خشکسالی باعث خداحافظی با کدام صنایع می‌شود؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1637

خشکسالی باعث خداحافظی با کدام صنایع می‌شود؟
گزارش| تجارت فردا
در هزارتوی در حال گسترش صنایع جهانی، مصرف آب به عنوان یک موضوع محوری مطرح شده است. استفاده از آب با ایفای نقشی ضروری در فرآیندهای تولید، از تولید انرژی گرفته تا تولید غذا و نوشیدنی، سنگ‌بنای صنایع بی‌شماری است. با این حال، ما واقعاً چقدر از معیارهای مصرف آن را درک می‌کنیم؟
بدون آب، بسیاری از شرکت‌ها و محصولاتی که آنها ارائه می‌کنند، وجود نخواهد داشت. آب یک عنصر اساسی برای تقریباً هر مرحله از فرآیندهای تولید در سراسر جهان است. چه آب یونیزه‌شده برای بخش‌های الکترونیک و داروسازی باشد، چه آب نرم‌شده برای کاربردهای تغذیه دیگ بخار، آب یک عنصر ضروری است و ردپای آن در تمام صنایع در این سیاره دیده می‌شود.
بر اساس گزارش گروه منابع آب -یکی از شاخه‌های بانک جهانی-، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، تقاضای آب تا ۴۰ درصد از عرضه فعلی فراتر برود. بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، در سخنرانی روز جهانی آب در مارس ۲۰۱۲ گفت: «در بسیاری از نقاط جهان، کمبود آب در حال افزایش است و نرخ رشد تولیدات کشاورزی کند شده است. در عین حال، تغییرات اقلیمی مخاطرات و غیرقابل پیش‌بینی بودن را برای کشاورزان، به ویژه برای کشاورزان فقیر در کشورهای کم‌درآمد تشدید می‌کند. این چالش‌ها، رقابت میان جوامع و کشورها را برای منابع کمیاب آب افزایش می‌دهد، معضلات امنیتی قدیمی را تشدید می‌کند، معضلات جدید ایجاد می‌کند و مانع دستیابی به حقوق اساسی بشر در مورد غذا، آب و بهداشت می‌شود.»
اگرچه این سخنان در سال ۲۰۱۲ گفته شد، اما هنوز هم صادق است. کارشناسان می‌گویند که کمبود آب تنها به دلیل تغییرات اقلیمی نیست؛ بلکه ناشی از سوءمدیریت منابع آب موجود در صنایع پرمصرف آب نیز هست.
مهندسان عمران دانشگاه کارنگی ملون در گزارشی با عنوان «برداشت مستقیم و غیرمستقیم آب برای بخش‌های صنعتی ایالات‌متحده» در گزارشی معیار در سال ۲۰۱۰ گزارش دادند که بخش‌های کشاورزی و صنعتی تقریباً ۹۰ درصد از برداشت‌های مستقیم آب را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، این عدد تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده بود.
برداشت آب به صنعت بستگی دارد. برای مثال، نیروگاه‌های هسته‌ای و برج‌های خنک‌کننده آنها، یا کارخانه‌های خمیر و کاغذ، مصرف آب بسیار بیشتری نسبت به سایر صنایع دارند.
در ادامه، پس از تعریف آب صنعتی و توجه به برخی نکات در زمینه مصرف آب صنعتی، به معرفی صنایع آب‌بر خواهیم پرداخت؛ به بیان دیگر، می‌خواهیم ببینیم کدام صنایع بیشترین نیاز را به آب دارند و در نتیجه، خشکسالی باعث نابود شدن کدام صنایع خواهد شد.
صنایعی که مصرف آب بالایی دارند و نیازمند تصفیه هستند، عبارت‌اند از: آبجوسازی و آب نوشابه گازدار؛ صنایع لبنی؛ کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های قند؛ تولید پارچه؛ کارخانه‌های خمیر و کاغذ؛ نفت و گاز؛ خودروسازی و هواپیماسازی و بسیاری از صنایع دیگر. از آنجا که بسیاری از تاسیسات صنعتی از آب شیرین برای انتقال زباله‌ها از کارخانه و به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها استفاده می‌کنند، مسوولیت اطمینان از حذف و به حداقل رساندن آلاینده‌ها وجود دارد. زیرا با توجه به تولید سنگینی که در حال انجام است، آب صنعتی می‌تواند حاوی آلاینده‌های زیادی از جمله سرب، جیوه، نیترات، فسفات، گوگرد، روغن‌ها و مواد پتروشیمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 28
  • امروز: 181
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,850
  • ماه: 7,764
  • سال: 25,442