وعده‌ کوتاه شدن صف‌های بنزین در جنوب کرمان. مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان: در راستای حجم ترافیک و بهبود شرایط، میزان برداشتی روزانه را به چهل لیتر می‌رسانیم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1332

وعده‌ کوتاه شدن صف‌های بنزین در جنوب کرمان. مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان: در راستای حجم ترافیک و بهبود شرایط، میزان برداشتی روزانه را به چهل لیتر می‌رسانیم

گزارش / کاغذ وطن

قاچاق سوخت معضلی که جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصاد و امنیت را در مناطقی که با این معضل رو به رو هستند را  تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مناطق هم مرز با کشورهایی که تجربه جنگ و بی ثباتی را دارند بیشتر از سایر مناطق  با این پدیده مواجه‌اند جنوب کرمان هم به دلیل نزدیکی  و راه ارتباطی گسترده با استان سیستان و بلوچستان این معضل را تجربه می‌کند. مسئولان به دنبال راه حل ممانعت از قاچاق راه‌های مختلفی چون افزایش قیمت ، تشدید نظارت‌ها و یا هوشمندسازی در توزیع سوخت را عملی کردند. اما نبود اشتغال به همراه اقتصاد زمین خورده در بخش کشاورزی به عنوان شغل غالب مردم این مناطق اشتیاق به سمت قاچاق سوخت  که سود بالایی هم دارد را بیشتر می‌کند.

 چند وقتی است که دولتمردان این حوزه به دنبال روش‌های غیر‌قیمتی دیگر در جلوگیری از قاچاق طرحی را در مناطق درگیر قاچاق فراورده‌های نفتی از جمله جنوب کرمان اجرا می‌کنند.

جلوگیری از قاچاق از راه‌های غیر‌قیمتی

«هادی بیگی نژاد» عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین به بررسی سیاست‌های غیرقیمتی و استفاده از آنها روی آورده‌ و راه‌های غیرقیمتی فراوانی برای حل مشکل ناترازی بنزین وجود دارد که مهم‌ترین آن شفاف سازی گردش سوخت در کشور است.

کارت سوخت جایگاه‌داران با هماهنگی و همفکری با استانداران، فرمانداران و شرکت‌های پخش استانی مدیریت می‌شود تا با حساسیت بیشتری از این کارت‌ها استفاده شود و موجودی بنزین آنها از چرخه مصرف واقعی مردم خارج نشود و به چرخه قاچاق نرود.

روش غیر قیمتی جدید اعمال شده شاید تا حدودی مسئولان ذیربط را به هدف خود از جمله شفاف‌سازی سوخت مصرفی نزدیک کرده باشد اما شهروندان این شهر‌ها را با مشکلاتی روبرو کرده است.

اجرای طرح کدینگ در جنوب کرمان

 در این طرح به اصطلاح «کدینگ » به هر کارت سوخت محدودیت  مصرف سوخت روزانه به میزان  ۳۰ لیتر داده شده است و اجرای همین محدودیت منجر به تشکیل صف‌های طولانی در محل جایگاه‌های توزیع سوخت گردید تا جایی که دیدن این صف‌های طویل در پمپ‌های بنرین عادی شده است.

مشکل پیش رو نه تنها صدای اعتراض شهروندان را در آورد بلکه صدای این اعتراض از تریبون نماز جمعه هم شنیده شد 

به گونه ای که حجت الاسلام و المسلمین عباس گروهی امام جمعه فاریاب در نماز جمعه دو هفته گذشته ضمن اشاره به برگزاری میز خدمت توسط شرکت نفت در نماز جمعه شهرستان فاریاب گفت: «ما فکر کردیم مشکل مردم حل خواهد شد اما مساله حل نشد، من تا هفته آینده به شرکت نفت مهلت می‌دهم اگر مساله جایگاه‌های سوخت شهرستان فاریاب به همین منوال که الان است باشد، آن موقع مجبورم خیلی از واقعیت ها را در خطبه ها بیان کنم خیلی از مسائل را می دانیم ولی دوست نداریم آنها را به خطبه ها بکشانیم.»

