سه راه مرگ در ریگان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1059

سه راه مرگ در ریگان

 مصوبه‌ای که پس از ۱۸ سال هنوز معطل است

    فریاد مردم در همه این سال‌ها آنقدر بلند بوده که دیگر کم آورده‌اند و می‌گویند اگر مسئولان به دادشان نمی‌رسند،تسهیلات بدهند تا مردم از جیب خودشان سه راهی مرگ را در بخش گُنبکی شهرستان ریگان ساماندهی کنند و دیگر شاهد مرگ عزیزانشان نباشند.

موضوع به سه راهی فتحیه بخش گنبکی در ریگان بر می گردد که تنها پنج کیلومتر با جاده ترانزیتی این شهرستان با چابهار فاصله دارد و پس از ۱۸ سال مصوبه ساماندهی، همچنان بلاتکلیف و معطل است و آمار سوانح و قربانیان آن خبرساز.

می گویند بیش از ۵۰ درصد سوانح فوتی شهرستان ریگان مربوط به این بخش است.هفته گذشته بود که تصادفی دردناک در این سه راهی فریادها را تازه‌تر،رساتر و چشم‌ها را اشک‌آلودتر کرد؛ پدر و مادری جوان که تازه تشکیل خانواده داده بودند در این تصادف جان باختند و دو فرزند خردسالشان یتیم و بی‌سرپرست ماندند.

پس از این حادثه بود که باز هم جلسه شورای ترافیک تشکیل شد و مقرر بود در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام برای تامین روشنایی و ساماندهی این سه راهی شروع شود اما مراد آبیار رئیس شورای شهر گنبکی می گوید:هنوز خبری از ساماندهی و اقدام نیست.

مسئولان محلی و مردم نگرانند که باز موضوع مشمول زمان همانند ۱۸ سال گذشته شود و اتفاقی نیفتد.

البته این در حالی است که فرماندار ریگان خبر خوشی می دهد و می گوید همین هفته گذشته ۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی این بخش تخصیص یافته است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا ساماندهی و عملیات عمرانی آن شروع می شود یا خیر؟ منظور از ساماندهی، دو خطه شدن بخشی از جاده، احداث میدان، نصب دیگر تجهیزات و روشنایی است.

اما شرح مشکل

وقتی از مسیر اصلی ریگان-ایرانشهر وارد جاده گنبکی می‌شویم، به این سه راهی میرگ‌رسیم که مسیر چند شهر و روستا از آن منشعب می شود و به علت نداشتن روشنایی،علائم رانندگی و دیگر تجهیزات،آمار تلفات و سوانح آن زیاد است.

شهرستان ریگان از مناطق محروم اما دارای استعدادهای مختلف است که در محور ترانزیتی با چابهار قرار دارد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی آن می تواند زمینه ساز تحولات بزرگی در جنوب شرق کشور باشد؛اما اگر زمینه‌ها وظرفیت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف دیده و توجه شود.

مشکلی با عقبه ۱۸ سال

واقعیت اینکه سه راه فتحیه تعدادی از روستاها را به مرکز شهر گنبکی یکی از بخش‌های شهرستان متصل می کند که به علت ساماندهی نشدن به طور مکرر شاهد حوادث رانندگی مرگبار است و مردم عزیزانشان را در سوانح مختلف در آن محل از دست می دهند.

اهالی و مسئولان می‌گویند از ۱۸ سال پیش، زمانی که هنوز بخش گنبکی تاسیس نشده‌ بود و در حد دهستان بود ساماندهی این سه راهی در دستور کار شورای ترافیک شهرستان قرار داشته و مصوب شده اما طی همه این سال ها و باوجود ارتقای مرکز دهستان به بخش و تاسیس شهرستان همچنان مشکل حل نشده است.

اگرچه بخش عمده راه‌های شهرستان ریگان در جنوب شرق استان کرمان که هم مرز با سیستان و بلوچستان بوده نیز هنوز خاکی است اما برخی راه‌های آن هم اگر آسفالته هستند،خطرناک و پرخطر نیز هستند؛همانند همین سه راهی که اهالی فریادشان بلند شده و حالا درخواست دارند حداقل زمینه‌ای فراهم شود تا با هزینه خودشان دست به کار شوند و مشکل را حل کنند.

احصای آمار دقیق سوانح و تلفات و مجروحان در این نقطه ترافیکی نیازمند وقت و تلاش ادارات متولی است که زبان می‌برد اما اهالی مدعی هستند که طی سال های گذشته صدها نفر در این نقطه کشته یا مجروح شده اند و از ۱۸ تصادف فوتی امسال بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به بخش گنبکی است.

۱۸ سال مصوبه و خانواده های داغدار

به گفته مسئولان بخش گنبکی حل مشکل این نقطه ۱۸ سال است که در شورای ترافیک مطرح می شود اما  از ساماندهی آن خبری نیست؛ در واقع ۱۸‌سال صدها خانوار داغدار شده اند؛ مردم می گویند اگر هر سال چند متر از این محور ساماندهی شده بود اکنون شاهد چنین حوادث دلخراشی نبودیم.

پای درد و دل اهالی

محمد غلامی یکی از اهالی این منطقه تصریح کرد: برادرم در این سه راهی به دلیل کم کاری مسئولان از دست دادم.

او افزود: بارها به مسئولان اعلام و درخواست کردیم این نقطه را ساماندهی کنند اما هیچکس تلاشی انجام نداد.

زهرا ابولی یکی دیگر از اهالی روستایی منطقه می گوید که خواهرش را در این نقطه از دست داده است.

او گفت: نمی دانیم مسئولان تا کی می خواهند نظاره گر چنین حوادثی باشند و چند سال دیگر باید بگذرد؛ مگر این مشکل چقدر اعتبار می خواهد؟

صالحی یکی از اهالی گنبکی است که در این زمینه گفت: اگر در توانایی مسئولان نیست که در همه سال‌ها نبوده تا مشکل را حل کنند، به ما وام بدهند ما خودمان این نقطه را ساماندهی خواهیم کرد زیرا تاکی باید شاهد از دست دادن عزیزانمان باشیم؟

صحبت های فرماندار

فرماندار ریگان که می گوید این شهرستان کمترین راه آسفالته را در استان کرمان دارد اظهارداشت: شهرستان ریگان ورودی استان از سمت سیستان و بلوچستان است که بیشترین ترافیک را در شرق استان دارد.

امین باقری عنوان کرد: در شهرستان نقاط حادثه خیزی وجود دارد که تمامی تلاش ما ساماندهی این مناطق است اما به اعتبار نیاز داریم.

فرماندار ریگان افزود: برای رفع نقطه حادثه خیز سه راه فتحیه گنبکی در سال جاری و ساماندهی آن ۳۵ میلیارد ریال اعتبار ، هفته گذشته تخصیص یافته است که باید عملیات عمرانی آن انجام شود.

به گفته او ساماندهی شامل احداث جاده دوبانده در بخشی از مسیر، تامین تجهیزات راهداری، علائم و سامانه روشنایی و … است.

باقری افزود: راههای بخش گنبکی به هیچ عنوان جوابگوی ترافیک این بخش نیست.

او عنوان کرد: ما در محورهای فرعی شاهد حوادث دردناکی هستیم که نیاز به آسفالت معابر داریم.

۱۸ تصادف از ابتدای سال 

فرماندار گفت: از ابتدای امسال ۱۸ تصادف فوتی در شهرستان رخ داده که بیشترین فوتی های تصادفات در حدود بیش از ۵۰ درصد مربوط به بخش گنبکی است.

باقری عنوان کرد:اعتبارات خاصی برای ساماندهی نقاط حادثه خیز تخصیص می یابد.

پلیس راه چه می گوید؟

فرمانده پلیس راه ریگان نیز با بیان اینکه بیشترین تصادفات شهرستان در بخش گنبکی به وقوع می پیوندند گفت: نداشتن شانه جاده ، ساماندهی نشدن سه راه فتحیه، نبود علائم هشداردهنده، نبود روشنایی در ورودی محورها و چراغ چشمک زن از جمله دلایل سوانح رانندگی بخش گنبکی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 218
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,453
  • ماه: 7,606
  • سال: 25,090