با وارد مدار شدن تصفیه خانه جدید. مشکل آرسنیک آب جیرفت حل شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1410

با وارد مدار شدن تصفیه خانه جدید. مشکل آرسنیک آب جیرفت حل شد

آب شرب شهر جیرفت دیگر مشکل آرسنیک ندارد زیرا تصفیه‌خانه جدید این شهر وارد مدار و معضلات ناشی از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی برطرف شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان روز یکشنبه در جریان بازدیدی از این تصفیه خانه در جمع خبرنگاران گفت: چاه‌های آب شرب شهر جیرفت در سال‌های اخیر دارای فلزات سنگین شدند و کار ساخت تصفیه خانه برای رفع این مساله با ظرفیت ۳۵۷ لیتر بر ثانیه از سال گذشته آغاز شده بود که فاز نخست آن با ظرفیت ۲۲۰ لیتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت و در دهه فجر افتتاح می‌شود.

علیرضا عبدیان افزود: تصفیه خانه جدید در کنار تصفیه خانه حسین‌آباد با ظرفیت ۹۰ لیتر در ثانیه در حال فعالیت است که اینک آب شهر جیرفت به طور کامل تصفیه می‌شود و مردم نگرانی بابت آرسنیک و فلزات سنگین نداشته باشند.

جهاد آبرسانی با قرارگاه امام حسن(ع)

او همچنین با اشاره به یکی دیگر از اهداف حضور خود در شهرستان جیرفت ادامه داد: جیرفت حدود ۶۸۰ روستا دارد و به‌تنهایی از تعداد زیادی از برخی از استان‌های کشور هم دارای روستای بیشتری است.

عبدیان اضافه کرد: ۱۷۰ روستا از ۷۲۰ روستای بی بهره از آب شرب سالم استان در شهرستان جیرفت قرار دارد و بهره مندی روستاهای جیرفت از آب شرب ۶۵ درصد است.

وی یادآور شد: دولت با جهاد آبرسانی در همکاری با قرارگاه امام حسن(ع) برای ۶۶۹ روستا در استان در حال اجرای طرح آبرسانی است که از این تعداد ۱۴۰ روستا در جیرفت قرار می‌گیرد که کار آن از طریق قرارگاه خاتم الانبیا با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی در حال انجام است.

به گفته عبدیان اعتبار طرح آبرسانی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جیرفت ۱۱۶ میلیارد تومان است که با اتمام این طرح به ۱۴۰ روستای شهرستان آبرسانی می‌شود و بهره مندی روستاهای این منطقه از آب شرب سالم نیز به ۸۰ درصد می‌رسد.

 مدیرکل دیوان محاسبات استان کرمان هم که مدیرعامل آب و فاضلاب استان را در این بازدید همراهی می‌کرد گفت: در راستای قراردادی که شرکت آب و فاضلاب با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرده بود دیوان محاسبات بر آن شد نظارت لازم بر این طرح‌ها را داشته باشد که اعتبارات به موقع و در جای خود هزینه شده باشد.

مسعود کاشی افزود: اعتبار شهرستان جیرفت بویژه برای شهرهای ساردو و جبالبارز ۱۱۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۱۴۰ روستا پیش بینی شده بود.

او ادامه داد: با ۱۷۵ میلیارد تومان اعتباری که امسال اختصاص داده خواهد شد امید می‌رود طبق برنامه زمان بندی در ۲۰ ماه آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از آب سالم بهره مند شوند.

فرماندار شهرستان جیرفت نیز در این زمینه اظهار کرد: بزرگترین مشکل جیرفت در ۲ سال اخیر کم آبی و تنش آبی بوده که با درایت و پیگیری‌های شرکت آب و فاضلاب، طرح‌هایی برای شهرستان بویژه در بخش اسماعیلی، ساردوئیه، جبالبارز و مرکزی تعریف شد.

احمد بلندنظر اضافه کرد: با توجه به وضعیت سردی هوا در برخی مناطق شهرستان، تلاش می‌شود برای این مناطق که امکان فعالیت در این ماه‌های سرد محدودتر است، قبل از رسیدن فصل تابستان و تشدید مشکلات، زمانی که هوا مساعدتر می‌شود کارهای آبرسانی پیش برود.

  طی چند سال اخیر استفاده از ظرفیت مجموعه سپاه در همکاری تنگاتنگ با دولت و مجموعه‌های وزارت نیرو به‌ویژه شرکت آب و فاضلاب نخستین بار در کشور، طرحی شامل جهاد آبرسانی ذیل قرارگاهی با عنوان امام حسن(,ع) در استان کرمان طراحی که ثمرات بسیاری برای حل مشکل روستاهای دارای تنش آبی داشته و اینک در دیگر استان‌های کشور نیز به عنوان الگو اجرایی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 15
  • امروز: 127
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,430
  • ماه: 7,883
  • سال: 26,302