کاهش یکباره قیمت محصول خیار خاردار جنوب کرمان گلخانه‌داران را زمین زد. کاهش قیمت گلخانه‌داران خیار خاردار را متضرر کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1636

کاهش یکباره قیمت محصول خیار خاردار جنوب کرمان گلخانه‌داران را زمین زد. کاهش قیمت گلخانه‌داران خیار خاردار را متضرر کرد
گزارش ایرنا
محصول خیار خاردار که بیشتر در عنبرآباد کشت می‌شود با رکود بازار روبرو شده است و گلخانه‌داران به امید بهبودی اوضاع فعلا تولید را یا می‌بخشند و یا به تنها کارخانه تولید خیار شور به قیمت پایین می‌سپارند.
داستان تکراری رکود بازار این بار برای خیار خاردار تکرار شد. کشاورزی در جنوب کرمان همواره با ریسک همراه بوده است و تولیدکننده در این منطقه باید علاوه بر خطر عوامل جوی، که به بواسطه تغییر اقلیم در این منطقه بیشتر با آن مواجه است را به جان بخرد، خطر رکود و عوامل بازار را هم در نظر بگیرد. پس از آنکه هفته اول دی ماه گذشت و کریسمس آغاز شد قیمت خیار خاردار صادراتی که بیشتر در عنبرآباد تولید می‌شود آنقدر کاهش یافت که دیگر فروش آن سودی برای کشاورزان نداشت، این قیمت نامناسب هنوز هم ادامه دارد اما زمزمه‌هایی از بهبود شرایط نیز شنیده می‌شود.
خیار خاردار فقط به برخی از کشورهای اوراسیا همچون روسیه صادر می‌شود و از نظر کشورهای هدف بسیار محدود است. مسئولان جهاد کشاورزی علت اصلی کاهش قیمت را تعطیلات کریسمس می‌دانستند اما برخی از فعالان این عرصه می‌گویند یکی دیگر از علت‌ها عبور و مرور با تاخیر خودروهای ترانزیتی در مرز آستارا نیز بوده است.
نوسان در قیمت محصول
قیمت خرید خیار خاردار از گلخانه‌داران به کیلویی ۳۰ هزار ریال هم کاهش یافته بود که اکنون خبر می‌رسد با کمی افزایش به ۸۰ هزار ریال هم رسیده و البته این قیمت در برداشت های اولیه ۴۰۰ هزار ریال بوده است.
این در حالی است که میزان سطح زیر کشت این محصول هم امسال افزایش قابل توجهی یافته است و برخی کشاورزانی که امسال به کشت این نوع از خیار روی آوردند، می‌گویند کمبود آب در منطقه آنها را وادار کرده به گلخانه داری روی بیاورند.
رییس جهادکشاورزی عنبرآباد در این زمینه سطح زیر کشت امسال این شهرستان در این محصول را ۸۲ هکتار اعلام و بیان کرد: سال گذشته این میزان ۴۸ هکتار بود و حاکی از افزایش سطح زیادی است.
ابوالحسن پیرنیا افزود: افزایش ۳۰ هکتار سطح زیر کشت خیار خاردار و از سوی دیگر افزایش دما موجب تولید بیشتر این نوع خیار شد و عرضه را در بازار افزایش داد که می‌تواند از جمله دلایل کاهش قیمت باشد.
*زمان معطلی در مرز آستارا کاهش یافت
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه و تعدادی از کشاورزان جنوب کرمان و چند استان دیگر داشتیم در مورد رفع موانع صادرات سیب زمینی، پیاز و خیار خاردار گفت و گو شد.
ذبیح الله اعظمی افزود: در این جلسه معاون وزیر با سفیر روسیه تماس گرفت تا شرایط بهبود صادرات خیار خاردار مورد بررسی قرار گیرد.
او ادامه داد: مرز آستارا پیشتر یک خط رفت و برگشت بود و الان با ایجاد یک پل جدید خودروها در پارکینگ توقف کمتری دارند و شرایط صادرات خیار خاردار که از این مرز انجام می شود، بهبود پیدا می‌کند.
اعظمی دررابطه با مدت زمان ارسال بار اضافه کرد: خیار خاردار اکنون طی هشت تا ۱۰ روز به بازار روسیه می‌رسد.
