قاچاق سوخت تراکتورها را خاموش کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1285

قاچاق سوخت تراکتورها را خاموش کرد؛ تراکتورهایی که برای فروش و قاچاق سوخت خریداری شده‌اند در زیر سایبان‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان: ضریب مکانیزاسیون منطقه براساس تعداد تراکتور توزیع شده بالا است اما تراکتورها کارنمی‌کنند و کشاورز به مشکل افتاده است

کشاورزی یکی ازچالشی‌ترین مشاغل محسوب می‌شود با چشم‌پوشی‌ و گذر از مشکلات عدیده‌ای مانند وقوع بلایای طبیعی و دردسرهای تهیه بذر، نهاده، کود و یا مشکلات انبارداری، فروش،بازاریابی و برندسازی و.. به تامین ماشین آلات کشاورزی در مرحله کاشت و یا برداشت می‌رسیم . 

جنوب‌کرمان هم که از دیر‌باز یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود در کنار محرومیت، فقر‌ و کمبودهای زیرساختی  که با خود دارد این مشکل را دو چندان احساس می‌کند. نبود و یا کمبود ماشین‌آلات کشاورزی در هر یک از مراحل کاشت،داشت، و برداشت راه  تولید این منطقه را سخت‌ترمی‌کند.

چند سالی است که جهاد کشاورزی جنوب کرمان با رویکرد افزایش ضریب مکانیزاسیون این منطقه اقدام به اعطا تسهیلاتی جهت خرید انواع تراکتور کرده است تا از این طریق گامی در جهت رفع این مشکل بردارد.

اعطای تسهیلات برای خرید تراکتور

آن‌طور که حسین صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در سال گذشته گفته است: طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ برای خرید تعداد ۱۳۰ دستگاه انواع تراکتور، اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون به متقاضیان واجد شرایط در جنوب کرمان پرداخت شد.

 آنچه که از رصد اخبار مربوطه  بر‌می‌آید بایستی این مشکل کشاورزان خطه جنوب در حال برطرف‌شدن باشد. اما در آستانه فصل کاشت پای صحبت کشاورزان که می‌نشینی همان مشکل تکراری و کمبود ماشین‌های کاشت  و چشم انتظاری در لیست برای تراکتوری که زمین را شخم زده و آماده کاشت کند.

یک جای کار می‌لنگد

جسته و گریخته حرف از نبود نظارت بر نحوه معرفی کشاورزان برای دریافت تسهیلات خرید تراکتور به میان می‌آید. به طور مثال بدون اینکه خریدی اتفاق بیفتد تسهیلات به متقاضیان معرفی‌شده اعطا می‌شود. بخشی از آمار‌های ارائه شده در خصوص تعداد تراکتورهای واگذار شده شامل این مورد می‌شود و در واقع تراکتوری به چرخه فعالیت کشاورزی وارد نشده است.

این آمار تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‌دهد با بررسی انجام شده و پرس جو از کشاورزان تعداد زیادی از تراکتورهای تهیه شده صرفا جهت فروش سوخت خریداری شده‌اند.

امیری یکی از کشاورزان جنوب کرمانی می‌گوید: افراد زیادی حتی در بین کارمندان اقدام به خرید تراکتور، صرفا برای فروش سوخت آن کرده‌اند.

تراکتورها دل به کار نمی‌دهند

او ادامه می‌دهد: سود حاصل از فروش سوخت تراکتور به صرفه است و نیازی نیست که با آن کار کنند و تراکتور را در پارکینگ نگه داشته‌اند.

امیری می‌گوید: در هر نوبت کارت سوخت این تراکتورها شارژ می‌شود بدون اینکه عملکرد آنها رصد شود و صاحبان این ماشین‌ها حاضر نمی‌شوند که کار کنند و درآمد قابل توجهی ماهانه از فروش سوخت ماشین خود بدست می‌آورند.

  این کشاورز ادامه می‌دهد برای شخم زمین باید از تعداد معدود تراکتور‌هایی که کار می‌کنند نوبت بگیریم و یا به قیمت بالاتری آنها را راضی کنیم که زمین را شخم بزنند.

پلاک‌گذاری برای ممانعت از قاچاق سوخت

رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خرداد ماه از پلاک گذاری تراکتورها به منظور جلوگیری از قاچاق گفت.

میثم محمودی گفته است: به منظور شناسایی و ساماندهی مدیریت سوخت و هدفمند نمودن بیش از ۵۸۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین در جنوب کرمان پلاک‌گذاری شده است.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان که به اهداف پلاک گذاری ادوات کشاورزی اشاره کرده است و گفته در راستای اجرای تبصره یک ماده ۲۸ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی ‌و منابع طبیعی سال ۱۳۸۹مجلس شورای اسلامی، امر شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی در جنوب کرمان روبه اتمام است. او تعداد انواع ماشین‌های کشاورزی خودگردان در جنوب کرمان  را ۵۸۴۰ دستگاه ذکر کرده است .

اقدام به پلاک گذاری تراکتورها فقط مختص جنوب کرمان نیست در اکثر نقاط کشور برای عبور از این بحران و حل مشکل کشاورزان  پلاک‌گذاری ماشین آلات کشاورزی، تخصیص و تحویل کامل سوخت به تراکتورها و کمباین‌ها مشروط به داشتن پلاک انتظامی است.

به دنبال راهکار حل موضوع هستیم

در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به خبرنگار« کاغذ‌وطن» توضیح داد:  مسئله قاچاق سوخت از دغدغه‌های ما نیز است. افرادی تعداد تراکتورهای منطقه را کم می‌دانند در صورتی که تراکتور واگذار شده است و ضریب مکانیزاسیون ما بر اساس تعداد تراکتور توزیع شده،  نسبت به آنچه که باید باشیم بالاتر است.

احمد احمدپور افزود: تعدادی از تراکتورها به زیر سایبان رفته‌اند و بعضی حتی لاستیکی از تراکتور باقی مانده اما همچنان از سهمیه سوخت استفاده می‌کند .

احمدپور تصریح کرد: علیرغم اینکه سوخت بیشتری در حال توزیع است اما ادوات کشاورزی پای‌کار نیستند و کشاورز همچنان گرفتار است .

او به تعداد تراکتورهای موجود در فاریاب اشاره کرد و گفت: ما در فاریاب بیش از 610 تراکتور داریم که این بیشتر از نیاز ما در این منطقه است اما فعال نیستند.

احمدپور که حدود دو ماه است صندلی ریاست سازمان جهاد‌کشاورزی را برعهده گرفته است می‌گوید: ما باید با هماهنگی نیروهای اطلاعات و امنیتی، راهنمایی و رانندگی، شرکت نفت جلسه‌ای برگزار کنیم. هرچند با بررسی این موضوع شاید نتوان به صورت صد در صدی جلوی متخلفان را بگیریم، اما بتوانیم این تعدادی که سواستفاده می‌کنند را به حداقل برسانیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 62
  • امروز: 140
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,735
  • ماه: 7,981
  • سال: 24,583