کرمان ۱۰ درصد از بذر هیبریدی کشور را تامین می‌کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1063

کرمان ۱۰ درصد از بذر هیبریدی کشور را تامین می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و‌کشاورزی استان کرمان با اشاره به ضرورت‌ تولید بذ‌ر‌هیبریدی در کشور‌گفت: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای تولید و تامین ۱۰ درصد از بذر هیبریدی مورد نیاز کشور در این استان تا سال آینده انجام شده است.

سیدمهدی طبیب‌زاده در گردهمایی روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی استان‌های کشور به میزبانی کرمان افزود: تولید بذر‌هیبریدی در استان کرمان با وجود اینکه وابسته به واردات هستیم، آغاز شده است.

او تصریح کرد: طرح ردیابی سموم در استان کرمان با همکاری دانشگاه‌ها و سازمان جهاد کشاورزی کرمان طراحی شده که در این زمینه با اجرای طرح می‌توانیم این سموم را ردیابی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی،‌صنایع،‌معادن و کشاورزی استان کرمان بیان داشت: کرمان با ۲۰ درصد باغات کشور قطب مهمی از کشاورزی کشور محسوب می‌شود به طوری که پسته این استان در سال گذشته بیشترین صادرات محصولات کشاورزی را با بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار داشته است.

او با اشاره به فرصت‌های تنوع اقلیمی استان کرمان و فرصت‌های کشاورزی این سرزمین افزود: روند توسعه محصولات کشاورزی در کرمان به خوبی طی شده در حالی که بیشترین سطح گلخانه‌های مدرن کشور در این استان قرار دارد.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه نباید آب گران را صادر کنیم گفت: توسعه گلخانه‌های مدرن را در این حوزه در استان کرمان در دستور کار قرار داده ایم لذا کشاورزی باید به ازای مصرف آب محدود، بازدهی مناسبت تری داشته باشد.

او ادامه داد: ارزش استخراج هر مترمکعب آب از محل طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان ۷۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود لذا اتاق بازرگانی کرمان به دنبال توسعه و ترویج بهره‌وری حوزه کشاورزی با استفاده از آموزش و مهارت‌آموزی است.

او با تاکید بر محدودیت منابع آبی و ضرورت حرکت به سمت کشاورزی مدرن تصریح‌کرد: ۹۴ درصد آب استان کرمان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و از نظر ما تناسبی با تولید و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی استان ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی،‌صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: کشاورزی در مجموع ۲۸ تا ۳۰ درصد، تولید ناخالص داخلی این استان را در اختیار دارد.

طبیب‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کشاورزی مدرن و با بهره‌وری بالا و تولید محصولات با ارزش بالا در شرایط فعلی، تصریح‌کرد:اتاق بازرگانی این رویکرد را دارد که کشاورزی به سمت بهره‌وری هدایت کند.

او ادامه داد: حرکت در راستای الگوی کشت و آمایش سرزمینی موجب می‌شود که انباشت برخی محصولات در فصل‌هایی از سال مواجه نشویم و سعی داریم توسعه را به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا هدایت کنیم.

باقی مانده سموم ۳۰ درصد ارزش صادرات محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: باید بستر صادرات کشاورزی را با مکانیزه‌سازی، برداشتن چالش‌های موجود ایجاد کنیم و در این راستا یک طرح بیش‌ از۴۰سال روی میز مسئولان باقی مانده حتی سازمان بازرسی به اجرای آن ورود کرد و وزیر‌سابق دستور داد که سند سموم باید در‌محصولات صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

محمود نجفی ادامه داد: باقی‌ماندن سموم به عنوان یکی از معضلات جدی در کشاورزی کشور و بر بازارهای هدف صادراتی ما اثرگذار است با کمترین هزینه تغییرات می‌توان این مشکل صادرات را رفع کرد.

او با طرح این سوال که چرا باید صادرات پسته و کشمش ما دنباله رو دیگر کشورها باشد؟ عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و حفظ نباتات شاید نمی‌خواهد مشکل را حل کند که در این زمینه استدعا دارم کمیسیون کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی این مهم را درخواست کند و این سرفصل در اولویت وزیر که از بدنه کمیسیون کشاورزی بالا آمده، قرار گیرد.

او با تاکید بر‌اینکه باقی مانده سموم ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش کالای صادراتی ما را پایین می‌آورد گفت:‌بازار عراق و افغانستان به خاطر همین مسائل و سایر مشکلات کشاورزی ما،‌برایمان مهم است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان افزود:تغییر حکومت در افغانستان صادرات مارا به لرزه می‌اندازد که در این خصوص علت خارج شدن از بازارهای رده یک و دوم دنیا باقی‌ماندن سموم در محصولات کشاورزی است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 84
  • امروز: 29
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,454
  • ماه: 7,238
  • سال: 24,630