تدابیر پیشگیرانه قاچاق سوخت، مردم را در صف‌های طولانی سوخت‌گیری معطل نگه می‌دارد. صف‌های طولانی سوخت، مشکل چندباره جنوب‌

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1651

تدابیر پیشگیرانه قاچاق سوخت، مردم را در صف‌های طولانی سوخت‌گیری معطل نگه می‌دارد. صف‌های طولانی سوخت، مشکل چندباره جنوب‌
معاون فنی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کرمان: کسر ۵۰ لیتر سهمیه آزاد از کارت‌های سوخت را تدبیر کردیم و کارت اضطراری در اختیار جایگاه‌ها قرار دادیم
کاغذوطن- معطل ماندن در جایگاههای عرضه سوخت جنوب کرمان در صف‌های سوخت‌گیری خودرو تازگی ندارد. جواب دلیل این معطلی‌ها همگی به اجرای سیاست‌های پیشگیرانه دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت بر می‌گردد. به نظر می‌رسد که دولت علیرغم وضع قانون‌های سختگیرانه در جلوگیری از قاچاق سوخت موفق نبوده است. شاهد این ادعا هم صحبت‌های اخیر استاندار کرمان در خبرگزاری ایرنا است که اعلام کرده است: قاچاق به ویژه در حوزه سوخت در این استان گسترش پیدا کرده است. او گفته است که، تلاش زیادی برای جلوگیری از قاچاق انجام گرفته و ماموریت‌هایی در این زمینه برای دستگاه‌ها مشخص شده است.
محمدمهدی فداکار بیان کرده است: بخشی از سوخت قاچاق از استان کرمان خارج می‌شود و بخشی هم از دیگر استان‌هاست که از کرمان خارج می‌شود.
او ادامه داد: قاچاق سوخت از نظر اقتصادی عدد بزرگی است و مشکلاتی برای پاسخ دادن به نیاز مردم و شارژ این سوخت ایجاد می‌کند.
فداکار معتقد است که قاچاق سوخت در استان کرمان آسیب فرهنگی جدی وارد کرده است. چرا که در مناطق جنوب استان کرمان جوانانی که وارد کار قاچاق سوخت شده‌اند با توجه به سود کاذبی که دارد به انجام کارهای دیگر نمی‌پردازند و بعضی از کارها زمین مانده است.
استاندار کرمان که تاکید دارد که سوخت در برخی حوزه‌ها درحال قاچاق است اما درحوزه کشاورزی قاچاق سوخت بیشتر است عنوان کرده است که قاچاق سوخت خطراتی را برای فرد سوخت بر و مردم منطقه ایجاد کرده که باید طرحی نو برای کنترل قاچاق سوخت داشته باشیم تا بتوانیم در حد ممکن این معضل را کنترل کنیم.
در چند روز اخیر مردم برخی شهرستان‌های جنوب کرمان برای دریافت سوخت برای چندمین بار در یک سال اخیر متحمل ایستادن طولانی مدت در صف شدنند. این معطلی و انتظار منجر به طویل شده صرف شد تا جایی که عبور و مرور آن قسمت با مشکل مواجه می شد.
آنطور که ایرنا نقل کرده است، شهرستان‌هایی همچون قلعه گنج، رودبار جنوب و کهنوج گویا این روزها بیشتر شاهد صف‌های طولانی بوده‌اند.
* کسر سهمیه عامل ایجاد صف‌های طولانی
این در حالی است که برخی فرمانداران این مناطق تاکید دارند از عوامل اصلی این صف‌ها کسر ۵۰ لیتر سهمیه سوخت بوده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید پاسخگو باشد؛ از طرفی مسئولان این شرکت در استان نیز تاکید دارند در تامین و بارگیری سوخت کاهشی رخ نداده و با اختصاص کارت های اضطراری به جایگاه های این منطقه، این مساله را نیز تدبیر کرده‌اند لذا نباید این صف‌ها رخ دهد.
نکته قابل تامل اینکه صف‌های طولانی در این مناطق کار را به جایی رسانده که حتی برخی مسئولان قضایی در منطقه نیز ورود کرده اند به طور مثال در یک شهرستان حتی خواستار ایجاد ممانعت برای نوعی از وانت‌ها شده‌اند که با دستکاری در بدنه خودرو، قاچاق سوخت می‌کنند.
واقعیت تلخ اینکه استان کرمان به ویژه مناطق جنوبی و شرقی آن درگیر پدیده شوم قاچاق سوخت هستند، پدیده‌ای که به عنوان تجارت کثیف شناخته می‌شود که سرمایه ملی ایرانیان بسیار ارزان به آن سوی مرزها قاچاق و با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود تا این تفاوت قیمت در جیب تنها عده‌ای از سودجویان برود.
*کاهش ایمنی جاده‌ها
صرفنظر از تمام تبعات قاچاق سوخت، بر اقتصاد و فرهنگ جوامع، روزانه شنیده می شود که در بین اخبار تصادفات جاده‌ای در بعضی موارد، یک طرف حادثه یک خودروی سوخت بر است که این موضوع حادثه را دلخراش تر می‌کند.
جابه جایی سوخت قاچاق همواره با سوانح متعدد خطرناک همراه است و انسان‌هایی در طول سال به این بهانه جانشان را از دست می‌دهند یا دچار نقص عضو می‌شوند.
به گزارش کاغذوطن به نقل از ایرنا، از دیگر تبعات مهم قاچاق سوخت که دامن همه افراد جامعه را می گیرد، وجود صف‌های طولانی جلو جایگاه هاست که سبب ناراحتی و اذیت شهروندانی می شود زیرا بسیاری از شهروندانی که درگیر قاچاق سوخت نیستند نیز گاه تا چندین ساعت باید در صف معطل بمانند تا باک خودرو خود را پر کنند.
*ورود مدعی العموم برای روان کردن صف‌های سوختگیری
وضعیت صف‌های طولانی در جنوب کرمان طی روزهای اخیر به جایی رسیده بود که دادستان قلعه‌گنج در دستوری به رییس پلیس آگاهی شهرستان، خواستار ممانعت از ارائه سوخت به وانت هایی شده که با ساخت نبشی برای قاچاق سوخت تغییر کاربری داده اند.
کیومرث قاسمی در این نامه نوشته است: با عنایت به نارضایتی عمومی مردم تا اطلاع ثانویه طی شرحی به تمامی جایگاه‌های شهرستان اعلام گردد از عرضه سوخت به نیسان های سوخت بر (دارندگان نبشی) خودداری گردد ضمنا تمامی وسایل نقلیه فوق توقیف فیزیکی و سیستمی گردند.
*خطاب فرماندار به شرکت پخش
اما فرماندار قلعه گنج در این زمینه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا کاهش ۵۰ لیتر از سهمیه آزاد را دلیل اصلی ایجاد صف‌های طولانی و کندی روند سوخت اعلام کرده است.
محمد فلاح کهن در پاسخ به اینکه گفته می‌شود یکی از جایگاه‌های شهر فقط از نیمه شب تا اوایل صبح اقدام به توزیع بنزین می‌کند ضمن تاکید بر اینکه نظارت بر جایگاه‌ها از مسئولیت‌های فرمانداری به شمار نمی‌رود، تصریح کرد: باید با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صحبت کنید.
گزارش‌ها حاکیست که معطلی در صف‌های بنزین در بعضی جایگاه‌های سوخت جنوب کرمان چندین ساعت طول می‌کشد.
*کارت اضطراری در اختیار جایگاه‌ها قرار داده‌ایم
معاون فنی و عملیاتی شرکتی ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان نیز با تشکر ویژه از دادستان در خصوص دستور برای جلوگیری از سوخت گیری قاچاقچیان گفت: کسر ۵۰ لیتر سهمیه آزاد از کارت‌های سوخت را تدبیر کردیم و کارت اضطراری در اختیار جایگاه‌ها قرار دادیم.
محمد احسان به خبرنگار ایرنا گفته است: اکنون با هماهنگی فرمانداران ۲۳ جایگاه جنوب استان کرمان کارت اضطراری دریافت کرده‌اند و این کارت‌های اضطراری بیشتر در حوزه منوجان، قلعه گنج، فاریاب، کهنوج و رودبار جنوب توزیع شده است.
او در عین حال درباره دلایل صف‌های طولانی افزود: علت شلوغی جایگاه‌ها به احتمال فراوان این موضوع است که سهمیه سوخت کارت‌ها تمام می‌شود و مردم به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند لذا با کارت اضطراری که در اختیار جایگاه‌ها گذاشتیم انتظار می‌رود مشکل زودتر حل شود و در این حوزه جای نگرانی وجود ندارد.
*کاهش سهمیه برای منطقه نداشته‌ایم
معاون فنی و عملیاتی شرکتی ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان در عین حال عنوان کرد: سهمیه بنزین جنوب کرمان نیز مرتب جذب شده یعنی ما عقب افتادگی در این بخش هم نداریم؛ به عنوان مثال در ۲۸ روز دی ماه میزان ۲۲ میلیون لیتر و ۲۸ روز بهمن ماه نیز ۲۲ میلیون لیتر بنزین برای جنوب استان کرمان بارگیری شده است.
به گزارش ایرنا صرفنظر از درگیری عده‌ای در جنوب و شرق استان به قاچاق سوخت که سبب ساز این مشکلات شده، انتظار می‌رود همه مجموعه‌های متولی در این زمینه در هماهنگی بیشتر بین بخشی با یکدیگر، شرایطی را فراهم آورند که مردم شاهد چنین مشکلاتی نباشند و ضمن پیشگیری از قاچاق و برخورد با قاچاقچیان، شاهد این مشکلات برای شهروندان نباشیم.
بروز این مشکلات در حالی است که استان کرمان نیز امسال درگیر اجرای طرح کدینگ شده است و کارت های سوخت غیر کرمانی تنها در جایگاه‌های مخصوص می‌توانند سوختگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 21
  • امروز: 20
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,930
  • ماه: 7,568
  • سال: 25,132