نسبت به مشکلات مردم بی خیال نیستیم

او ابراز کرد: از مسئولین شهرستان و استان خواستاریم ضمن حل کردن این مساله پاسخگو باشند آیا قانون ما پنج شهرستان جنوبی با قانون مملکت، دو تا است؟ چرا مردم پنج شهرستان جنوبی باید دو ساعت در صفوف بنزین معطل شوند و بعد بگویند ۳۰ لیتر بنزین بیشتر به تو نمی‌دهیم، چرا فقط در پنج شهرستان جنوبی، شاهد این چنین اتفاقی هستیم ما نسبت به مشکلات مردم، بی خیال نیستیم.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان در همین رابطه گفت: در راستای مدیریت برداشت سوخت بنزین در جنوب و جنوب شرق استان، تصمیماتی را در سطح استان، شهرستان و تصمیماتی در سطح کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مرتبط با سوخت اتخاذ شد.

سید باقر نورالدینی ادامه داد: برخی از جایگاه های ما به محض آنکه سوخت تخلیه می شد، بسیار سریع سوختشان برداشته می شد و مدت زمانی متوقف می شدند؛ بنابراین تصمیم بر این شد که سهمیه برداشت را به نحوی تنظیم کنیم تا سوخت رسانی تداوم و همچنین برداشت با ارسال سوخت همخوانی داشته باشد تا بتوانیم سوخت‌رسانی خوبی را به هموطنان خود داشته باشیم و در بخش‌هایی از عرضه خارج از شبکه جلوگیری کنیم.

افزایش سهمیه سوختگیری به روزانه ۴۰ لیتر

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان  ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: در این راستا اقداماتی صورت گرفت و به منظور توزیع مناسب و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه، تدابیری اتخاذ و جدول منطقه ای طرح ریزی شد.

نورالدینی تصریح کرد: شاید بعضا با توجه به مراجعات مکرر، برخی از جایگاه شلوغ باشند اما بر اساس رصد و بازدیدی که از حوزه جایگاه ها داشته‌ایم، گاهی اوقات، جایگاه ها با ازدحام مواجه می‌شوند که آن هم گسترده نیست.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان خاطر نشان کرد: در راستای حجم ترافیک و بهبودی شرایط، تصمیم گرفته ایم که تغییراتی را در میزان برداشت سهمیه‌ها اعمال کنیم و میزان برداشتی که سی لیتر بوده است را به چهل لیتر برسانیم.

نورالدینی در رابطه مشکل توزیع سوخت آزاد و ارائه نشدن کارت سوخت آزاد در تعدادی از جایگاه‌ها می‌گوید: سوخت آزاد با محدودیت ۲۰ لیتر روزانه در تمام جایگاه‌ها توزیع می‌شود و هر گونه تخلفی در این رابطه را پیگیری می‌کنیم.  آنطور که عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم از اطلاعات و آمار استخراج شده از سامانه هوشمند سوخت، در مدت اجرای این طرح می گوید: در مرداد‌ماه بالغ بر ۵۵ میلیون لیتر بنزین از چرخه قاچاق خارج شده است و پیش‌بینی می‌شود در شهریورماه نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیون لیتر از چرخه قاچاق خارج شود و صرفه‌جویی اتفاق بیفتد؛ به عبارت دیگر در ۴۵ روز گذشته جلوی قاچاق بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین از طریق اجرای همین شیوه غیر قیمتی گرفته شده است.

ارایه این آمار و اطلاعات نشان از تداوم محدودیت طرح جدید می‌دهد و شهروندان شهرهای مورد هدف قاچاق سوخت همچون ساکنان جنوب کرمان باید سوخت را با صرف وقت بیشتری دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :