عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان. تهدید خشکسالی برای ساکنان نیمه جنوبی کشور

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1531

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان. تهدید خشکسالی برای ساکنان نیمه جنوبی کشور

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: طبق تحقیقات آینده‌پژوهی که در زمینه خشکسالی انجام شده در ۲۵ سال آینده، نیمه جنوبی کشور ایران خالی از سکنه خواهد بود و اگر با همین روند پیش برویم ۲۵ سال دیگر کرمان نیز همین‌گونه می‌شود.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص بحران خشکسالی عنوان کرد: درحالی‌که منابع آب شیرین ما بسیار کاهش یافته‌اند، این مسئله آینده شهرهای ایران مرکزی خصوصاً کرمان را تهدید می‌کند.

 او ادامه داد: طبق تحقیقات آینده‌پژوهی که در این زمینه انجام شده در ۲۵ سال آینده، نیمه جنوبی کشور ایران خالی از سکنه خواهد بود و اگر با همین روند پیش برویم ۲۵ سال دیگر کرمان خالی از سکنه می‌شود.

 مصطفی خبازی گفت: از پیامدهای خشکسالی، پایین آمدن سطح آب روستاها بوده و رودخانه‌ها خشک و کم آب می‌شوند و در نتیجه کشاورزی منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 او با تشریح جریان مهاجرت روستا به شهر ادامه داد: زمانی که آب در منطقه کمیاب شود، کشاورزی نیز به‌تبع آن از رونق می‌افتد و کشاورز زحمت‌کش بیکار شده و این خشکسالی سبب مهاجرت گسترده روستاییان به شهرهای بزرگ و کوچک اطراف محل زندگی خود می‌شود که در نتیجه این خشکسالی موجب حاشیه‌نشینی مردم روستایی در اطراف شهرها می‌شود.

 خبازی افزود: مردمی که توانایی انجام هیچ کاری از مشاغل جامعه شهرنشینی را ندارند و به‌ناچار به مشاغل کاذب روی می‌آورند. درحالی‌که اگر همین مردم در روستاها باقی می‌ماندند و به شغل کشاورزی ادامه می‌دادند نقش مهمی در بخش تولید کشور می‌توانستند کنند.

او تصریح کرد: زمانی که ذخایر آبی روبه‌کاهش است، کشاورز مجبور به ترک زمین و خانه و کاشانه روستای خود می‌شود و این یعنی مهاجرت که هزینه‌های زیادی را در آینده به مردم و دولت تحمیل خواهد کرد که از تبعات بلندمدت خشکسالی به شمار می‌آید و آینده شهرهای ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

 او بیان‌کرد: زمانی که کشاورز و نیروی تولید کشور به شهر مهاجرت می‌کند و زمین حاصلخیز مولد را رها می‌کند، و در نتیجه خود نیز مثل جمعیت شهرنشین به مصرف‌کننده مبدل می‌شود؛ اما این در حالی است که اگر منابع آبی تأمین شده بود و کشاورز در روستا باقی‌مانده بوده، با همین زمین می‌توانست چرخه تولید کشور را به حرکت در بیاورد و به تولید کشور کمک کند.

 مصطفی خبازی با تأکید بر میزان بالای تبخیر در کرمان یادآور شد: متأسفانه در استان کرمان با میزان بالای تبخیر مواجه هستیم و همین عامل سبب نابودی بسیاری از محصولات کشاورزی خواهد شد، چراکه حیات انسان و گیاه به آب وابسته است و اگر آب موردنیاز گیاه تأمین نشود گیاه از بین می‌رود و سبب به‌خطرافتادن امنیت غذایی در آینده خواهد شد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اضافه کرد: همچنین بانفوذ آب‌شور سواحل به داخل آب سفره‌های آب زیرزمینی نواحی داخلی کشور سبب می‌شود که آب شیرین در مرحله اول به لب آب‌شور و در مرحله بعدی به آب‌شور تبدیل شود.

 خبازی با بیان اینکه این مسئله سبب مشکلات عدیده‌ای برای موجودات زنده نیز می‌شود، ادامه داد: در نتیجه خشکسالی و تبدیل آب شیرین به آب‌شور تنوع زیستی و زندگی گیاهان جانوران و به‌طورکلی اکوسیستم منطقه و حوضه آبی دچار دگرگونی شده و در وضعیت بحران قرار خواهد گرفت.

 او گفت: این خشکسالی در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی کرمان و یزد به‌خوبی مشهود است چرا که بسیاری از گونه‌ها در معرض خطر انقراض و نابودی قرار گرفتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 52
  • امروز: 23
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,304
  • ماه: 7,794
  • سال: 26,416