جنوب کرمان با هشت شهرستان فقط ۲ اداره هواشناسی دارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1736

جنوب کرمان با هشت شهرستان فقط ۲ اداره هواشناسی دارد
رئیس اداره هواشناسی جیرفت گفت: اداره هواشناسی در جنوب کرمان فقط در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج مستقر است؛ اما در دیگر شهرستان‌ها شامل رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، عنبرآباد، جازموریان و فاریاب فقط ایستگاه هواشناسی خودکار مستقر است.
فضل الله مقبلی اظهار کرد: در اکثر شهرستان‌های شمال استان اداره، چارت و نیرو در هواشناسی وجود دارد اما در هشت شهرستان جنوب استان فقط در جیرفت و کهنوج چارت و نیرو داریم و در مابقی شهرستان‌ها ایستگاه هواشناسی آنلاین وجود دارد.
او ادامه داد: برخی مواقع به دلایلی ایستگاه از مدار خارج می‌شود که نیاز به پیگیری دارد و اگر مشکل فنی وجود داشته باشد رفع شود.
مقبلی یادآور شد: برخی پارامترها همچون دید افقی، ریزگردها، وضعیت ابرناکی، تبخیر و پدیده‌ها را ایستگاه‌های خودکار اندازه نمی‌گیرند.
او افزود: ایستگاه هواشناسی خودکار پارامترهایی همچون رطوبت، دما، وزش باد، فشار هوا، سمت و سرعت باد و بارندگی را می‌تواند به صورت آنلاین گزارش دهد.
رئیس اداره هواشناسی جیرفت بیان کرد: در این شهرستان سه ایستگاه داریم که یکی در مرکز شهر، یک ایستگاه کشاورزی و یک ایستگاه هم در فرودگاه جیرفت مستقر است.
او اضافه کرد: در کل جنوب کرمان فقط همین یک ایستگاه مختص کشاورزی است و نیاز به ارتقا و تجهیز دارد که زمان زیادی است که این ایستگاه ارتقای لازم را پیدا نکرده و شرایط خوبی ندارد.
مقبلی ادامه داد: نیروهای ما در زمان پروازها در ایستگاه فرودگاه مستقر می‌شوند و وضعیت هوایی را به برج مراقبت فرودگاه اعلام می‌کنند که این ایستگاه نیاز به تعمیر، تجهیز و ساختمان مستقل دارد.
او یادآور شد: ایستگاه‌های موجود هواشناسی منطقه جوابگوی پراکندگی و وسعت استان نیست و باید توسعه پیدا کند.
مقبلی اضافه کرد: در جیرفت هفت نفر نیرو داریم اما نیاز اصلی ما اینک تجهیزاتی است؛ ما نیاز به افزایش ایستگاه‌های خودکار هواشناسی، باران سنجی، اقلیم شناسی و سینوپتیک (ایستگاه‌های به‌لحظه) داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 71
  • دیروز: 82
  • هفته: 778
  • ماه: 4,606
  • سال: 38,607