*کارخانه خیارشور، راه حل پیشنهادی به کشاورزان
یک واحد تولیدی خیارشور هم که خرید خیار خاردار را از برخی از تولیدکنندگان شروع کرده است کورسوی امیدی برای کاهش ضرر کشاورزان شده اما حجم تولید بسیار بیشتر از میزانی است که این واحد تولیدی خریداری می‌کند.
مدیر این واحد تولیدی اما راهکار دیگری هم مقابل کشاورزان گذاشته است و می‌گوید: می توانیم به صورت کارمزدی برای کشاورزان فرآوری و خیارشور تولید کنیم یا خود برای فروش آن اقدام کنند یا نزد ما برای فروش بماند.
محسن حاتمی افزود: هزینه‌های تولید را از کشاورز بدون اینکه نقدی باشد و از همان خیاری که برای تولید آورده‌اند دریافت می‌کنیم و می‌توانیم بر روی ظرف هم نام کشاورز یا مزرعه را درج کنیم.
این صاحب کارخانه یادآور شد: ۱۸ ماه ضمانت نگهداری می‌دهیم و در این مدت می‌تواند خیار فرآوری شده خود را با ۲ تا سه برابر فعلی قیمت به فروش برساند.
حاتمی با بیان اینکه روزانه با یک نوبت کار هشت ساعته ۱۰ تا ۱۲ تن خیار از کشاورزان خرید می‌کنیم، ادامه داد: خیاری که برای ما مناسب است باید سایز خاصی یعنی زیر هفت سانتی متر داشته باشد و البته برای استفاده در فست فود تا ۱۲ سانتی متر را هم مورد استفاده قرار می‌دهیم.
او گفت: هنوز هیچ کدام از کشاورزان به صورت کارمزدی با ما کار نکرده‌اند اما تعدادی هماهنگ کرده‌اند که از اسفند به صورت کارمزدی با ما کار کنند و این زمانی است که صادرات به شدت کاهش پیدا می‌کند.
پیش‌بینی بهبود آینده تولید خیارشور
این مدیر واحد تولیدی خیارشور در جیرفت افزود: خیار را به قیمت کیلویی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال از کشاورز خریداری می‌کنیم.
او بیان کرد: آینده فرآوری این نوع خیار را خیلی خوب می‌بینم چون ماندگاری بالاتری دارد و تُرد و سفت است و ضایعات کمتری هم نسبت به خیار معمولی دارد.
حاتمی اضافه کرد: این نوع خیار نیاز به مواد نگهدارنده ندارد، درصد نمک کمتری نیاز دارد و ارگانیک‌تر است.
او گفت: اینک تولیدات را به صورت فله‌ای به بندرعباس، کرمان و مقداری هم سیستان و بلوچستان ارسال می‌کنیم.
حاتمی تصریح کرد: با وجود بهره‌مندی از دستگاه تولید شیشه اما به دلیل کمبود سرمایه خط شیشه تولید نمی‌کنیم و خیارشور تولیدی را به صورت فله به فروش می‌رسانیم.
با اینکه برخی از کشاورزان خیار خاردار خود را طی هفته‌های اخیر دور ریختند یا به دستگاه‌های خیریه می‌دهند به راحتی می‌توانند به شیوه کارمزدی و بدون اینکه هزینه‌ای رد و بدل شود خیار فرآوری شده‌ای به دست آورند و طی نزدیک به ۱۸ ماه آینده به فروش برسانند اما به نظر می رسد کشاورز نمی‌واند به دنبال فروشنده خیارشور بگردد و ترجیح می دهد خیار را به سورتینگ دارهایی که از قبل هماهنگ کرده است حتی به قیمت کم بدهد.
واحد تولیدی خیارشور در جیرفت تنها در یک نوبت کار می کند و باید ارتباطات لازم میان کشاورزان و این واحد تولیدی برقرار شود تا خود واحد هم حجم تولید خود را بالا ببرد و بتواند علاوه بر اینکه موجب اشتغالزایی بیشتر شود پشتوانه ای نیز برای تولیدات کشاورزی منطقه باشد. در این زمینه نقش حلقه‌های واسط یا حمایت‌های جهادکشاورزی نیز مهم است.
تولیدکنندگان در جنوب کرمان با تحمل هزینه‌های بسیار محصول را خود را به بازار می‌رسانند.تا زمانی که بازار داخل به تولید این قشر نیاز دارد اوضاع رو به راه است اما وقتی که بازار داخل اشباع شود و مازاد بازارکه به سمت صادرات برود، تولید کننده تنها گذاشته می‌شود و بعد از آن نگاه حمایتی دولت را کمتر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :