تلاش برای شکستن حریم شاهزاده. نماینده کرمان بار دیگر خواستار اجرای طرح زیرگذر باغ شاهزاده ماهان شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1349

تلاش برای شکستن حریم شاهزاده. نماینده کرمان بار دیگر خواستار اجرای طرح زیرگذر باغ شاهزاده ماهان شد

گزارش\ پیام ما

سفر «عزتالله ضرغامي» وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به استان کرمان و تقاضاهايي که نمايندگان اين استان در مجلس از او درباره طرح زيرگذر باغ شاهزاده ماهان مطرح کردهاند يادآور سفر سال گذشته او به استان فارس و مواضعش درباره 200 خانه تاريخي و طرح توسعه کشاورزي در حاشيه پاسارگاد بود.

 طرح زيرگذر باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان که قريب به يک دهه بين دولتهاي مختلف دست به دست شده با سفر وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و تقاضاي «محمدرضا پورابراهيمي» نماينده اين استان در مجلس شوراي اسلامي بار ديگر بر سر زبانها افتاد. پورابراهيمي که رياست کميسيون اقتصادي مجلس را عهدهدار است خطاب به «عزتالله ضرغامي» گفته است: بين وزارت ميراث فرهنگي و وزارت راه و شهرسازي اختلافاتي وجود دارد که مردم نبايد در اين ميان آسيب ببينند.

ماجراي طرح زيرگذر باغ شاهزاده ماهان موضوعي تازه نيست. با اين حال از دولت دهم مطرح بوده ولي با توجه به اينکه کارشناسان آن را فاقد توجيه فني دانستهاند اجرايي نشده است. هر چند که براي اين طرح بودجه نيز تخصيص داده شده بود.

در سال 1392 فرماندار وقت ماهان با اشاره به اينکه در سال 1391 اعتباري به مبلغ 10 ميليارد ريال براي اجراي طرح زيرگذر باغ شاهزاده اختصاص يافته گفته بود: به دليل عدم تاييد طرح پيشنهادي توسط سازمان ميراث فرهنگي، اين اعتبار در ساير بخشها هزينه شد. او گفت: همچنين سال گذشته 3 ميليارد ريال براي امتداد مسير باغ شاهزاده پيشبيني شد که در سال جاري اين مبلغ افزايش خواهد يافت. اما نه تنها باگذشت يک دهه هنوز زيرگذر ساخته نشده که هيچکس مسئوليت اجراي آن را به جان نخريده است. در ششمين روز از اسفند 1399 «علياصغر مونسان» وزير وقت ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري هم اين طرح را فاقد توجيه فني توصيف کرده بود.براساس گزارشي که ايسنا از اين اظهارنظر منتشر کرده مونسان در بازديد از محل اجراي طرح زيرگذر از باغ شاهزاده ماهان به شهر ماهان اين طرح را غيرقابل توجيه دانسته گفت بود: اين طرح توجيه فني ندارد و پروژهاي که با چند صد ميليون ميتوان انجام داد را داريد با چند صد ميليارد انجام ميدهيد و با اجراي اين طرح گره ترافيکي در ورودي باغ شاهزاده به وجود ميآيد.

با اين حال «محمدرضا پورابراهيمي» بار ديگر بر اجراي اين پروژه و موافقت وزارتخانه ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري اصرار کرده است. کاري که يادآور تيتر روزنامه «پيام ما» در 6 آذر 1399 است؛ «اصرار به ساخت زيرگذر در حريم باغ شاهزاده».آن زمان نيز موضوع از اين قرار بود که «محمدرضا پورابراهيمي»خواستار احيا و اجراي اين پروژه شده بود. اما زيرگذر باغ شاهزاده فقط مورد علاقه اين نماينده استان کرمان نبوده و «محمد مهدي زاهدي»نيز درباره آن کارهايي کرده است.

 جلسه همانديشي براي طرحي که توجيه ندارد

بهمن سال گذشته جلسهاي تحت عنوان همانديشي با حضور محمد مهدي زاهدي، نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي و مديران دستگاههاي اجرايي برگزار شد تا به بررسي و رفع برخي مشکلات کرمان پرداخته شود که از جمله اين مشکلات طرح زيرگذر باغ شاهزاده بود. در آن جلسه «زاهدي» درباره اين طرح گفت: اختلاف بين اداره کلهاي ميراث فرهنگي و گردشگري و راه و شهرسازي براي مردم ماهان دردسر درست کرده که بايد دو دستگاه با يکديگر به توافق برسند و اين موضوع را حل کنند.

او بر لزوم انعطافپذيري اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري در احداث زيرگذر باغ شاهزاده ماهان تاکيد کرد و افزود: بايد جلسهاي با دارابي معاون وزير ميراث فرهنگي و گردشگري براي حل و فصل اين مشکل برگزار کنيم.

