بخش خصوصی نقشی در تصمیم گیری‌ها ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1167

بخش خصوصی نقشی در تصمیم گیری‌ها ندارد

کیان سیدی

یادداشت مهمان

یکی از مهمترین علل برنامه ریزی و عمل‌ کرد نادرست در کشور عدم وجود امار و اطلاعات به روز و قابل استناد در تمامی حوزه‌ها است و مجموعه صنعت و معدن نیز این قاعده مستثنی نیست.

خوشبختانه کاری که در خانه صمت کرمان و با همراهی سازمان صمت در سه سال اخیر پیگیری و انجام شد، ایجاد انجمن های تخصصی حوزه صنعت و معدن بود.

باید توجه داشت که در صورت توجه به ظرفیت های این تشکل ها می توان در اینده‌ای نه چندان دور به بانک اطلاعاتی قابل استناد و به طبع ان برنامه ریزی اصولی با تکیه بر این تشکل ها برای حوزه تخصصی صنایع و معادن استان رسید

در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل استان، عدم توجه به سرمایه‌های اجتماعی است، که پیامدی جز فرار مغزها در مرحله‌ی اول از استان و در مرحله‌ی بعد از کشور ندارد.

دراستان کرمان واحدهای توانمند زیادی به شکل کاملا خصوصیی و مستقل داریم که از مدیران این‌ها می شود به‌عنوان نخبه‌های اقتصادی در راستای پیشرفت و توسعه‌ی کشور استفده‌کرد.اما متاسفانه بخش خصوصی هیچ نقشی در تصمیم گیری‌های استان ندارد و از ظرفیت و توان انها هیچ استفاده‌ای نمی شود و در نتیجه کسب رتبه نامطلوب بهبود فضای کسب و کار در استان، رخ‌داد دور از ذهنی نبود. 

 از طرفی شرایط نامساعد حاکم برکشور که از مهمترین آنها می‌توان به عدم ثبات در قوانین و مقررات  اشاره کرد و همین مسائل موجبات فرار این سرمایه‌ها و افراد در قدم اول از استان و در قدم بعد از کشور را فراهم کرده‌است.

 امروز اگر عزمی بر تغییر این سیاست‌های زیان‌بار نباشد در آینده ای نه چندان دور باید واژه سرمایه گذار بخش خصوصی را کاملا از یاد ببریم و شاهد رشد چشمگیر فقر و بیکاری در استان و به طبع آن در کشور باشیم.

باور کردن این سرمایه ها به عنوان تلاشگران اقتصادی و توجه به خواسته های آنها بعنوان سرمایه های اجتماعی کشور و ایجاد “مجمع مدیران بخش خصوصی استان” می تواند گامی درجهت رشد و توسعه استان و کشور باشد.

به قول معروف راکب مقصد را مشخص می‌کند و مرکب صرفا طی مسیر را سهل می‌کند، امیدواریم تصمیم‌سازان در سطح کلان کشوری به این مهم توجه کافی را داشته باشند و مقصد مناسبی را برای صاحبان اندیشه و مدیران لایق بخش خصوصی استان در نظر بگیرند تا انشالله شاهد تغییر هرچه سریعتر رویکردهای نامناسب در کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :