فرمانداران شش شهرستان جنوبی کرمان از نبود نمایندگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این شهرها کلایه دارند. شرکت نفت شش شهرستان جنوبی کرمان را نمی‌بیند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1800

فرمانداران شش شهرستان جنوبی کرمان از نبود نمایندگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این شهرها کلایه دارند. شرکت نفت شش شهرستان جنوبی کرمان را نمی‌بیند
فرماندار فاریاب: در فرمانداری‌ شاهد سرریز نارضایتی‌های مردم در حوزه سوخت هستیم
فرماندار قلعه گنج: به دلیل خلا و نبود نمایندگی شرکت نفت، مراجعات مردم به فرمانداری‌هاست
فرقی نمی‌کند که یکی از گردانندگان و اعضا چرخه قاچاق سوخت باشی یا نه، وقتی در یکی از شهرهای جنوب کرمان سکونت داشته باشی قاچاق سوخت با زندگیت گره می‌خورد و اگر خود اهل این تجارت قاچاق نباشی مشکلات و حواشی آن بی برو برگرد نصیبت می‌شود.
سکونت در شهرهای نزدیک مرز که قاچاق سوخت در آنها رواج دارد جدای همجواری با اتفاقات و حوادث ناشی از دپو و یا انتقال سوخت که در اخبار روزمره شنیده می‌شود محدودیت‌های اعمال شده با هدف کنترل و ساماندهی وضعیت قاچاق گریبان گیرت می‌شود.
نقش نظارت، کنترل و مقابله با قاچاق سوخت را ارگان های مختلفی بر عهده دارند.یکی از اصلی ترین آنها شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.
این شرکت همسو با دیگر دستگاه‌های نظارتی، نظارت و کنترل عرضه و توزیع سوخت را با هدف سلامت این چرخه در دستور کار دارد و با توجه به همین رویکرد طرح‌هایی با اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت را تعریف و اجرا کرده است.
علیرغم نقش اساسی شرکت نفت در نظارت به جایگاهای عرضه سوخت و قاچاق آن در شش شهرستان جنوبی کرمان نه تنها که شرکت و اداره بلکه در حد دفتر کار هم مستقر نشده است.
استقرار نیافتن نمایندگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در شهرهای جنوبی کرمان فقط به معطل ماندن نقش نظارتی آن محدود نمی شود. تصور کنید در یکی از شهرهای جنوبی کرمان مانند قلعه‌گنج یا فاریاب منزل داشته باشید و کاملا اتفاقی در هنگام استفاده از کارت سوخت خودروی خود در جایگاه با دو بار زدن رمز اشتباه کارت شما قفل شود و یا کارت سوخت در طرح کدینگ قرار بگیرد، برای رفع مشکل باید به نمایندگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنید، که به دلیل نبود این نمایندگی در شهرستان محل اقامت بایستی به نزدیک‌ترین نمایندگی یعنی شهر کهنوج مراجعه کنید که اگر خوش شانس باشید و کارمند موردنظر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم حضور داشته باشد باید یک روز اداری را برای اینکار بگذارید و همه اینها درحالیست که در بقیه موارد مشکلی پیش نیاید و کار به روز آینده موکول نشود.
این روال نه تنها برای قلعه.گنج و فاریاب که برای ساکنان شهرهای شهرستان‌های منوجان، جازموریان، رودبار جنوب هم به همین شکل است.
نبود نمایندگی و و دفتر مستقل صدای فرمانداران شهرهای جنوب را هم درآورده است و از این موضوع گلایه دارند.
فرماندار قلعه گنج با عنوان اینکه نمایندگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در کهنوج با داشتن چهار کارمند باید شش شهرستان جنوبی را پوشش دهد گفت: با توجه به پراکندگی و وسعت شش شهرستان جنوبی قلعه گنج، فاریاب، منوجان، رودبارجنوب، جازموریان و خود شهرستان کهنوج و تعدد وظایف این شرکت از توزیع و حمل و نظارت بر سوخت و البته تعداد کم نیروی انسانی قطعا در موضوع نظارتی و بحث اداری نمی توانند موثر باشند.
*ضرورت نمایندگی شرکت نفت در شهرهای جنوبی‌کرمان
محمد فلاح‌کهن بیان کرد: مردم فکر می کنند در موضوع سوخت فرمانداری‌ها متولی سوخت هستند در صورتی که فرمانداری فقط هماهنگ کننده است.
فرماندار قلعه گنج افزود: به دلیل خلا و نبود این نمایندگی در قلعه گنج و دیگر شهرستان‌ها مراجعات مردم به فرمانداری‌هاست و لازم است شرکت نفت که از لحاظ مالی هم توانمند است یک نیرو بعضا شرکتی برای هر یک از شهرستان‌ها بگیرد و فرمانداری‌ها نیز آنها را حمایت می‌کنند.
فلاح‌کهن با بیان اینکه بازدید از جایگاههای سوخت تخصصی است و نمی‌شود که این کار را به عهده دیگر ارگان‌ها انداخت افزود: برای مردم این شهرستان ها از جمله قلعه گنج بسیار دشوار است که برای کار مربوط به نمایندگی به شهر کهنوج برود بعضا فاصله بین کسی که در دور ترین نقطه رمشک در قلعه گنج تا کهنوج حدود چهار ساعت باید رانندگی کند.
* نیروی انسانی موجود جوابگونیست
فرماندار فاریاب در همین رابطه اعلام کرد: در جنوب کرمان فقط دو شهرستان جیرفت و کهنوج ناحیه دارند یعنی ناحیه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را فقط در کهنوج و جیرفت داریم.
یوسف میرشکاری ادامه داد: متاسفانه انگار همین ناحیه موجود هم در کهنوج با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داد به عنوان رییس کسی را ندارد. از طرفی این شرکت با داشتن پوشش شش شهرستان فقط چهار نفر کادر اداری دارد که پاسخگوی شهروندان کهنوجی نیست چه برسد به پوشش دیگر شهرستان‌های جنوبی.
او ادامه داد:ما این گلایه‌ها را کردیم و هفته گذشته جلسه‌ای با مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان داشتیم اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
میرشکاری افزود: این دغدغه ماست اما متاسفانه ته شرکت در شهرستان ما نمایندگی دارد و نه نیروی لازم و کافی برای انجام خدمات را دارد.
*نظارت کافی بر جایگاههای سوخت انجام نمی‌شود
او بیان داشت: لازمه اصلاح هر کارت سوخت که شامل طرح کدینگ می‌شود مراجعه به شرکت نفت است که با وجود اینکه این نمایندگی در این شهرستان نیست افراد باید متحمل طی راه و هزینه شود و به کهنوج برود که البته بعد از مراجعه هم به دلیل کمبود نیرو این روند بسیار طولانی می‌شود و گاها ۲ تا سه ماه طول می‌کشد.
فرماندار فاریاب می‌گوید: اگر شرکت نفت از نیروی انسانی لازم برخوردار بود نظارت بر توزیع سوخت بهتر انجام می‌شد و چیزی که مردم هم اکنون در مبحث قاچاق سوخت می‌بینند اتفاق نمی‌افتاد به طوری که ما در فرمانداری‌ شاهد سرریز همه نارضایتی‌های مردم درحوزه سوخت هستیم.
*نارضایتی از سوخت سوی فرمانداری‌ها می‌رود
فرماندار جازموریان هم این موضوع را نگران کننده می‌داند و عنوان می‌کند: نیروهای اداری موجود در کهنوج نمی‌توانند پوشش شهرهای جنوبی را بدهند.
جهانگیری افزود: با سهمیه‌بندی سوخت سهمیه کشاورزان کم شده است و این مشکلاتی برای منطقه ایجاد کرده است.
او ادامه داد: اگر حتی اداره‌ای از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در شهرستان رودبار جنوب که در نزدیکی ما است هم مستقر شود، راضی کننده است.
فرماندار می‌گوید: ما به عنوان فرماندار باید جوابگوی خواسته مردم باشیم و از شرکت نفت درخواست حل موضوع را داشتیم در جواب کمبود نیرو را بیان می کنند.
وقتی شرکت نفت کار نظارت به جایگاه‌داران را به خوبی انجام ندهد مطمئنا قاچاق سوخت بیشتر می‌شود.
جهانگیری با گلایه از کاهش سهمیه سوخت و اعطای کارت سوخت آزاد به جایگاه‌داران اظهار داشت: گرفتاری‌های منطقه ما به دلیل وسعت منطقه و طولانی بودن مسیر ها بیشتر است و مطمئنا وقتی کارت سوخت آزاد دست یک نفر است زمینه قاچاق بیشتر می‌شود.
او می‌گوید: اگر سهمیه سوخت به صورت واقعی و منطقی تعیین شود راه قاچاق بسته می‌شود اما با این وضعیت موجود حجم نارضایتی از این اوضاع به سوی فرمانداری‌هاست.
درحالی که مسئولین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بارها اعلام کردند که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و در حوزه نظارتی نیاز به تقویت نیروی انسانی در ستاد پخش استان کرمان وجود دارد، برای رفع این مورد هم قدمی برداشته نشده است.
کمبود نیروی انسانی علیرغم اینکه در حوزه نظارت ضررهای هنگفتی وارد کرده و عرصه قاچاق سوخت را وسعت بخشیده است، با تاخر و تعلل در کار ارباب رجوع، شهروندان شهرهای جنوبی را گرفتار کرده است. ساکنان پنج شهر جنوبی کرمان در حالی از داشتن فقط یک نمایندگی شرکت نفت در شهر کهنوج گلایه دارند که نماینده مردم شش شهر جنوبی کرمان در مجلس عضو کمیسیون انرژی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853