سهم کرمان از بازار طلای سبز پایین آمد. کوچ پسته از کرمان به استان‌های پرآب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1546

سهم کرمان از بازار طلای سبز پایین آمد. کوچ پسته از کرمان به استان‌های پرآب
گزارش| بازار
هر چند که کرمان همچنان قطب اصلی تولید پسته کشور محسوب می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد سهم این استان از محصول تولیدی در حال کم شدن است و شتاب دیگر استان‌ها برای توسعه باغ‌های پسته افزایش یافته است.
کرمان سهم بزرگی از پسته تولیدی در کشور و حتی بازارهای بین المللی دارد. تنها رفسنجان ۳۴ درصد پسته تولیدی کشور را همچنان در اختیار دارد و استان کرمان نیز ۵۴ درصد محصول تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که تا سال ۹۶ این سهم بیش از ۸۰ درصد بود اما در همان سال محسن جلالی رئیس سابق اتاق ایران و تولید کننده پسته در کرمان پیش بینی کرده بود که در صورتیکه وضعیت خشکسالی در کرمان تداوم یابد تا ۱۰ سال دیگر استان نقش خود را در بازار از دست خواهد داد.
حالا در سال ۱۴۰۲ در حالیکه مخاطره اقلیمی باغ‌های پسته را تحت تاثیر قرار داده سهم استان از محصول تولیدی در کشور کمی بیشتر از ۵۰ درصد شده است و این زنگ خطری است که مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند اما به مرور پایه اقتصاد استان را نابود می‌کند.
پسته همیشه دومین محصول ارزآور کرمان بعد از مس بوده است و در زمینه محصولات ارزآوری کشاورزی کشور نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
حمایت‌هایی که آب می رود
هر چه کشاورزان و فعالان پسته در کرمان به مسئولان در خصوص خشکسالی، تغییرات اقلیمی و عدم حمایت از پسته کاران هشدار دادند اما میزان حمایتها کمتر و کمتر شد.
حالا کار به جایی رسیده که به دلیل خشکسالی و کمبود آب برخی از کشاورزان برای نگه داشتن باغ‌های مرغوب اقدام به خشک کردن باغ‌های قدیمی می‌کنند.
در دشت انار و رفسنجان اما مشکل بسیار حاد شده است بسیاری از کشاورزان در کنار پمپ‌های آب کشاورزی آب شیرین کن نسبت کرده‌اند زیرا آب به قدری شور شده است که درختان مقاوم پسته را نیز از بین می‌برد
هر چند که اکثرا گمان می‌کنند پسته داران بسیار متمول هستند اما ۸۰ درصد از کشاورزان پسته کار خرده مالک هستند و میزان درآمد آنها فقط کفاف زندگی یک ساله شان را می‌دهد و ۲۰ درصد باقیمانده جزو مالکان عمده هستند که اکثرا در خارج از کشور زندگی می‌کنند.
تغییرات اقلیمی گسترده در رفسنجان طی دو سال گذشته موجب شد میزان تولید پسته تا ۹۰ درصد کاهش یابد و عملا خسارت‌های شدید به مردم و کشاورزان وارد شد.
خشکسالی و تغییرات اقلیمی چالش کشاورزان
محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق ایران و تولید کننده پسته به خبرنگار بازار گفت: خشکسالی و تغییرات اقلیمی از مهمترین مشکلات کشاورزان محسوب می شود و باید برای رفع دغدغه ها و حمایت از تولید کار جدی انجام شود.
محمد محسنی، استاد دانشگاه و صادر کننده پسته در کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: در سالهای اخیر شاهد هستیم که میزان ایجاد باغ‌های پسته در استان‌ها دیگر در حال افزایش است اما مسلما با وجود تولید پسته در استان‌ها و کشورهای دیگر اما پسته رفسنجان و استان کرمان از کیفیت و طعم بسیار مطلوب تری برخوردار است.
وی افزود: برخی از پسته داران کرمانی حتی به کالیفرنیا مهاجرت کرده‌اند و ترکیه نیز کشت پسته را توسعه داده است و به رقیب جدی پسته ایران تبدیل شده‌اند به همین دلیل کشاورزان کرمانی سعی می‌کنند کشت پسته را در استان‌های دیگر گسترش دهند تا بتوانند بازار خارجی را حفظ کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :