کودهای یارانه ای در جنوب استان کرمان دچار پرمصرفی نبوده اند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1149

کودهای یارانه ای در جنوب استان کرمان دچار پرمصرفی نبوده اند

سمیه خدیشی| مدیر شرکت خدمات حمایتی،کشاورزی جنوب کرمان گفت: میزان کودهای یارانه دار ازته، فسفاته و پتاسه در سال های اخیر به استناد آمار و اطلاعات رسمی، دچار پرمصرفی نبوده است.

محمد شریفی بیان کرد: مصرف این کودها همواره کمتر از میزان توصیه‌های موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بوده است .

او اظهارداشت: در ابتدای هر سال موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نیاز کل استانهای کشور به انواع کودهای ازته ،فسفاته و پتاسه را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام و وزارتخانه نیز کودهای مورد نیاز و مقادیر آنها را به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می نمود تا نسبت به تامین و توزیع آن اقدام گردد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: میزان نیاز کشور به کودهای ازته ،فسفاته و پتاسه طبق اعلام موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به طور متوسط چهار و نیم میلیون تن در سال است که طی یک دهه اخیر مصرف این کودها هیچگاه به سه میلیون تن هم نرسیده است.

او می گوید بر همین اساس در سال گذشته میزان نیاز جنوب استان کرمان به کودهای یارانه دار ازته، فسفاته و پتاسه به طور جمع مقدار ۶۰ هزار تن بوده که علی‌رغم تأمین و تدارک سهمیه اعلامی توسط این شرکت ،فقط مقدار ۳۷ هزار و ۲۶۰ تن از انواع این کودها مصرف شده است.

شریفی در پایان تاکید کرد: لازم به توضیح است که در سال گذشته نرخ فروش کودهای فسفات و پتاس به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، ۵ برابر شده که این موضوع باعث کاهش بیشتر مصرف این ۲ نوع کود در کشور و خصوصاً جنوب کرمان گردیده است و فاصله مصرف کودهای یارانه‌ای با میزان نیاز واقعی بیشتر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :