در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان مطرح شد؛ کمبود مشاغل خدماتی در استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1663

در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان مطرح شد؛ کمبود مشاغل خدماتی در استان
استاندار کرمان با بیان اینکه توزیع مرتبی در حوزه اصناف استان نداریم و واحدهای سوپر مارکت بخش بزرگی از صنف‌های ما را در بر می‌گیرد، گفت: کمبود در بخشی از صنف‌ها، این استان را دچار چالش کرده است.
نود و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان برگزار شد. در این نشست فداکار استاندار کرمان به کمبود برخی صنف‌ها در شهر‌های استان اشاره کرد و گفت: در حوزه مهارت، اقدام‌های خوبی در استان انجام شده اما به عنوان مثال ما تعمیرکار برای اسپیلت در مناطق گرم جنوب کرمان به میزان نیاز نداریم و برخی شهرستان‌ها حتی یک تعمیرکار موبایل ندارند، در حالی که این شغل بسیار پردرآمد است.
*کرمان در جایگاه نخست حوزه آموزش کشور
محمدمهدی فداکار اظهارداشت: یکی از مشکلات اشتغال در استان کرمان این است که شاغلان حوزه خدمات به نسبت به کشور خیلی کم هستند و آمار اشتغال کشاورزی ما بالا است؛ این موضوع در فصل پاییز باعث نوسان نرخ بیکاری می‌شود.
استاندار کرمان عنوان کرد: اتاق بازرگانی کرمان طی آخرین رتبه‌بندی، جایگاه نخست کشور را در حوزه آموزش کسب کرده اما باوجود ظرفیت‌های برخی استان‌ها قابل قیاس با ما نیست، کسب رتبه برتر به همت اتاق بازرگانی برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه فعالیت آموزشی برای حوزه صنعت در استان کرمان شکل گرفته است گفت: کار آموزشی در حفاری صنعتی برای شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و کوهبنان آغاز شده و به صورت جدی پیش می‌رود؛ در این زمینه برخی صنوف و بسیاری از مشاغل نیاز به آموزش و مهارت دارند و اتاق بازرگانی کرمان بایستی در این حوزه مشارکت و همکاری کند.
فداکار با بیان اینکه رتبه کسب و کار استان کرمان مربوط به یک نفر نیست، بلکه هم‌افزایی تمامی بخش‌ها بوده و فعالان اقتصادی در این خصوص نظر می‌دهند، تصریح کرد: مشکل پروژه صاروج‌ پارس(پروژه مشارکتی سرمایه گذار خارجی با شهرداری کرمان) را با همکاری تمامی دستگاه‌ها حل کردیم و پروژه به پروژه پیگیری می‌کنیم.

*اتاق اصناف به وظیفه خود عمل کند
او تصریح کرد: هماهنگی دستگاه‌ها با وجود تنوع دستگاه‌های دخیل در حوزه کسب و کار، کار سختی است و رتبه کسب و کار استان کرمان حاصل هماهنگی فرابخشی است که در این حوزه اتفاق خوبی افتاد اما همچنان با ایده‌آل فاصله دارد، لذا ضرورت دارد اتاق اصناف به وظیفه خود عمل کند.
استاندار کرمان با بیان اینکه سهم استان از ۳.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به چهار درصد رسیده که به علت رفع مشکلات صادرات بوده است اظهارداشت: از اتاق بازرگانی به علت پیگیری مشکلات این حوزه قدردانی می‌کنیم.
*جذب ۹ هزار شغل در کرمان پیش‌بینی شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی ما مهارت است، گفت: کمیته مهارت را راه‌اندازی و تمامی ظرفیت‌ها را رصد کردیم؛ با همکاری سازمان برنامه، اقداماتی در این زمینه انجام می‌شود.
امیر حسن‌زاده با اشاره به ضرورت تامین نیازهای مناطق گرم کرمان به برخی اصناف تصریح کرد: ۲۵ شرکت بزرگ و کوچک نیازهای مهارتی را به فنی و حرفه‌ای دادند و در این زمینه جذب ۹ هزار شغل پیش بینی شده است.
*اصناف کرمان ظرفیت ۱۲۰ هزار فرصت جدید شغلی دارد
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان نیز در این نشست گفت:اصناف ظرفیت خوبی در توسعه کرمان محسوب می‌شوند و سهم آنها در GDP (تولید ناخالص داخلی) استان از کشاورزی هم بیشتر است.
سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: این ظرفیت خوب می‌تواند در خدمت توسعه استان باشد و در صورتی که از ظرفیت قانونی این حوزه استفاده شود می‌تواند ۱۲۰ هزار شغل در استان و ۴۰ هزار در شهرستان کرمان ایجاد کند.
او عنوان کرد: زیباترین و جامع‌ترین مرکز نابینایان کشور (نگاه آفتاب) در کرمان توسط یک زوج خیر راه‌اندازی شد که این مرکز توانمندسازی قشر هدف را با برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش می‌برد.

*نوسان قیمت در بازار
رییس کل دادگستری کرمان نیز گفت: در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان شاهد نوسان قیمت در بازار هستیم که این موضوع باعث گلایه مردم شده لذا همه باید کمک کنند تا نظارتی بر بازار حاکم شود و علاوه بر اقدامات اصناف برای کنترل بازار، دولت نیز با همکاری دستگاه قضا وظیفه نظارتی خود را انجام دهد.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: هرچه به پایان سال نزدیک می شویم ممکن است تلاطم بیشتری در بازار پدیدار شود و از ظرفیت دولت و بخش خصوصی استفاده تا رضایت مردم را در ایام پیش رو داشته باشیم.
*برکات رتبه کسب و کار برای مردم محسوس نیست
او ادامه داد: آثار و برکات کسب رتبه فضای کسب و کار استان کرمان خیلی برای مردم محسوس نیست و تفاوت این رتبه احساس نمی‌شود لذا در زمینه باید کار فرهنگی و عملیاتی انجام شود تا آثار و برکات آن برای فعالان اقتصادی محسوس‌تر شود.
*سرمایه گذار احساس رضایت نمی کند
نماینده مردم سیرجان و بردسیر و منتخب حوزه کرمان و راور نیز گفت: اقدامات خوب و ارزشمندی در ارتقای رتبه فضای کسب و کار استان کرمان انجام شده لذا سرمایه گذار احساس رضایت نمی کند.
شهباز حسن پور افزود: علت این موضوع آن است که سال ها در رتبه ۳۱ فضای کسب و کار کشور بودیم و در این زمینه فرهنگ سازی با کمک رسانه ضرورت دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصناف استان کرمان آمادگی خوبی برای سرمایه گذاری دارند اما ادارات با آنها همکاری نمی کنند تصریح کرد: پنج شهرک تخصصی در کرمان نیاز داریم اما بیش از سه سال است که برخی اصناف با همکاری شرکت‌های فولادی درخواست زمینی داشتند که با مخالفت اداره امور اراضی روبه رو شدند.
*شهرک نمایشگاهی زیبنده کرمان نیست
حسن‌پور گفت: همچنین شهرک نمایشگاهی موجود، زیبنده کرمان نیست و بایستی تعیین تکلیف شود؛ در این زمینه برخی سرمایه گذاران آمادگی دارند در صورتی که زمین واگذار شود، اقدام اساسی در این حوزه انجام دهند.
او اضافه کرد: به طور مثال ۹۵ درصد از عملیات اجرایی یک جایگاه سوخت تمام شده اما یک سال است که بین ادارات پاسکاری می‌شود و این در حالیست که تعدادی خودرو بیش از ۲۴ ساعت در صف می‌ایستند و این موضع خسارت به کشور و مردم است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه پرداخت اعتبارات تبصره ۱۸ در استان کرمان عملکرد مناسبی ندارد گفت: بایستی به حق و حقوق استان بهتر از گذشته رسیدگی شود.
*عمل نکردن شرکت‌ها به مصوبات شورای تامین
حسن‌پور در این نشست یادآور شد: خریدهای واحدهای صنعتی و معدنی باید از استان کرمان انجام شود اما با وجود مصوبه شورای تامین، برخی شرکت ها این کار انجام نمی دهند.
حسن پور افزود: شرکت ملی مس نیز اعلام کرده برخی از واحدهای معدنی زیرمجموعه خود از جمله معدن چهارگنبد را به بخش خصوصی واگذار می کند، با خصوصی سازی موافقیم اما اینکه نمی شود که پول های شرکت ملی مس در بانک ها باشد اما به جای فعالیت توسعه ای، معادن خود را واگذار کند.
صادق سلطانی‌نژاد مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به روند پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ استان کرمان گفت: وضعیت کرمان در این اعتبارات از میانگین کشور بهتر است.

این نشست با قدردانی از اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :