در این منطقه بی‌نظیر از لحاظ آثار باستانی بتوانند خودشان کار را در دست بگیرند .
سید سجادی پیداکردن آرشیوی از مطالب در مورد تاریخ این شهر را نیز از برنامه‌های خود عنوان نمود و اشاره کرد: واژه گنج را باید از اذهان عموم پاک کرد که با وسایل گنج یاب و فلزیاب به جان این منطقه نیفتند. ما در این منطقه تاریخی به دنبال اشیا نیستیم و اشیا پیدا شده در واقع ابزارهایی برای بازسازی جامعه باستانی هستند.
او با اشاره به اهمیت این منطقه از لحاظ جذب گردشگر، گفت: در شهر قدیم و یا همان دقیانوس تمام شرایط جذب گردشگر ایرانی و خارجی را داریم که از آن غافل مانده‌ایم و تپه‌های کنارصندل که الان تلی از خشت است، جذابیت لازم را برای جذب گردشگر ندارد، حتی کارشناسی برای توضیح‌دادن به گردشگران این اثر تاریخی هم وجود ندارد، باید بگوییم که در صنعت گردشگری از ابتدایی‌ترین مسائل این صنعت در کنارصندل محروم هستیم.
*بی‌صدا بودن یک دست میراث فرهنگ
سرپرست تیم کاوش کنارصندل اظهار کرد: یک‌دست صدا ندارد و فقط با پای‌کار بودن کارکنان اداره میراث‌فرهنگی این منطقه ثبت جهانی نمی‌شود و البته که کمک لزوماً مالی نیست، ما در عملیات کاوش به حداقل تعداد صد نفر کارگر ساده و تعداد بیشتری کارشناس باستان‌شناس نیاز داریم و همه اینها برای این است که این کار به‌خوبی انجام بگیرد و بتوانیم وظیفه‌مان را در قبال این تمدن باستانی انجام برسانیم و کاری مشابه آنچه در شهر سوخته انجام گرفت اینجا صورت گیرد.
* غفلت در حوزه گردشگری
او به حداقل نیازهای ضروری این منطقه اشاره کرد و گفت: حداقل کار این است که این منطقه تابلو شناسایی داشته باشد و برای آن عرصه و حریم مصوب تعریف کنیم که گره از کار مردم هم باز شود.
پروفسور باستان‌شناس با بیان اینکه نباید سایه سنگین کنار صندل موجب شود که از سایر آثار جنوب کرمان که کم هم نیستند غافل شویم.
این نشست بعد از صحبت‌های قابل‌تأمل این کارشناس حوزه باستان‌شناسی ادامه پیدا کرد و نماینده استاندار در جنوب کرمان و تنها فرماندار شرکت‌کننده شهرستان‌های جنوب کرمان، یزدان افشاری‌پور از عنبرآباد به ایراد نظر خود دررابطه‌با موضوع پرداختند.
در پایان هم فعالان بخش گردشگری به توضیح مشکلات پیش‌رو و اهداف توسعه‌ای خود را در این بخش عنوان نمودند.
در برگزاری این نشست هم‌اندیشی که برگزارکنندگان آن علاوه بر اینکه جلب‌توجه مسئولان متولی به حوزه گردشگری را دنبال می‌کردند، برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران را به‌عنوان هدف اصلی در نظر داشتند که بدون حضور پررنگ فرمانداران و ادارات متولی دیگر به نتیجه در خور منتج نشد و به نظر می‌رسد فرمانداران شهرستان‌های جنوب کرمان که حتی در تشکیل کارگروه گردشگری شهرستان غفلت می‌کنند، به گردشگری گوشه چشمی نشان نمی‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 63
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875