مجتبي شفيعي معاون گردشگري ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان کرمان در اين زمينه گفت: ميراث جهاني با احداث زيرگذر مخالف است و تصميمات در خصوص باغ شاهزاده را وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري ميگيرد و ما تصميمگير نيستيم.

 بهانههايي براي يک دهه اصرار

روزنامه «پيام ما» پيشتر در گزارشي که به بررسي ماجراي طرح زيرگذر باغ شاهزاده ماهان پرداخته بود موارد متعددي دراينباره را مرور کرد. بنا به اين گزارش «موافقان ميگويند فاصله ماهان تا باغ شاهزاده تنها 6 کيلومتر است اما راه دسترسي سريع و مستقيم نيست. از نگاه آنها همين موجب شده گردشگران بعد از بازديد از باغ شاهزاده براي اقامت به کرمان برگردند.»

بعد از رد طرح اول از سوي ميراث فرهنگي، راه و شهرسازي مدعي شده بود که نقطه تقاطع در طرح دوم تغيير کرده است. حاجيزاده مديرکل وقت راه و شهرسازي کرمان در اين زمينه گفته بود: «زيرگذر در محل تقاطع با جاده است. با توجه به نظرات ميراث فرهنگي نقطه جديدي پيشبيني و طراحي شد که اين طرح هزينه و اعتبار مورد نيازش خيلي بيشتر از آن طرح اوليهاي بود که ما تهيه کرديم.با اين وجود منتظر نظرات ميراث فرهنگي هستيم.» با همه اينها، هر دو طرح در حريم باغ شاهزاده هستند و همين امر نگراني فعالان ميراث را به دنبال داشته است. پيش از اين اميد ابراهيمي، فعال ميراثفرهنگي هم به «پيام ما» گفته بود: «درست است که اين طرح روگذر نيست تا مثل تقاطع اميرکبير، منظر سردر يکي از دانشکدههاي تاريخي کرمان را مخدوش کند. اما جايي که ميخواهند اين تقاطع را بسازند کاملا در حريم باغ شاهزاده است. باغ شاهزاده يک اثر ثبت جهاني است، اگر اين دفعه کاري انجام دهند که ناهماهنگ باشد، ديگر هيچ حرفي براي گفتن باقي نميماند.»

 نگراني از تصميمات ضرغامي

وقتي يکسال قبل «عزتالله ضرغامي» همراه هيئت دولت به استان فارس سفر کرد و درباره توسعه کشاورزي در جوار پاسارگاد اظهارنظر کرد نگراني درباره سرنوشت ابنيه تاريخي استان فارس بيشتر شد. گرچه وزارتخانه متبوع او سعي کرد با توضيحاتي نگرانيها دراينباره را کاهش دهد اما مصوبههاي هيئت دولت درباره طرح توسعه 57 هکتاري حرم شاهچراغ ديگر موضوعي بود که تخريب خانههاي تاريخي در بافت قديم شيراز را برجسته کرد.

براساس آنچه دولت سيزدهم در فارس تصميم گرفت مقرر شد براي طرح توسعه 57 هکتاري حرم مطهر کارگروهي مرکب از نماينده وزارت ميراث فرهنگي، نماينده شهرداري شيراز و نماينده استاندار فارس تشکيل شود و ميراثي بودن 200 خانه اطراف حرم شاهچراغ(ع)بازنگري شود که در نهايت راي اين هيئت 3 نفره لازمالاجرا باشد.

همچنين سخنان و گلايههاي صريح عزتالله ضرغامي وزير ميراث فرهنگي در شوراي اداري استان فارس مبني بر مايه شرمساري بودن بافت تاريخي و اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شيراز و لزوم اجراي طرح توسعه 57 هکتاري در کنار حل مشکلات کشاورزاني که در حريم پاسارگاد قرار دارند، سبب واکنشهاي مختلف در فضاي مجازي شد.

ضرغامي مجبور شد توضيح دهد که «واکنشهايي را در فضاي مجازي ديدم براساس به سخنراني مبسوطي که در شوراي اداري در استان فارس داشتم اما وزارت ميراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نيست چون عاقلانه نيست.»

حال اين نگراني مطرح است که آيا ممکن است فشارهاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي موجب شود طرحي که 10 سال هيچ کارشناسي و هيچ مقام مسئولي حاضر به تصويب و اجراي آن نشده اجرايي شود و آن طور که «محمدمهدي زاهدي» ديگر نماينده کرمان خواستار انعطاف ميراث فرهنگي شده بود، ضرغامي هم دستور انعطاف بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :