شهرداری کرمان دغدغه پرداخت حقوق ندارد. ۳۰ درصد بودجه شهر سوار بر مالیات

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1754

شهرداری کرمان دغدغه پرداخت حقوق ندارد. ۳۰ درصد بودجه شهر سوار بر مالیات
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
سال اول فعالیت شعرباف و تویسرکانی یک تفاوت فاحش دارد. شهرداری کرمان در زمان شعرباف در سال ۱۴۰۰ میزانی که بابت مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کرد ۳۳ میلیارد تومان و حقوق پرداختی ۵۸ میلیارد تومان بود. اکنون حقوق پرداختی پرسنل ۳ برابر شده، ماهی ۱۵۰ میلیارد تومان یا به عبارتی سالی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اما میزان دریافتی شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تا خرداد ۶۵۰ میلیارد تومان آن وصول شده. موضوعی که رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» آن را تأیید می‌کند.
«حقوق و دستمزد پرداختی در شهرداری کرمان ۲ برابر درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده است» این جمله اسفند ۱۴۰۰ از زبان شعرباف، شهردار وقت کرمان بیان شد. آن زمان گزارشی از قیاس مالیات بر ارزش‌افزوده و سهم پرداخت حقوق در شهرستان‌ها به اصحاب رسانه ارائه شده بود که بر مبنای آن در اراک، شهرداری ۵۵ میلیارد تومان ماهانه برای درآمد حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کند و حقوق پرداختی به کارکنانش ۱۸ میلیارد تومان است. شهرداری یزد نیز ۶۰ میلیارد تومان دریافتی مالیات دارد و حقوق و دستمزد پرداختی نیز ۳۰ میلیارد تومان است. آن زمان حقوق و دستمزد ماهانه پرداختی شهرداری کرمان ۵۸ میلیارد تومان اعلام شده بود و میزان واریزی بابت مالیات بر ارزش‌افزوده ۳۳ میلیارد تومان. این اختلاف ۲ برابر بین مالیات دریافتی و پرداخت حقوق پرسنل از دید شهردار وقت دلیل عقب‌افتادگی کرمان در مشکلات زیرساختی معرفی شده بود.
بازی با کلمات است اگر بگوییم این دوره شهردار کرمان دغدغه پرداخت حقوق دارد و این عامل مانع توسعه شهر شده. ازدیاد نیرو و رزومه‌سازی از طریق شهرداری عبارت درستی است؛ اما این موضوع آن‌قدرها مانع جدی شهر کرمان برای توسعه نبوده چرا که تهران و سایر کلان‌شهرها هم ازدیاد نیرو دارند. شهردار کرمان در نشست خبری خود اعلام کرد که ماهی ۱۵۰ میلیارد تومان بابت حقوق ۶ هزار پرسنل می‌پردازد، اما واقعیت ماجرا آن است میزان دریافتی که شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده دارد بالای ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که اکنون آن طور که رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» آن را تأیید می‌کند امسال ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل پیش‌بینی‌شده که تا پایان خرداد ۶۵۰ میلیارد تومان آن وصول شده است
حداقل از سال گذشته سهم مالیات بر ارزش‌افزوده شهرداری رشد چشمگیری داشته و اکنون با وجود رشد ۳ برابری حقوق پرداختی شهرداری از ۵۸ میلیارد ماهانه به ۱۵۰ میلیارد تومان برای امسال باز میزان دریافتی مالیات بر ارزش‌افزوده به‌قدری بوده کل این پرداختی را پوشش دهد؛ اما باز شهر کرمان متناسب با رشد بودجه رشد نکرده است.
اگر کل هزینه پرداخت حقوق پرسنل شهرداری را هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بگیریم، باز مبلغی که شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کند بیش از این‌هاست. اگر چه محسن تویسرکانی از زمان مدیریتش بر صندلی شهرداری اقداماتی در حوزه آسفالت انجام داده که احتمالاً تحت‌تأثیر دریافتی بیشتر شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده باشد؛ اما هنوز پیشرفت خاصی در حوزه شهری کرمان و زیرساخت‌ها روی نداده است.
شهرداری کرمان در این سه سال شورا هر سال بودجه‌اش را افزایش داده است؛ اما متناسب با این افزایش مردم پیشرفت شهری را ندیدند. سال ۱۴۰۰ بودجه شهر حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد بود و بعد از آن ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۲ بودجه ۴ هزار و ۱۵۰ میلیاردتومانی را در نظر گفتند و امسال ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شهرداری کرمان است.
تورم بخشی از دلیل خنتی شدن رشد بودجه در پروژه‌های شهری است؛ اما نکته دیگر نداشتن درآمدهای پایدار برای شهر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :