۹۵درصد عامل آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع خطای‌انسانی است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 754

۹۵درصد عامل آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع خطای‌انسانی است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: ۹۵درصد عامل آتش سوزی های جنگل ها و مراتع بدلیل خطای انسانی است و فقط ۵ درصد آن ها به دلیل عوامل طبیعی بوده است.

به گزارش ایرنا، مهدی رجبی زاده روز شنبه در جلسه ستاد بحران شهرستان بم ضمن تشکر از عوامل اطفای حریق در بخش دهبکری و همچنین تبریک هفته محیط زیست افزود: حفاظت از طبیعت و محیط زیست یک وظیفه همگانی است و محیط زیست و منابع طبیعی دارای بستر مشترکی هستند

وی اظهارداشت: بدلیل اهمیت و حفظ جنگل ها و مراتع در بحث آتش سوزی در سال ۴۶ مصوباتی در خصوص اطفای حریق داشتیم که همه دستگاههای اداری و نظامی را به این امر موظف کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به بارندگی های اخیر پوشش گیاهی ما افزایش زیادی پیدا کرده است و به همین دلیل کانون بالقوه آتش سوزی قرار گرفته و خطرات ناشی از آتش سوزی بالا رفته است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: ۷۵ درصد آتش سوزی ها در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی کشور رخ می دهد  و زمانی این گونه اتفاقاتی رخ می دهد باد در این زمان عامل تشدید کننده آتش خواهد بود.

رجبی زاده توضیح داد: درا ستان ۴۳ گروه مردمی داریم که بیش از ۶۰۰ نفر در قالب این گروهها در جهت حفاظت از منابع طبیعی و کمک به اطفای حریق همکاری دارند که با توجه به گستردگی مناطق پوشش گیاهی نیاز است حداقل ۳۰۰ گروه مردمی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: طبق بخشنامه سازمان منابع طبیعی در هفته جاری جلسه‌ای با فرمانده سپاه استان در خصوص استفاده از نیروهای بسیج تحت عنوان دیده بان محلی در اطفای حریق خواهیم داشت .

وی گفت: یکی از اقداماتی که در دستور کار ماست ضمن چاپ یکسری بروشورها و توزیع ان در مناطق گردشگری تامین تجهیزات و امکانات و همچنین استفاده از نیروهای اداری جهت اطفای حریق است که این امر باید توسط مدیران ادارات برنامه ریزی شود.

۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع بخش دهبکری در آتش سوخت

در ادامه فرماندار بم گفت: بخش دهبکری یک منطقه ویژه گردشگری در سطح استان است که جزو اولین روستاهای ثبت ملی بشمار می رود که در ایام تعطیلات علی رغم تاکید فراوان بر عدم سفر به دلیل وجود بیماری کرونا شاهد افزایش چشمگیر گردشگر در این منطقه و مناطق پیرامون این بخش هستیم.

هادی شهسوارپور افزود: منطقه دهبکری حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی مرتع و جنگل دارد که همت و تلاش همه دستگاه‌ها را در جهت نگهداری این مراتع می‌طلبد.

وی ضمن اشاره به حادثه خیز بودن شهرستان بم خاطرنشان‌ کرد: ما همواره شاهد وقوع زلزله،سیل ، طوفان و اتش سوزی در سطح شهرستان بودیم که بایدجهت مقابله با این گونه حوادث و بلایای طبیعی برنامه ریزی داشته باشیم.

فرماندار بم ادامه داد: دهبکری یک بخش تازه تاسیس است و به تازگی مدیریت مستقل در منطقه مستقر شده که جهت بهتر حل شدن مشکلات می طلبد نسبت به استقرار سایر ادارات تلاش کنیم.

شهسوارپور توضیح داد: متاسفانه ظهر جمعه ۱۶خردادماه در پی غفلت تعدادی از گردشگران حدود ۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع ما در سه نقطه بخش دهبکری در آتش سوخت و زنگ خطر بزرگی را برای ما به صدا درآورد تا در تابستان امادگی لازم جهت مقابله با این گونه موارد داشته باشیم

وی تصریح کرد: امسال حدود ۶۶میلیمتر بارندگی در دهبکری داشتیم که بیشترین بارندگی استان را به خود اختصاص داده است که باید از ظرفیت‌های استان در جهت پیشگیری از وقوع آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع و همچنین مهار آن استفاده شود و از روز خطاها تا حد ممکن جلوگیری کرد.

فرماندار بم یادآور شد: آنچه مهم است در مرحله اول تشکیل تیم هایی با حضور افراد محلی است که باید در خصوص آموزش و آماده‌سازی این افراد اقدام شود.

شهسوارپور ضمن تاکید بر استقرار اداره منابع طبیعی در بخش دهبکری اظهارداشت: تا زمان تشکیل این اداره با توجه به ظرفیتهای موجودتیم های منسجمی از  کنترل یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و تیم های مردمی گشت زنی در این منطقه داشته باشند.

وی گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه تامین تجهیزات و امکانات جهت خدمات رسانی به موقع و در زمان کوتاه و  استقرار ماشین‌آلات کمک‌دار سیار حائز اهمیت است.

فرماندار بم در پایان از زحمات و تلاش نیروهای مردمی، امدادی و ادارات در مهار آتش سوزی ظهر جمعه در بخش دهبکری  قدردانی کرد. 

بخش دهبکری در فاصله ۵۰ کیلومتری بم واقع شده  و از توابع این شهرستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 66
  • امروز: 138
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,717
  • ماه: 7,971
  • سال: 25,825