وام برای پولدارها؛ مردم از دریافت وام فوری محروم هستن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1477

وام برای پولدارها؛ مردم از دریافت وام فوری محروم هستن 

گزارش| مهر

بررسی‌ها نشان می‌دهد جز تسهیلات تکلیفی مانند وام ازدواج و فرزندآوری دریافت مابقی وام‌ها به صورت فوری برای مردم به شدت محدود شده و تنها افرادی می‌توانند وام بگیرند که رسوب پول داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها اگر به هر بانک برای گرفتن وام برای مصارف فوری سری بزنید تنها این صحبت را می‌شنوید که طبق دستور بانک مرکزی جلوی تسهیلات بانک‌ها گرفته شده و تنها به افرادی وام پرداخت می‌شود که پول خود را در بانک مسدود کرده باشند.

طبق دستورالعمل بانک کشاورزی برای اینکه بتوانید وام فوری یک ماهه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان بگیرید باید ۳۵۷ میلیون تومان پول را یک ماه در بانک بخوانید، اگر بخواهید در مدت سه ماه وام بگیرید، باید مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان را ۳ ماه در بانک بخوابانید تا ۵۰ میلیون تومان وام بگیرید.

سوال اینجاست؛ فردی که ۳۵۷ میلیون تومان پول نقد در حساب دارد واقعاً نیازی به ۵۰ میلیون تومان وام دارد؟ 

از خرداد ماه ۱۴۰۱ گرفتن وام سخت شده است

نا امید از بانک کشاورزی به یکی از شعبات مرکزی بانک ملت می‌روم؛ از متصدی اعتبارات بانک سوال می‌کنم آیا تسهیلاتی به مردم عادی پرداخت می‌کنید؟ که متصدی می‌گوید پرداخت وام به صورت فوری از خرداد ماه ۱۴۰۱ مشکل شده و تنها افرادی می‌توانند وام دریافت کنند که حداقل ۳ ماه پول را در بانک خوابانده باشند و این روند تا به امروز ادامه دارد اما احتمال دارد در ابتدای خرداد ماه بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی را برای ارائه وام ارائه کند که پرداخت وام سهل الوصول تر شود. 

وام فقط با میانگین موجودی ۶ ماهه

به یکی از شعبات مرکزی بانک ملی رفته و از ارائه تسهیلات سوال می‌کنم، مدیر اعتبارات درباره اعطای وام فوری می‌گوید روند اعطای تسهیلات خواباندن ۱۰ میلیون تومان پول یعنی ۱۰ درصد از مبلغ وام در حساب بانک ملی و دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی آن هم از نوع کارت خرید کالا است. به گفته این مدیر بانکی احتمال دارد ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش یابد اما باید منتظر اوایل خرداد ماه و دستورالعمل جدید بانک مرکزی بود. 

به بانک توسعه تعاون هم سری می‌زنم تا ببینم این بانک هم می‌تواند تسهیلات ارائه دهد یا خیر، یکی از متصدیان این بانک می‌گوید خواباندن ۱۵ درصد از مبلغ وام در ۵ ماه به شما امکان تسهیلات می‌دهد

یکی از متصدیان اعتبارات بانک تجارت به خبرنگار مهر می‌گوید: از ابتدای دی ماه سال گذشته امکان ارائه تسهیلات خرد را نداشته و تنها به مشتریانی وام می‌دهیم که معدل حساب دارند، البته از ابتدای سال این روند سخت‌تر شده و تنها به کدهای حقوقی یا شرکت‌های خوب تسهیلات ارائه شده و تسهیلات خرد نداریم. 

بانک قرض الحسنه مهر  هم در این دستورالعمل  خود آورده است: ۱۰۰ درصد میانگین موجودی را می‌توان در ۸ ماه دریافت کرد، اما برای دریافت فوری وام تنها یک هشتم آن را می‌توان از طریق معدل حساب وام گرفت، یعنی اگر فردی می‌خواهد ۱۰۰ میلیون تومان وام خرد از بانک مهر ایران بگیرد باید ۸۰۰ میلیون تومان پول را در یک ماه در حساب خود حبس کند و طبیعتاً فردی که این میزان پول دارد برای ۱۰۰ میلیون تومان حاضر نیست که چنین اقدامی را انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 81
  • امروز: 44
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,445
  • ماه: 7,855
  • سال: 25,888