از۳۰ ویژه برنامه به مناسبت هفته گردشگری در استان، شهرستان‌های جنوبی کرمان سهمی ندارند. هفته خاموش گردشگری در جنوب استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1327

از۳۰ ویژه برنامه به مناسبت هفته گردشگری در استان، شهرستان‌های جنوبی کرمان سهمی ندارند. هفته خاموش گردشگری در جنوب استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان: برنامه‌های تدارک دیده شده از طرف متولیان مربوط در شهرستان‌ها معرفی شدند این اداره کل نقشی در انتخاب شهرهایی که برنامه‌ها در آن اجرا می‌شود، نداشته است

گزارش / سمیه خدیشی

۵ مهرماه برابر با ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری نام گرفته و در ایران هر سال یک‌هفته به این مناسبت اختصاص داده می‌شود. سازمان جهانی گردشگری با توجه به وضعیت رو به بهبود این صنعت در جهان «بازنگری در گردشگری» را شعار این روز جهانی در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است. پنجم تا یازدهم مهرماه هفته گردشگری نامیده می‌شود.شعار هفته گردشگری ایران نیز با نگاهی به انتخاب سازمان جهانی گردشگری «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» اعلام شد.

نقش گردشگری در توسعه پایدار شهرها و در آمد‌زایی بر همگان روشن است اما نگاه نو و بازنگری بر این صنعت جهانی ضروری  به نظر می‌رسد.زمینه تغییر نگرش علاوه بر اینکه در تک تک شهروندان لازم است ضرورت آن در رویکرد و نگاه مسئولان به مقوله گردشگری بیشتر دیده می‌شود.

به مناسبت هفته گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان  از اجرای ۳۰ ویژه‌برنامه در هفته گردشگری استان کرمان خبر داد و از برگزاری  برنامه‌های مختلفی چون افتتاح نمایشگاه عکس گردشگری، بهره‌برداری از اقامتگاه‌های  بوم‌گردی کوهبنان و واحد اقامتی حرفه‌ای شهداد و ماهان تا  جشنواره خوراک در شهرستان بافت ، پاکسازی بیابان لوت و جشنواره پسته برای علاقمندان این حوزه گفته است. 

در شروع این هفته مدیر گردشگری داخلی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تشریح برنامه‌های هفته گردشگری  از برگزاری ، حدود ۹۰ جشنواره و رویداد ملی و محلی از پنجم تا یازدهم مهرماه در سراسر کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: برنامه‌های هفته گردشگری بیشتر نمادین بوده که رویکرد آن شناساندن گردشگری به مردم است و قرار نیست اقدام بنیادینی در این یک هفته انجام شود.

در رصد برنامه‌های استان‌ در هفته گردشگری از ۳۰ ویژه برنامه تدارک دیده شده در این هفته شهرهای جنوب کرمان سهمی ندارند. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در این رابطه می‌گوید: برنامه‌های تدارک دیده شده از طرف متولیان مربوط در شهرستان‌ها به اداره کل معرفی شدند این اداره کل نقشی در انتخاب  شهرهایی که برنامه‌ها در آن اجرا شود نداشته است.

 فریدون فعالی در راستای توجه بیشتر به حوزه گردشگری در جیرفت به  پیگیری‌ مراحل ساخت موزه این شهر اشاره کرد و گفت: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری حدود ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت موزه جیرفت در نظر گرفته شده است که به دلیل عظمت و حجم کار کسی در استان برای ساخت این سازه پیدا نکردیم و بالاخره پیمانکار مطرحی از همدان مشخص شد و دوشنبه یازدهم مهرماه کارگاه به پیمانکار تحویل و شروع به کار و تجهیز کارگاه انجام می‌گیرد. فعالی ادامه داد: علاوه بر آغاز به کار ساخت موزه  تبدیل مجموعه کنار صندل جیرفت به سایت موزه هست که این دو اتفاق در هفته گردشگری انجام می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به ظرفیت های بسیار زیاد این استان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: پهناوری استان و ظرفیت بالای مناطق گردشگری اجازه اجرای برنامه را در همه شهرستان‌ها نمی‌دهد و البته  برنامه‌های مد نظر به عنوان ویژه برنامه این هفته از طرف ادارات شهرستان‌ها پیشنهاد شده‌اند.

 فعالی در ادامه می‌گوید: از ۶ اداره زیر مجموعه  این اداره کل،  اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری شهرستان جیرفت بیشترین تعداد نیروی انسانی را دارد که  انتظار می‌رفت همان‌طور که شهرستان‌های دیگر در این هفته برنامه‌هایی تدارک دیده اند در این شهر هم به مناسبت این هفته برنامه‌ایی برگزار شود.

اگر چه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از آغاز به کار ساخت موزه جیرفت و سایت موزه  کنارصندل در هفته گردشگری نام می‌برد اما همان طور که از صحبت‌های  مدیر گردشگری داخلی در وزارت میراث‌فرهنگی بر می‌آید در عرض یک هفته انتظار کار بنیادی نمی‌رود بلکه توقع اجرای برنامه‌هایی با رویکرد شناساندن گردشگری و ظرفیت‌های آن به مردم در این هفته  توقع زیادی نبود حتی دریغ از نصب تابلو پارچه ای که فرا‌رسیدن این هفته را اطلاع رسانی کند، کما اینکه وعده ساخت موزه سالهاست که بر سر زبان مسئولان می چرخد و تازگی ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت به عنوان متولی اصلی این حوزه نبود اعتبار را دلیل کم رنگی برگزاری برنامه‌های ابن اداره در هفته گردشگری نام برد و گفت: تخصیص اعتبار دست ما را بسته است و اجرای این برنامه‌ها همراهی  ادارات کل مستقر در جیرفت را می‌طلبد که این همکاری و همراهی در شهرستان نیست.

محمد سالاری افزود: در راستای پیشبرد اهداف مورد نظر هفته گردشگری  با امام جمعه و فرماندار شهرستان نشست برگزار می‌کنیم وتا پایان هفته گردشگری علاوه بر آغاز به کار ساخت موزه بزرگ جیرفت و افتتاح دو مرکز بوم‌گردی در دلفارد و میجان برگزاری دورهمی فعالان بخش میراث فرهنگی را در یکی از مراکز بوم‌گردی شهرستان برای تبادل نظر و طرح پیشنهادات را هم در برنامه داریم.

 گردشگری عامل مهمی در توسعه شهرها به شمار می‌رود به طوری که بخش جدایی ناپذیر توسعه شهری است. برای دست یافت به این توسعه ظرفیت‌های معماری، فرهنگی و تاریخی شهرها استفاده می‌شود در نگاه جدید جهانی، گردشگری کشاورزی در ابعاد گسترده‌تری در حال اتفاق است.هرچند گردشگری کشاورزی با همین ماهیت چندین سال است که در ایران جایگاه خود را پیدا کرده است مانند مراسم گلاب گیری و یا جشن خرما و پسته. حالا انتظار می‌رود ظرفیت کشاورزی جنوب‌کرمان متولیان این حوزه از جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی را پای میز بکشاند هر چند که شهرستان‌های جنوب کرمان در هیچ‌کدام از ابعاد  گردشگری توانسته است ارگان‌های شهری را با خود همسو کند. حتی شهرداری‌ها که آنقدر درگیر حواشی با شوراهای شهر و مسائل روزمره شهرداری‌ها هستند که  آنها را از یکی از پایدارترین درآمدهای شهری غافل کرده است. کم کاری و بدون برنامه بودن متولیان حوزه گردشگری در شهرستان عیان است هرچند فداکار، استاندار کرمان بارها در سخنان خود رونق گردشگری جنوب کرمان را مورد تاکید قرار داده و برای تکمیل مولفه‌های گردشگری این منطقه از توسعه فرودگاه و احداث هتل مناسب گفته است حال که هفته گردشگری در جنوب کرمان همچون هفته‌های دیگر سال بدون برنامه‌ریزی خاصی از سوی صاحبان این حوزه در حال گذر است، باید دید با نگاه تازه‌ای که استاندار کرمان به حوزه گردشگری دارد آیاچرخ رونق این بخش تکانی می‌خورد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :